אוצר החכמה כתב:אחד החברים פה הפנה אותי לדברי הגרממ"ש ואחר שראיתי את דבריו אני יותר מתפלא.
ושוב אסביר שלענ"ד לא מובן בכלל הדיון הזה ובדבריו של הגרממ"ש שנאמרו בריגשת הלב מתוך יראתו שרבתה כחכמתו לא מצאתי שום ביאור בעניין אלא רק טענה שכן הוא ולא אחרת.
אבל ההסבר השכלי פשוט ביותר.
מי שסבור שיתכן שלא יבוא משיח היום מתוך הטענה, כי איך יכול להיות שיבא היום משיח כי הרי המציאות אינה מתאימה (מה פתאום יבא מישהו? על חמור? מי יאמין לו מי יקבל אותו? ארה"ב תצחק ממנו) או שחטאינו רבים ויש מחלוקות ואיך יתכן שיבא משיח וכדומה, (אם יהיה חסיד לא יקבלוהו הליטבאקעס וכולי היינו שבאמת סובר את הבדיחות האלה) כל אלו באמת לא מאמינים שיכול לבא בכל יום. וזה באמת שורש פורה ראש ולענה כי אינם מאמינים בזה שהקב"ה יכול להפך את כל דבר ממש כרצונו ברגע אחד.
וזו היא הנקודה האמיתית לדעת שיכול המשיח לבא בכל רגע ורגע במובן של אם חפץ בנו ה' אין מעצור מפניו, לא מעצור גשמי ולא רוחני.
עניין נוסף הוא שצריך לצפות לזה. היינו לא רק לדעת שזה יכול להיות אלא גם להבין שזה טוב לנו מכל דבר אחר, והרבה חושבים שרוצים שיבא משיח אבל אחר שאסיים אנכי את תכניותי וכדומה, וזה נקרא שאינם מצפים כ"כ, כי ההבנה הנכונה היא שכל תכניותינו ומעשינו רק ייטב להם עם ביאת המשיח.
אין זה נוגע למה שכתב הגרממ"ש, ועל זה אני מתפלא עליו, שצריך לחשוב שלא יתכן שיהיה יום או רגע אחד שלא יבא, כי אין זה כוונת העניין (ולענ"ד גם לא לזה התכוון הגרי"ז) אלא לזה שחושב שיש זמן שבו המשיח לא יכול לבא ואינו מאמין כנ"ל. שהרי מה זה משנה? מי שחושב שהמשיח יכול לבא רק מחר (מחר ממש ולא לאחר זמן) כי חז"ל אמרו שהיום לא יבא, או כי אין אליהו בא בער"ש (וממילא גם משיח לא כי הפשטות הוא שקשור זה לזה, וגם אם לא זה לא משנה לעניין האמונה עצמה או אפילו מי שיסבור שמשיח יכול לבא רק בעוד ג' ימים כי ס"ל שעניין זה שאליהו יגיע ג' ימים קודם הוא עיקר גדול), הכי מאמין הוא פחות בזה שיכול המשיח לבא בכל עת?
קיצור לפי דבריך יוצא:
1. מי שסבור שהמשיח לא יכול לבוא עכשיו בגלל שהקב"ה לא יכול הוא אפיקורס
2. מי שסבור וכו' בגלל שיש מחלוקות וחטאת הדור הוא אפיקורס
3. אבל מי שסבור וכו' בגלל שכך נראה לו שכתוב בחז"ל הוא כן מאמין
ובכן, הרשה לי לחלוק
האחד זה לא קשור לעיקר הזה ברמב"ם אלא לעיקרים הראשונים שהוא יחיד ואין יחידות וכו' וממילא הוא בעל היכולות כולם.
והשני, לדבריך, למה הוא לא מאמין? הוא הרי מאמין שהקב"ה יכול להביא את המשיח מתי שירצה, אלא שמבין שהקב"ה רוצה להביא את המשיח רק כשעם ישראל יחזרו בתשובה, והוא מאמין שיבוא המשיח אחרי שיחזרו בתשובה. ובפרט שהרי כן נפסק ברמב"ם אין ישראל נגאלין אלא בתשובה! וממילא הוא ממש כהשלישי.
ואם התכוונת בשני שהוא מאמין מאיזו סיבה שהמשיח לא יבוא לעולם כי יש ירידת הדורות (ולא ס"ל מ"ש ליפא שמלצר נ"י 'אחרון אחרון חביב') אז גם למה הוא אפיקורס, סה"כ הוא חושב בדרך כל שכן כפי שנדרשת התורה, "אויב משיח איז נישט גיקומען אין די צייטן פון ראשונים/און נישט אהיים גענומן ביים צדיקים וגאונים" אם כ"ש שדורותינו אינם ראויים. (וימחלו על הבאת דברי השמלצר הנ"ל בפורום נכבד זה)
אבל נחזור לפשט דבריך, אם מישהו מאמין שהמשיח לא ראוי לדור הזה אלא קודם צריכים כולם לעשות תשובת הקנה, ולכן את נושא המשיח הוא הסיר מסדר יומו לחמישים שנה הקרובות, חסר לו באמונה.
אם כן, לא צריך להיות למדן כהגרי"ז בשביל להבין שחילוק בין יום אחד ואפילו שעה אחת לבין חמישים שנה הוא חילוק כמותי ולא איכותי.
או אולי עיקר טענתך היא שכך כתוב בגמרא שלא יבוא בערבי שבתות, ומי שמבין גמרא כפשוטה אינו אפיקורס, זה באמת עוד הקדמה נחוצה וכתבתי בס"ד בהודעה
בהמשך.)