קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?
קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?
עזריאל ברגר כתב:קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?
אכן בדיעבד (כשנשפך היין מהכוס) מחשיבים שקידש על היין שבבקבוק, אם היתה דעתו להמשיך לשתות.
יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?
אכן בדיעבד (כשנשפך היין מהכוס) מחשיבים שקידש על היין שבבקבוק, אם היתה דעתו להמשיך לשתות.
דבריך מתייחסים לברכת הנהנין שבו, ואינם ענין לדיני כוס של ברכה וקידוש שתלוי בחשיבות וכבוד שזה שייך רק כשאוחזו בידו.
שולחן ערוך הרב סימן רעא סעיף כח כתב:אבל אם קידש על כוס מלא מים כסבור שהוא יין צריך לחזור ולקדש על היין אף אם הוא בענין שאין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן כגון שהיה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש וכמו שנתבאר בסימן ר"ט דכיון שתקנו חכמים לומר הקידוש על היין וזה אמרו על המים צריך לחזור ולקדש.
ומכל מקום אם בשעה שקידש על המים היה לפניו רביעית יין בכלי אחד על השלחן או על הספסל אצלו מוכן לשתות אזי אינו צריך לא לברכת בורא פרי הגפן ולא לחזור ולקדש אלא ישתה מיד מן המוכן שלפניו שהרי זה כאילו קידש על היין ההוא שאף שכוס של קידוש צריך שיאחזנו בידו מכל מקום אין זה מעכב בדיעבד
עזריאל ברגר כתב:טעיתי קצת, התכוונתי לדין קידש על כוס מלא מים, וטעיתי בינו לבין נשפך היין.שולחן ערוך הרב סימן רעא סעיף כח כתב:אבל אם קידש על כוס מלא מים כסבור שהוא יין צריך לחזור ולקדש על היין אף אם הוא בענין שאין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן כגון שהיה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש וכמו שנתבאר בסימן ר"ט דכיון שתקנו חכמים לומר הקידוש על היין וזה אמרו על המים צריך לחזור ולקדש.
ומכל מקום אם בשעה שקידש על המים היה לפניו רביעית יין בכלי אחד על השלחן או על הספסל אצלו מוכן לשתות אזי אינו צריך לא לברכת בורא פרי הגפן ולא לחזור ולקדש אלא ישתה מיד מן המוכן שלפניו שהרי זה כאילו קידש על היין ההוא שאף שכוס של קידוש צריך שיאחזנו בידו מכל מקום אין זה מעכב בדיעבד
מי שרוצה לראות את המראי מקומות - יכול לפתוח בכתובת http://chabadlibrary.org/books/default. ... 2/1/271/28
(ושם בקו"א סעיף ח - http://chabadlibrary.org/books/default. ... /ka2/271/8 - דן בגדרי "מוכן לשתות").
קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 286 אורחים