עזריאל ברגר כתב:לגבי הנחת דבר קר בע"ש - יש דעת יחיד שאוסרת, ולא נהגו כדבריו.
לגבי שעון שבת - אכן יש אוסרים וסבורים שזה נקרא כמחזיר בשבת וצריך להקפיד בדיני חזרה.
יאיר1 כתב:עזריאל ברגר כתב:לגבי הנחת דבר קר בע"ש - יש דעת יחיד שאוסרת, ולא נהגו כדבריו.
לגבי שעון שבת - אכן יש אוסרים וסבורים שזה נקרא כמחזיר בשבת וצריך להקפיד בדיני חזרה.
אולי תפרש את דבריך?
מי היחיד שמחמיר.
ולמה יש בעיה של חזרה?
הרמא בהגהה לסימן רנג סעיף ב כתב:יֵשׁ אוֹמְרִים דְּכָל שֶׁהוּא סָמוּךְ לַחֲשֵׁכָה, אוֹ סָמוּךְ לְבָרְכוּ שֶׁהוּא קַבָּלַת שַׁבָּת לְדִידָן, (הַגָּהוֹת מָרְדְּכַי), אִם הוּא סָמוּךְ כָּל כָּךְ שֶׁאִם נִצְטַנֵּן הַקְּדֵרָה אִי אֶפְשָׁר לְהַרְתִּיחָהּ מִבְּעוֹד יוֹם, דִּינוֹ כְּמוֹ בְּשַׁבָּת עַצְמוֹ. וְיֵשׁ מְקִלִּין בָּזֶה, וְהַמִּנְהָג לְהָקֵל, אַךְ טוֹב לְהַחְמִיר בְּמָקוֹם שֶׁאֵין צֹרֶךְ כָּל כָּךְ.
לדעת המשנ"ב זה דווקא בשאינה גרופה וקטומה. נדמה לי שהשועה"ר מחמיר גם בגורופה וקטומה והוא אכן יחיד (או כמעט יחיד) בזה.עזריאל ברגר כתב:יאיר1 כתב:עזריאל ברגר כתב:לגבי הנחת דבר קר בע"ש - יש דעת יחיד שאוסרת, ולא נהגו כדבריו.
לגבי שעון שבת - אכן יש אוסרים וסבורים שזה נקרא כמחזיר בשבת וצריך להקפיד בדיני חזרה.
אולי תפרש את דבריך?
מי היחיד שמחמיר.
ולמה יש בעיה של חזרה?
אני כבר לא בטוח שזהו יחיד, כי זה הגהת הרמ"א בשו"ע, והובאו דבריו בשו"ע הרב, ולא בדקתי בפוסקים אחרים, אבל זהו לשון הרמ"א שם:הרמא בהגהה לסימן רנג סעיף ב כתב:יֵשׁ אוֹמְרִים דְּכָל שֶׁהוּא סָמוּךְ לַחֲשֵׁכָה, אוֹ סָמוּךְ לְבָרְכוּ שֶׁהוּא קַבָּלַת שַׁבָּת לְדִידָן, (הַגָּהוֹת מָרְדְּכַי), אִם הוּא סָמוּךְ כָּל כָּךְ שֶׁאִם נִצְטַנֵּן הַקְּדֵרָה אִי אֶפְשָׁר לְהַרְתִּיחָהּ מִבְּעוֹד יוֹם, דִּינוֹ כְּמוֹ בְּשַׁבָּת עַצְמוֹ. וְיֵשׁ מְקִלִּין בָּזֶה, וְהַמִּנְהָג לְהָקֵל, אַךְ טוֹב לְהַחְמִיר בְּמָקוֹם שֶׁאֵין צֹרֶךְ כָּל כָּךְ.
למה יש בעיה של חזרה - שכחתי. ראיתי את זה בספר "שבת כהלכה" (להגר"י פרקש) ח"א.
אביגדור כתב:לדעת המשנ"ב זה דווקא בשאינה גרופה וקטומה. נדמה לי שהשועה"ר מחמיר גם בגורופה וקטומה והוא אכן יחיד (או כמעט יחיד) בזה.
אביגדור כתב:לדעת המשנ"ב זה דווקא בשאינה גרופה וקטומה. נדמה לי שהשועה"ר מחמיר גם בגורופה וקטומה והוא אכן יחיד (או כמעט יחיד) בזה.
הדגשתי את דבריו.סגי נהור כתב:אביגדור כתב:לדעת המשנ"ב זה דווקא בשאינה גרופה וקטומה. נדמה לי שהשועה"ר מחמיר גם בגורופה וקטומה והוא אכן יחיד (או כמעט יחיד) בזה.
איפה מצאת כאן בשוע"ר? לפנינו נכתב (סכ"ב):
ויש אומרים שכל שהוא סמוך לחשכה כל כך שאם היתה הקדרה צוננת לא היה אפשר להרתיחה מבעוד יום אסור להחזירה לכירה זו ולא לכירה אחרת, אף שעכשיו היא רותחת, אלא על דרך שמותר להחזיר בשבת עצמה, משום גזרה שמא יבאו להחזיר אף בשבת עצמה...
והמנהג להקל לגמרי כסברא הראשונה, ומכל מקום במקום שאין שם צורך כל כך טוב להחמיר. ולכן טוב ליזהר שלא ליטול הקדרה מהכירה או התנור שנתבשלה שם וליתנה סמוך לחשכה על גבי תנור בית החורף שהוא אינו גרוף וקטום אם היד סולדת שם...
עזריאל ברגר כתב:יאיר1 כתב:עזריאל ברגר כתב:לגבי הנחת דבר קר בע"ש - יש דעת יחיד שאוסרת, ולא נהגו כדבריו.
לגבי שעון שבת - אכן יש אוסרים וסבורים שזה נקרא כמחזיר בשבת וצריך להקפיד בדיני חזרה.
אולי תפרש את דבריך?
מי היחיד שמחמיר.
ולמה יש בעיה של חזרה?
אני כבר לא בטוח שזהו יחיד, כי זה הגהת הרמ"א בשו"ע, והובאו דבריו בשו"ע הרב, ולא בדקתי בפוסקים אחרים, אבל זהו לשון הרמ"א שם:הרמא בהגהה לסימן רנג סעיף ב כתב:יֵשׁ אוֹמְרִים דְּכָל שֶׁהוּא סָמוּךְ לַחֲשֵׁכָה, אוֹ סָמוּךְ לְבָרְכוּ שֶׁהוּא קַבָּלַת שַׁבָּת לְדִידָן, (הַגָּהוֹת מָרְדְּכַי), אִם הוּא סָמוּךְ כָּל כָּךְ שֶׁאִם נִצְטַנֵּן הַקְּדֵרָה אִי אֶפְשָׁר לְהַרְתִּיחָהּ מִבְּעוֹד יוֹם, דִּינוֹ כְּמוֹ בְּשַׁבָּת עַצְמוֹ. וְיֵשׁ מְקִלִּין בָּזֶה, וְהַמִּנְהָג לְהָקֵל, אַךְ טוֹב לְהַחְמִיר בְּמָקוֹם שֶׁאֵין צֹרֶךְ כָּל כָּךְ.
למה יש בעיה של חזרה - שכחתי. ראיתי את זה בספר "שבת כהלכה" (להגר"י פרקש) ח"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 706 אורחים