חכם באשי כתב:עוד הרבה ספרים הדפיסו 'יריד הספרים' ולא שבו והדפיסום, ולא בגלל שיש בהם שמות ו"אסור להחזיקם", אלא כי הם לא רווחיים. ואם אינך מאמין, צא ופנה לבית מסחרם ושאל את פיהם.
יש להקדים בכללות, שלכאו' מובן שעל-אף ש'מנהג' זה מובא בספרים ה"קלאסיים" - עדיין אי"ז מוכרח ש[כל] הרבנים שהביאוהו, הסכימו לה (כי הרי דבר הרגיל הי' שרבנים (או מחברי ספרים) יעירו על מנהגים או סגולות אפילו כאלו שהתנגדו להם - אא"כ חשבו שאין לו מקום בגדרי ההלכה וכיו"ב).
ולעניין עצמו - כמדומני שהמובן בזה אצל הרבה, שהנהוג בזה רק נעשה אצל חוגי עמי-הארצים, ובכאלו ששמו סגולות בראש מעיינם.
וראה ויצבר יוסף בר (ח"ב, סוף פ"ו) שהי' מוכרח לצאת חוצץ נגד המנהג באשר כי הי' מוהל באה"ק שהמליץ על "סגולה" זו. וע"כ, מצטט שם את גדולי הפוסקים שהתעסקו בהסגולה ושיצאו נגדו. ואפילו הרב אליהו ישראל (רב ואב"ד באלכסנדרי' במצרים בשנות ה'ת"ק) שמשמע (היכן? הוספה שלי) שהי' מסופק בדבר אמיתיות ה"מנהג" במקורות - לא הי' בשו"א ממליץ או מסכים להנהוג, אלא רק רצה למצוא גושפנקא הלכתית (או שלילתו) לאכילת עור אדם. ובכל-מקרה, זה לא הי' רק רבני צפון אפריקה שהתנגדו לה - אלא גם רבני תימן, איראק ועוד ששללוהו ג"כ. בכל-מקרה, ראה שו"ת יפה מראה (פנחסי, סי' יט) שדחק למצוא שהדבר נצדק ע"פ ההלכה - והוא גם הוא התנגד בתוקף נגדו ויתר סגולות דומות כיוצא בה.
לומד_בישיבה כתב:שמעתי ממוהל ת"ח שאסור לבלוע את ערלת התינוק ואיני זוכר כעת טעמו, ומה שהובא כאן שהגרי"י פישר ז"ל השתמש עם ספר מראה הילדים, כתבתי כן בעבר באיזה מקום, ואני מצטער על כך מאוד, כתבתי כן כי כך שמעתי מבנו רב משה פישר שליט"א, אך הגרי"י פישר ז"ל מעולם לא אמר שהוא משתמש עם ספר מראה הילדים, כידוע הוא מלא בקבלה מעשיות ואסור להחזיקו בבית, יש שם גורלות ועוד כהנה שאסור לעשותם, וכל אלו שעסקו בזה רק הפסידו, פעם אחת הדפיס אותו יריד הספרים וכמדומני שמאז לא הדפיסו.
אשרי משכיל אל דל כתב:אם זה מאוד חשוב לך, אז זכורני שראיתי בזמנו בבני ברק קונטרס מילה בסלע על סגולות הברית מילה, כמדומני ששם הוא כתב על זה באריכות, מי שיכול להעלות לכאן, יבוא על שכרו.
רוצה את כל היד כתב:אחר המחילה מחברי הפורום,
הפוסקים דנו בזה משום אבר מן החי, בל תשקצו. יעויין בילקוט יוסף שובע שמחות הלכות מילה, שהביא דברי המראה הילדים הנ"ל, והוסיף שכ"כ בספר סגולות ישראל, ואמנם יש בזה משום אבר מן החי אע"פ שהוא פחות מכזית. ומ"מ בל תשקצו בודאי יש כאן. ע"ש באורך.
בן_אליעזר כתב:איזה דברים בעניין, ממה ששלחני אחר בענין - שלכאו' עונים הם לבקשת פותח האשכול (ואפילו באם חלק ממנו לא עונה לקריטרי' הנ"ל, עכ"פ יהא לתועלת שאר קוראי האשכול). [המודגש להלן במוסגר - הוספה משלי]:יש להקדים בכללות, שלכאו' מובן שעל-אף ש'מנהג' זה מובא בספרים ה"קלאסיים" - עדיין אי"ז מוכרח ש[כל] הרבנים שהביאוהו, הסכימו לה (כי הרי דבר הרגיל הי' שרבנים (או מחברי ספרים) יעירו על מנהגים או סגולות אפילו כאלו שהתנגדו להם - אא"כ חשבו שאין לו מקום בגדרי ההלכה וכיו"ב).
ולעניין עצמו - כמדומני שהמובן בזה אצל הרבה, שהנהוג בזה רק נעשה אצל חוגי עמי-הארצים, ובכאלו ששמו סגולות בראש מעיינם.
וראה ויצבר יוסף בר (ח"ב, סוף פ"ו) שהי' מוכרח לצאת חוצץ נגד המנהג באשר כי הי' מוהל באה"ק שהמליץ על "סגולה" זו. וע"כ, מצטט שם את גדולי הפוסקים שהתעסקו בהסגולה ושיצאו נגדו. ואפילו הרב אליהו ישראל (רב ואב"ד באלכסנדרי' במצרים בשנות ה'ת"ק) שמשמע (היכן? הוספה שלי) שהי' מסופק בדבר אמיתיות ה"מנהג" במקורות - לא הי' בשו"א ממליץ או מסכים להנהוג, אלא רק רצה למצוא גושפנקא הלכתית (או שלילתו) לאכילת עור אדם. ובכל-מקרה, זה לא הי' רק רבני צפון אפריקה שהתנגדו לה - אלא גם רבני תימן, איראק ועוד ששללוהו ג"כ. בכל-מקרה, ראה שו"ת יפה מראה (פנחסי, סי' יט) שדחק למצוא שהדבר נצדק ע"פ ההלכה - והוא גם הוא התנגד בתוקף נגדו ויתר סגולות דומות כיוצא בה.
פלגינן כתב:אשרי משכיל אל דל כתב:אם זה מאוד חשוב לך, אז זכורני שראיתי בזמנו בבני ברק קונטרס מילה בסלע על סגולות הברית מילה, כמדומני ששם הוא כתב על זה באריכות, מי שיכול להעלות לכאן, יבוא על שכרו.
אם יש שם עדויות מעבר לפולמוס עצמו, אודה עד מאוד למי שיוכל לעדכנני היכן ניתן להשיגו.רוצה את כל היד כתב:אחר המחילה מחברי הפורום,
הפוסקים דנו בזה משום אבר מן החי, בל תשקצו. יעויין בילקוט יוסף שובע שמחות הלכות מילה, שהביא דברי המראה הילדים הנ"ל, והוסיף שכ"כ בספר סגולות ישראל, ואמנם יש בזה משום אבר מן החי אע"פ שהוא פחות מכזית. ומ"מ בל תשקצו בודאי יש כאן. ע"ש באורך.
זה מתחיל בנידון אם זה דומה לאכילת בשר אדם שנחלקו ראשונים אם יש איסור [לאו, איסור עשה, פרישה מדרבנן] או לא, ואח"כ נידון לגבי אמה"ח, ולאחמ"כ נידונים שונים בבליעת איסור שלכד"א וכדו', ראה גם בספר סגולות ישראל ובהסכמותיו. אשמח אם תראה לי מקור כתוב שחשש ל'בל תשקצו'.
לומד_בישיבה כתב:שמעתי ממוהל ת"ח שאסור לבלוע את ערלת התינוק ואיני זוכר כעת טעמו, ומה שהובא כאן שהגרי"י פישר ז"ל השתמש עם ספר מראה הילדים, כתבתי כן בעבר באיזה מקום, ואני מצטער על כך מאוד, כתבתי כן כי כך שמעתי מבנו רב משה פישר שליט"א, אך הגרי"י פישר ז"ל מעולם לא אמר שהוא משתמש עם ספר מראה הילדים, כידוע הוא מלא בקבלה מעשיות ואסור להחזיקו בבית, יש שם גורלות ועוד כהנה שאסור לעשותם, וכל אלו שעסקו בזה רק הפסידו, פעם אחת הדפיס אותו יריד הספרים וכמדומני שמאז לא הדפיסו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים