יבנה כתב:מסתמא מדובר בא' שנצרך לכספים אלו ואין לו עדיין פרנסה קבוע או בית וכדומה. כיון שכך יש להחשיבו לעני שאין לו מספיק לצורך קיומו ופטור מצדקה כרמ"א יו"ד רנ"א ג' - "הגה פרנסת עצמו קודמת לכל אדם ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו." וכמבואר בש"ך רמ"ח ס"ק א' ורנ"ג ס"ק י"א, ופירש בסי' רמ"ח ס"ק א' "ומכל מקום מותר לו להתפרנס מן הצדקה אם אין לו קרן שיוכל להתפרנס מן הריוח כדלקמן סימן רנ"ג ס"ב". ושם כתב ש"יכול ליטול עד שיהיה לו קרן כדי שיתפרנס הוא ובני ביתו מהריוח."
ואם רוצה להחמיר יכול לעשות כשו"ע רנ"א י"ב- "שני עניים שחייבים ליתן צדקה יכול כל אחד מהם ליתן צדקה שלו לחבירו."
עוד יש צד להקל אם הכסף ניתן למטרה מסוימת. ועי' אג"מ יו"ד ב' סי' קי"ב, וכן ביו"ד א' סי' קמ"ה.
בברכה המשולשת כתב:יבנה כתב:מסתמא מדובר בא' שנצרך לכספים אלו ואין לו עדיין פרנסה קבוע או בית וכדומה. כיון שכך יש להחשיבו לעני שאין לו מספיק לצורך קיומו ופטור מצדקה כרמ"א יו"ד רנ"א ג' - "הגה פרנסת עצמו קודמת לכל אדם ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו." וכמבואר בש"ך רמ"ח ס"ק א' ורנ"ג ס"ק י"א, ופירש בסי' רמ"ח ס"ק א' "ומכל מקום מותר לו להתפרנס מן הצדקה אם אין לו קרן שיוכל להתפרנס מן הריוח כדלקמן סימן רנ"ג ס"ב". ושם כתב ש"יכול ליטול עד שיהיה לו קרן כדי שיתפרנס הוא ובני ביתו מהריוח."
ואם רוצה להחמיר יכול לעשות כשו"ע רנ"א י"ב- "שני עניים שחייבים ליתן צדקה יכול כל אחד מהם ליתן צדקה שלו לחבירו."
עוד יש צד להקל אם הכסף ניתן למטרה מסוימת. ועי' אג"מ יו"ד ב' סי' קי"ב, וכן ביו"ד א' סי' קמ"ה.
א. למה שלא יעשה כהחזו"א וירשום את סכום המעשר ויתן כשיהיה לו?
ב. החיסכון לילד כשלעצמו אינו מוגדר כמטרה מסויימת, אלא רק אם זה אמת יועד לקניית דירה וכל כה"ג.
ג. ידוע שיש חולקים על הש"ך בזה וסוברים שבכל מקרה יפריש מע"כ (כגון ערוה"ש)
אוצר החכמה כתב:אני יודע שכך מקובל לחשב וגם יש ספרים שעוסקים בזה וטוענים שכך משמע באחרונים (אולי זה נכון רק לא עיינתי בסוגיה), אבל מצד השכל (דבר זה הרי אין פרטיו מבוארים בחז"ל ובראשונים) אין בזה שום הגיון שאם ראובן נתן מתנה לשמעון ושמעון ללוי ולוי חזר ונתנו לראובן, שבגלל שהכסף החליף ידים חצי ממנו ילך לצדקה. הסברא הפשוטה היא שמעשר כספים הוא כעין מעשר דגן שהוא רק על מה שהתרבה וכעין שמחשבים מס על ההכנסה, אבל הנותן מתנה לחבירו אין טעם להפריש מזה מעשר, אולי במתנה שאפשר לומר עליה אי לאו דעבד ליה נייח נפשא לא יהיב ליה זה סוג של הכנסה כי הוא חלף עמלו וצ"ע לפי העניין, אבל בהורים שנותנים לבנם מה הטעם בדבר.
עוד יותר מוזר הוא מנהג האברכים לתת מעשר ממה שמקבלים בכולל, וראייה למוזרות הזאת היא שראשי הכולל רוצים שיתנו להם וממילא יחזור חלילה, וברור שהם צודקים. ואני זוכר כשהייתי בחור בחברון ועמלנו קשה לאסוף כסף לאיזה צורך והתברר לנו שהמקבל הולך לתת מזה מעשר, רצנו לר' הלל שהיה הרב של הת"ת "לבכות לו" והוא דאג לומר לאותו אחד שיש לו עניין צדקה חשוב, וכשקבל ממנו החזיר לנו.
יבנה כתב:בברכה המשולשת כתב:יבנה כתב:מסתמא מדובר בא' שנצרך לכספים אלו ואין לו עדיין פרנסה קבוע או בית וכדומה. כיון שכך יש להחשיבו לעני שאין לו מספיק לצורך קיומו ופטור מצדקה כרמ"א יו"ד רנ"א ג' - "הגה פרנסת עצמו קודמת לכל אדם ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו." וכמבואר בש"ך רמ"ח ס"ק א' ורנ"ג ס"ק י"א, ופירש בסי' רמ"ח ס"ק א' "ומכל מקום מותר לו להתפרנס מן הצדקה אם אין לו קרן שיוכל להתפרנס מן הריוח כדלקמן סימן רנ"ג ס"ב". ושם כתב ש"יכול ליטול עד שיהיה לו קרן כדי שיתפרנס הוא ובני ביתו מהריוח."
ואם רוצה להחמיר יכול לעשות כשו"ע רנ"א י"ב- "שני עניים שחייבים ליתן צדקה יכול כל אחד מהם ליתן צדקה שלו לחבירו."
עוד יש צד להקל אם הכסף ניתן למטרה מסוימת. ועי' אג"מ יו"ד ב' סי' קי"ב, וכן ביו"ד א' סי' קמ"ה.
א. למה שלא יעשה כהחזו"א וירשום את סכום המעשר ויתן כשיהיה לו?
ב. החיסכון לילד כשלעצמו אינו מוגדר כמטרה מסויימת, אלא רק אם זה אמת יועד לקניית דירה וכל כה"ג.
ג. ידוע שיש חולקים על הש"ך בזה וסוברים שבכל מקרה יפריש מע"כ (כגון ערוה"ש)
א. כנראה התכוונת לשמועה בשם חזו"א בדרך אמונה מתנות עניים פ"ז ס"ק ס"ז. אמנם דבריו בזה הם חידוש והיכן שמענו כן ומה ראיותיו. ופשטות הפוסקים שפטור לגמרי, וכמבואר באג"מ יו"ד א' סי' קמ"ה הנ"ל.
ב. דבריי הם באופן שניתנו למטרה מסוימת. אך יתכן שאף כשלא פירש הוי כפירש, שהכוונה שישלם בזה עבור ביסוס עתידו כרכישת מקצוע או קניית דירה וכדומה, ולא רק שיהיה לו כסף בבנק. ואם ישתמש בזה לצרכים אחרים יקפיד עליו.
ג. דברי ערה"ש הם רנ"א ה' [וכן ס' ג'-ז]. ודבריו הם מסברא בלבד דאיך יפקירו כל העניים למות ברעב כל עוד שאין לו כל צרכיו בריווח. ואין בזה הכרח לדחות דברי הש"ך שהובאו בעוד פוסקים, דיסברו דכיון שהוא עני הוא צריך לטפל בעצמו קודם וכעת הוא פטור מהמצוה. גם יתכן לומר דערה"ש מיירי בהפרשה מהכנסה קבוע שיצמצם קצת ליתן לעניים ויסתדר במה שנשאר ואינו הפסד גדול כ"כ בשבילו. אך כאן מדובר בכספים חד פעמיים המגיעים אליו לצורך ביסוס עתידו שהוא נ"מ גדולה בשבילו להפריש כזה סכום ואם יפריש לעניים לא ישאר לו כדי צרכו, בזה יודה שהוא קודם.
ובאופן כללי יש לזכור שמעשר כספים הוא רק מנהג וי"א דין מדרבנן, ואין להחמיר בזה מספק ובפרט כשיש שיטות המקילות. גם חבל לקחת כסף שיש ביד עני היכול לבססו שלא יצטרך בעתיד לחזר על הפתחים כדי ליתן לעני המחזר על הפתחים, שבסופו של דבר שניהם יחזרו על הפתחים. וכבר נתבאר בשו"ע רמ"ט ו'- "שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל ועל זה נאמר והחזקת בו."
לא ידעתי מאין הפשיטות, ומה ענין מעשר דגן שהוא על החפצא למעשר כספים שהוא על הגברא, ומאי נ"מ מאיפה בא לו הריווח.
מה שנכון נכון כתב:אצל האדם שקיבל כעת את הכסף זה ריווח, ובזה תלוי חיוב המעשר ממה שהגברא הרויח. ופשוט מאד. [דוגמא בעלמא: שהחיינו בכלים חדשים, גם אם אינם חדשים בעצם אלא אצלו].
וכבר כתבתי שכך היה פשוט גם לרא"מ שך. וכן דעת עוד פוסקים.
בברכה המשולשת כתב:
א. כמדומני שדברי הגרח"ק בשם החזו"א אינם בגדר שמועה בעלמא אלא עדות. ולגוף הדבר, י"א שדברי האג"מ הם המחודשים, שהרי אדרבה יש שיטות שיש חיוב גמור במע"כ (כדעת הט"ז ויותר מכך אדוננו הגר"א)
ב. לא ידעתי מהיכי תיתי שיהיה לא פירש כפירש, ואין לך בו אלא חידושו.
ג. אכן כדברי כתר"ה כתב הצי"א (למיטב זכרוני) אך בהרבה מפוסקי זמננו מחמירים בזה.
ד. ואם מדובר בעני שעי"ז לא יחזר על הפתחים- אה"נ שלא ייתן עכשיו אלא ירשום וכנ"ל
אוהב אוצר כתב:התשובה לכל השאלות הלכה למעשה:
אם הוריו נותנים לו את הכסף למטרה מסויימת בלבד: קניית דירה וכד', הפוסקים כתבו שבמקרה כזה אינו צריך להפריש
אם זה לא למטרה מסויימת, יצטרך להפריש.
[זאת מבלי להכנס מה מצבו של אותו בחור]
דדוקא מהנדן שהכלה נותנת להחתן מפריש מעשר אבל לא ממה שאבי החתן נותן לבנו מטעם שאביו נתן כבר מעשר
יבנה כתב:בברכה המשולשת כתב:
א. כמדומני שדברי הגרח"ק בשם החזו"א אינם בגדר שמועה בעלמא אלא עדות. ולגוף הדבר, י"א שדברי האג"מ הם המחודשים, שהרי אדרבה יש שיטות שיש חיוב גמור במע"כ (כדעת הט"ז ויותר מכך אדוננו הגר"א)
ב. לא ידעתי מהיכי תיתי שיהיה לא פירש כפירש, ואין לך בו אלא חידושו.
ג. אכן כדברי כתר"ה כתב הצי"א (למיטב זכרוני) אך בהרבה מפוסקי זמננו מחמירים בזה.
ד. ואם מדובר בעני שעי"ז לא יחזר על הפתחים- אה"נ שלא ייתן עכשיו אלא ירשום וכנ"ל
א. רח"ק כתב שם בתחלתו "שמעתי שכן הורה מרן החזו"א", ובכל אופן אינו כתוב בחזו"א. ולעצם הענין חידש החזו"א שכשנותנים כסף למטרה מסוימת כגון לקנות דירה לא איכפת לנותן שיתנו מזה עשירית לעניים, וכיון שכך אם לא נותן הוי כלוה מצדקה שצריך להחזיר. ובאג"מ הנ"ל האריך לבאר שמקפיד, וכן פשוט מסברא שהנותן נדוניא או מעות לקנות דירה ודאי יקפיד אם יוודע לו שעשירית מזה הלך לעניים. וכיון שכך אינו חייב במעשר ואין צורך שיחזיר.
ואפ' לדבריך תיהוי מח' הפוסקים וספיקו להקל.
גם הטענה דמע"כ מדרבנן אינו ענין לכאן, דבאופן זה ליכא חיוב דמע"כ.
בנוסף לכך כיון שהוא עני כעת בכל אופן הוא פטור מלעשר אפ' אם הכספים לא יוחדו לכך, ופטור מלהחזיר כרנ"ג ד' "בעל הבית ההולך ממקום למקום וכלו מעותיו בדרך ואין לו מה יאכל יטול צדקה וכשיחזור לביתו אינו חייב (לשלם) [רמ"א] (דהוה ליה כעני והעשיר דאינו חייב לשלם) (טור)." ומקורו בפאה פ"ה מ"ד דמיירי בלקט שכחה ופאה ומעשר עני שחיובם מהתורה, ועי' הג' רע"א שם שדן אם בעשיר הוי מדת חסידות להחזיר אך כותב דבעני אפ' מדת חסידות ליכא.
ב. דבר ידוע דלשם ביסוס עתידו נותנו לו ובשביל כך חוסך כל השנים, ופשוט שאם ישמע שרק הלך לצרכים שוטפים יכעס האבא וירגיש שזה בזבוז.
ג. פשוט שיכול לסמוך על הש"ך וציץ אליעזר כו', ובפרט בשעת הדחק כזה שהוא דבר גדול ולעני. ובפרט במנהג ודרבנן כו'.
ד. נתבאר בא'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 505 אורחים