מגילת תענית הסכוליון -
מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת. חנכת בית חשמונאי לדורות ולמה היא נוהגת לדורות אלא שעשאוה בצאתם מצרה לרוחה ואמרו בה הלל והודאה והדליקו בה נרות בטהרה לפי שנכנסו יונים בהיכל וטמאו כל הכלים ולא היה במה להדליק וכשגברה יד בית חשמונאי הביאו שבעה שפודי ברזל וחפום בבעץ והתחילו להדליק.
ע"ז מג. בברייתא שלא יעשה הדיוט מנורה כמנורה שבמקדש-
רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב. ופירש"י ומלכות בית חשמונאי - עשאוה במקדש של עץ לאחר שטימאו יונים את ההיכל
ונטלו כל כליו וגברה יד בית חשמונאי ונצחום.
מבואר שהיוונים הוציאו את כלי המקדש וסתרו את המזבח, א"כ ודאי שלא התקיימה העבודה. וכן ברור שאם הצריכום לעבוד ע"ז ואסרום לקיים המצוות שבודאי לא הניחום לעשות את העבודה בביהמ"ק. וכן לשון חנוכה מוכיח, שהוא על שם חידוש העבודה.
מלבד זאת יש תיאורים יותר מפורטים ביוסיפון ומגילות מקבים השונות כאן
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%9B%D7%94 , אלא שאינם חז"ל.