שבע שנים נבנתה. אפשר שבנה חם את חברון לכנען בנו הקטן, קודם שיבנה את צוען למצרים בנו הגדול, אלא שהיתה מבונה בכל טוב על אחד משבעה בצוען, ובא להודיעך שבחה של ארץ ישראל, שאין לך טרשין בארץ ישראל יותר מחברון, לפיכך הקצוה לקברות מתים, ואין לך מעולה בכל הארצות כמצרים, שנאמר כגן ה' כארץ מצרים (בראשית יג, י), וצוען היא המעולה שבארץ מצרים, ששם מושב המלכים, שנאמר כי היו בצוען שריו (ישעיה ל, ה), והיתה חברון טובה ממנה שבעה חלקים (סוטה לד:):
השאלות רבו במאמר זה:
- אפשר שבנה חם את חברון - מי אמר שחם בנה? הרי א"י נפלה בחלקו של שם והכנענים כבשו אותה מהם (רש"י בראשית יב ו)
- לכנען בנו הקטן קודם שיבנה את צוען למצרים בנו הגדול - לא יתכן? אולי מצרים היה יותר עצמאי מכנען, או סיבה אחרת?
- ....שאין לך טרשין בארץ ישראל יותר מחברון - האמנם?! כרמי חברון ידועים בטיבם!
- לפיכך הקצוה לקברות מתים - איזה? מערת המכפלה?! מקום קבורת ארבעה זוגות במשך כמה וכמה דורות. בכל עיר יש יותר קברות.
- ואין לך מעולה בכל הארצות כמצרים, שנאמר כגן ה' כארץ מצרים - רש"י במקומו פירש כגן ה' לאילנות כארץ מצרים לזרעים. אם מצרים טובה לזרעים, אין לך מעולה ממנה?!
- וצוען היא המעולה שבארץ מצרים, ששם מושב המלכים, שנאמר כי היו בצוען שריו - פתח בשרים וסיים במלכים, ומנין שמושב המלכים בשמן ישעיהו הוא מקום מושבם מקדם?
- והרי אף חברון היתה מושב מלכים בימי דוד?
- ומה למושב המלכים עם טיב הארץ? לכאורה הם קובעים את מושבם במקום מרכזי או במקום בעל שליטה אסטרטגית ולאו דווקא במקום הפורה שבארץ?
השאלה היותר קשה לפשוטו של מקרא, היא מה בא ללמדנו, אם להודיע קדמוניותה של חברון, תלי תניא בדלא תניא, שהרי חברון הוזכרה בימי אברהם ואת צוען לא הזכירה תורה עד כה.