אמר כל היכא דנזכר מצות הכנסת אורחים ר"ל דוקא הכנסת עשירים ומכובדים, כשנתאכסנו אצלו שאז יקבלם בסבר פנים יפות לנהוג בהם כבוד ולהכין תפנוקים בשבילם. וראייה מאברהם אבינו שסבר המלאכים היו אורחים והרבה לשחוט בשבילם ג' שוורים להאכילם הלשונות בחרדל. אבל הכנסת עניים בכלל צדקה היא.
ובדבריו משמע כי אפילו אם יש לו מה לאכול והנך נותן לו קיים בזה הכנסת אורחים ועיי"ש בהמשך דבריו בספרו.וראוי לאדם לקרב שכיניו ומיודעיו אפילו הן עשירים יכניסם לפעמים לביתו כדי לכבדם וזהו מצות הכנסת האורחים שמנו חכמים זכרונם לברכה (פאה א, א) מכלל המצות שהאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא שהנותן אכסנאי לאורח הבא לא מיקרי הכנסת אורחים כי האורח מאליו הוא בא והוא לא הכניסו
שש ושמח כתב:[ב. גם לחסוך טירחה לעשיר לכאו' אין מצוה אלא כשאני עושה פעולה זו בפחות טירחא, ולכן לסחוב לחברי את הסלים כשכחו שווה לכוחי אין בזה קיום מצוה כלל, ורק אם הוא חלש ממני יש בזה מצוה].
אבל מצד חסד שזה מצוות ואהבת לרעך כמוך, למה לא? וכי אתה לא אוהב שמפנקים אותך? אז גם לרעך עשה כן.
פרמישלאן כתב:במהרי"ל ליקוטים אות ס' כתב וז"לאמר כל היכא דנזכר מצות הכנסת אורחים ר"ל דוקא הכנסת עשירים ומכובדים, כשנתאכסנו אצלו שאז יקבלם בסבר פנים יפות לנהוג בהם כבוד ולהכין תפנוקים בשבילם. וראייה מאברהם אבינו שסבר המלאכים היו אורחים והרבה לשחוט בשבילם ג' שוורים להאכילם הלשונות בחרדל. אבל הכנסת עניים בכלל צדקה היא.
היינו ששאני נתינת כסף שהיא נקרא צדקה ובזה יש הבדל בין עשיר לעני, ודו"ק.
ובספר החיים לרבי חיים אחי המהר"ל (פרנסה וכלכלה פרק ג) כתוב בסגנון אחר קצתובדבריו משמע כי אפילו אם יש לו מה לאכול והנך נותן לו קיים בזה הכנסת אורחים ועיי"ש בהמשך דבריו בספרו.וראוי לאדם לקרב שכיניו ומיודעיו אפילו הן עשירים יכניסם לפעמים לביתו כדי לכבדם וזהו מצות הכנסת האורחים שמנו חכמים זכרונם לברכה (פאה א, א) מכלל המצות שהאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא שהנותן אכסנאי לאורח הבא לא מיקרי הכנסת אורחים כי האורח מאליו הוא בא והוא לא הכניסו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים