דייק באגרא דכלה בפרשתן וז"ל:
וגם אני שמעתי את נאקת בנ"י אשר מצרים מעבידים אותם ואזכר את בריתי. והנה אמר שמעתי שכבר שמע ואזכר לשון עתיד שכעת יזכור להבא והנראה שלא זכר עדיין, והנה בפ' שמות אמר וישמע וכו' ויזכור וכו'
וצ"ע שהרי וָאזכור בוא"ו קמוצה, היא לשון עבר ע"י וא"ו המהפך, כמו ואתחנן, ואתנפל, ואשלח מלאכים ממדבר קדמות, וכל סדר דברים מלא מהנה.
וצע"ג
---------
וכעין הערה זו יש לתמוה על דברי האור החיים הקדוש פ' ויקהל וז"ל:
"ועשה בצלאל וגו' את כל מלאכת וגו' קשה והלא אפילו לקיחת הנדבה עדיין לא לקח לעשות, ואיך יוצדק לומר ועשה וגו' אכן הכוונה היא שהכין כל [כלי] אומנות הצריכין לעשות בהם כל פרטי המלאכה אשר צוה ה' לעשות, כי צריכין כמה פרטי כלי אומנות, וזה שיעור הכתוב ועשה בצלאל וגו' את כל מלאכת, פירוש כלים שהם מלאכת מעשה עבודת הקודש, לכל אשר צוה ה', כי יש עבודת המתכות, ועבודת כלי עץ, ועבודת האבנים, והאריגה, וצא ולמד מה שאמרו ז"ל (שבת מט:) כי הארבעים מלאכות כולן היו במקדש, ומהנשמע מהכתובים מובן כי ביום אחד הכינו כל כלי אומנות".
משמע שסובר ש"ועשה" היא לשון עבר
ותמי' ש"ועשה" היא לשון עתיד, ע,י וא"ו המהפך, כמו כל ה"ועשית" של פ' תרומה, והיא גזרת המאמר של הפסוקים הקודמים.
ויאמר משה אל בני ישראל ראו קרא ד' בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה:
וימלא אתו רוח אלקים בחכמה בתבונה ובדעת ובכל מלאכה:
ולחשב מחשבת לעשת בזהב ובכסף ובנחשת:
ובחרשת אבן למלאת ובחרשת עץ לעשות בכל מלאכת מחשבת:
ולהורת נתן בלבו הוא ואהליאב בן אחיסמך למטה דן:
מלא אתם חכמת לב לעשות כל מלאכת חרש וחשב ורקם בתכלת ובארגמן בתולעת השני ובשש וארג עשי כל מלאכה וחשבי מחשבת:
שלא נגזר עדיין המאמר כלל
ורק הפסוק שלאחריו היא גזרת המאמר,
ועשה בצלאל ואהליאב וכל איש חכם לב אשר נתן ד' חכמה ותבונה בהמה לדעת לעשת את כל מלאכת עבדת הקדש לכל אשר צוה ד':
והיינו שעכשיו גמר דבריו שיעשו המלאכה.
ובאמת חלוקת הקאפיטלאך שנעשה ע"י כומר נותן מקום לטעות, שלפני פסוק ועשה בצלאל מתחיל קאפיטל חדש, ובאמת היא ענין א'.
וצע"ג
ויש עוד דוגמאות כהנה בדברי המפרשים