יאיר1 כתב:מי מונע? כאן בישיבה לא מתחתנים רוצה להתפחתן תעזוב את הישיבה, כיון שזה מזיק לציבור.
זו מניעה? יש בזה איזה בעיה?
ישא ברכה כתב:לשדל אותו להישאר בישיבה שלא לתועלת עצמו ואדרבא תועלת עצמו איננה מתקיימת, לכאו' אסור כי כל אדם ראשית חייב לקיום המצוות שלו, ואף שיכול להועיל לאחרים ראשית צריך לקיים חובתיו ורק אח"כ להועיל לאחריני. ובוודאי המשדלים אותו שלא כדין נוהגים.
ובאמת אם יורשה לי להעיר, הרגשת ליבי שהציבור קצת הושפע מהחופשיים בגיל הנישואין, והם מסתכלים על הנישא בגיל צעיר (כדינא דגמ') בבוז כמי שאינו כשיר וראוי. ואי"ז בא מתוך העיון ברצון ה'. [כמו למשל בענין הגילוח שאין ספק שזו היה תופעה שהגיעה מהחפשיים, ויש מי שקידש נוהג זה כאילו מצווה היה, ולצערינו הרבה ענינים נולדו בצורה זו שנכנסו דרך אגב ונהפכו למצוה..].
יאיר1 כתב:ישנה כאן הסכמה, שאם משדלים אותו לעשות איסור אז זה אסור, וזה כמובן דבר שקשה או לא ניתן להתווכח איתו.
אלא שפותח האשכול מניח באופן גלוי או סמוי, שיש כזה מצב, שמונעים ממי שכן טוב לו להתחתן באופן שחשיב מניעה, ובזה יש איסור.
אלא שצריך להבין לעומק את התמונה כולה, וכאשר הדברים ישובו לפרופורציות נוכל להבין מהיכן באה הנהגה זו.
והרי ראשי הישיבות הינם יראי שמים ולא יעשו דבר אסור לתועלת כל שהיא לישיבתם או אף תועלת גדולה.
ידוע לי שאפילו בבעלז רצו לאחר את גיל הנישואין [אינני יודע לאיזה גיל] כך שאתה רואה שאף היכן שנהוג להינשא מוקדם ראו צורך לדון בשינוי שלו.
ויש כאן לדון הן בפרט והן בכלל.
גם מי שסבור שטוב לו להינשא מוקדם, קשה לדעת אם הוא מעריך נכון, וכיון שבכלל יש בזה סיכון יש לחשוש, ורק מעטים ממש זה טוב להם.
ובכלל. כיון שאחד מתחתן מכניס את כל הועד למסלול, כאשר לשאר זה לא כל כך טוב, או ממש לא טוב, ממילא מזיק לישיבה, ואם כן יתכן מאד שאסור לו להתחתן, ומה שהניח לעיל ישא ברכה וקצת גם שמש, אינו ודאי.
שהרי אם אדם מקיים מצוה ובכך הוא מזיק לאחרים, מי אומר שמותר לו לעשות כן? וצריך לשקול את זה היטב, כמה הוי ברי היזקא לכלל וכמה הוי ביטול מצוה דיליה, וכו'.
ומאחר ויש בזה הרבה מאד מה לדון והרבה ענין של שיקול דעת, הן בענייני החינוך והן לטווח הארוך שיכול לשנות את צביון הבן תורה. יש להניח ששיקול דעתם של ראשי הישיבות מכרעת בזה. בכל אופן ביחס לדעת מי שאינו עוסק בזה כל כך או בכלל לא.
והדברים אמורים גם לגבי אופן הלחץ המופעל על הבחור...
[לא על כל דבר שקצת נראה לנו אחרת אפשר לבטל, את המצוה של לשחוט פרות קדושות אפשר לקיים בשאר דוכתי].
את הנלענ"ד כתבתי. ואינני אומר קבלו דעתי.
שמש כתב:יאיר1 כתב:ישנה כאן הסכמה, שאם משדלים אותו לעשות איסור אז זה אסור, וזה כמובן דבר שקשה או לא ניתן להתווכח איתו.
אלא שפותח האשכול מניח באופן גלוי או סמוי, שיש כזה מצב, שמונעים ממי שכן טוב לו להתחתן באופן שחשיב מניעה, ובזה יש איסור.
אלא שצריך להבין לעומק את התמונה כולה, וכאשר הדברים ישובו לפרופורציות נוכל להבין מהיכן באה הנהגה זו.
והרי ראשי הישיבות הינם יראי שמים ולא יעשו דבר אסור לתועלת כל שהיא לישיבתם או אף תועלת גדולה.
ידוע לי שאפילו בבעלז רצו לאחר את גיל הנישואין [אינני יודע לאיזה גיל] כך שאתה רואה שאף היכן שנהוג להינשא מוקדם ראו צורך לדון בשינוי שלו.
ויש כאן לדון הן בפרט והן בכלל.
גם מי שסבור שטוב לו להינשא מוקדם, קשה לדעת אם הוא מעריך נכון, וכיון שבכלל יש בזה סיכון יש לחשוש, ורק מעטים ממש זה טוב להם.
ובכלל. כיון שאחד מתחתן מכניס את כל הועד למסלול, כאשר לשאר זה לא כל כך טוב, או ממש לא טוב, ממילא מזיק לישיבה, ואם כן יתכן מאד שאסור לו להתחתן, ומה שהניח לעיל ישא ברכה וקצת גם שמש, אינו ודאי.
שהרי אם אדם מקיים מצוה ובכך הוא מזיק לאחרים, מי אומר שמותר לו לעשות כן? וצריך לשקול את זה היטב, כמה הוי ברי היזקא לכלל וכמה הוי ביטול מצוה דיליה, וכו'.
ומאחר ויש בזה הרבה מאד מה לדון והרבה ענין של שיקול דעת, הן בענייני החינוך והן לטווח הארוך שיכול לשנות את צביון הבן תורה. יש להניח ששיקול דעתם של ראשי הישיבות מכרעת בזה. בכל אופן ביחס לדעת מי שאינו עוסק בזה כל כך או בכלל לא.
והדברים אמורים גם לגבי אופן הלחץ המופעל על הבחור...
[לא על כל דבר שקצת נראה לנו אחרת אפשר לבטל, את המצוה של לשחוט פרות קדושות אפשר לקיים בשאר דוכתי].
את הנלענ"ד כתבתי. ואינני אומר קבלו דעתי.
צ"ע בעיני מה שייך כאן 'עומק' 'תמונה' ו'פרופורציות'. יש כאן שאלה הלכתית נטו. אדם הכשיר לנישואין חייב מדאורייתא לחפש לו בת זוג! ואין כאן שום שיקול לטובתם הערטילאית של אחרים (הועד יכנס לאוירת השידוכים וכו') ובפרט שאין זה ודאי (וכבר ראיתי מקרים כאלו שלא השפיעו על א"א). ובודאי שלא נחשב ש'מזיק' להם, אלא הוא מתחתן כשיש ביכולתו והם יעשו זאת ברגע שיוכלו (ואם הם טפשים שיעשו זאת גם כשאינם יכולים זו בעיה שלהם ככל אדם המחקה מעשיו של אחר שאינם שייכים במצבו). וודאי שאין לאיים ולהלחיץ בחור ע"כ (מלבד אולי ההרחקה הפיזית מהישיבה בין האירוסין לחתונה). ופוק חזי שגדולי הפוסקים ואנשי ההלכה (הגר"ע יוסף זצ"ל והגר"ח קנייבסקי שליט"א ועוד) התבטאו נגד המניעה הזו והמחזיקים בה הם מקרב ראשי הישיבות שפסיקת הלכה אינה הצד החזק שלהם.
שיר ורננים כתב:זכרני שבא' מהצייטונגען הביאו התייחסות שר התורה הגרח"ק שליט"א לנושא . אלא שאיני זוכר איזה ומה בדיוק אמר הגר"ח שליט"א
קטןודל כתב:שיר ורננים כתב:זכרני שבא' מהצייטונגען הביאו התייחסות שר התורה הגרח"ק שליט"א לנושא . אלא שאיני זוכר איזה ומה בדיוק אמר הגר"ח שליט"א
כמדומה גם נתפרסם מכתב ממרנן ורבנן וכו' שכהיום יש להתחתן מוקדם, וכמאחז"ל בן שמו"ע לחופה, ולא לאחר.
יאיר1 כתב:קטןודל כתב:שיר ורננים כתב:זכרני שבא' מהצייטונגען הביאו התייחסות שר התורה הגרח"ק שליט"א לנושא . אלא שאיני זוכר איזה ומה בדיוק אמר הגר"ח שליט"א
כמדומה גם נתפרסם מכתב ממרנן ורבנן וכו' שכהיום יש להתחתן מוקדם, וכמאחז"ל בן שמו"ע לחופה, ולא לאחר.
אני קצת תמה, האם אתם סבורים שראשי הישיבות אינם מצייתים לדברי מרנן ורבנן!?
או שמא מרנן ורבנן אומרים את דבריהם לפרט, אך הנהגת הישיבות נתונה בידי ראשי הישיבות ועל פי דעתם, ומרנן ורבנן לא מתערבים בזה.
יאיר1 כתב:קטןודל כתב:כמדומה גם נתפרסם מכתב ממרנן ורבנן וכו' שכהיום יש להתחתן מוקדם, וכמאחז"ל בן שמו"ע לחופה, ולא לאחר.
אני קצת תמה, האם אתם סבורים שראשי הישיבות אינם מצייתים לדברי מרנן ורבנן!?
או שמא מרנן ורבנן אומרים את דבריהם לפרט, אך הנהגת הישיבות נתונה בידי ראשי הישיבות ועל פי דעתם, ומרנן ורבנן לא מתערבים בזה.
גם זו לטובה כתב:מצוי בכמה ישיבות, שאף בחור שלטובתו האישית אין מניעה מלישא אשה בגיל צעיר, מ"מ מפני צורך הישיבה שלא לפתוח פתח.. הנהלת הישיבה מנסה למנוע ולשדל את הבחור להימנע מלקיים מצוותו.
והנה באמת איכא חיוב לישא אשה משום מצוות פרו"ר, ורק היכא שבשביל לימוד התורה עדיף לאחר את זמן הנישואים איכא היתרא להתאחר, ומעתה איכא לעיונא האם כדין נוהגים בישיבות הנ"ל.
ובאמת בעיקר דינא דאיחור הנישואין איכא לעיונא דאפשר דאין כל מעלה פורתא של ת"ת מתירה לאחר את קייום המצווה, ולא מצינו אלא במי שלאחר הנישואין צריך לעסוק במלאכתו, דאמרינן ריחיים בצווארו וכו', וצ"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים