מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידה קשה מאד, לגבי השאלה למה פתחה התורה באות ב' ולא באות א'.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

חידה קשה מאד, לגבי השאלה למה פתחה התורה באות ב' ולא באות א'.

הודעהעל ידי סתם יהודי » ש' מרץ 19, 2016 8:39 pm

ידוע המדרש המובא בירושלמי חגיגה, שהתורה פתחה - באות ב לפי שהיא לשון ברוך - ולא באות א לפי שהיא לשון ארור.
ותמהו הראשונים (ביניהם האבן עזרא בהקדמתו לתורה), שהלא - באות א יש גם לשונות חיוביים (אור, אחדות, אחוה, אמת, אמונה, אלוקי"ם, אדנו"ת, וכיו"ב) - ובאות ב יש גם לשונות שליליים (בגידה, ביזוי, ביוש, בכי, בלבול, בערות, בטלה, בדותה, וכיו"ב).

פעם חשבתי - לתרץ את תמיהת הראשונים הנ"ל - כדי להעמיד על מכונם את דברי הירושלמי, ע"י תירוץ שנדמה בעיניי כמוצלח מאד:

מצאתי שבכל התורה כולה, הפסוקים היחידים - שבהם בכל תיבה קיימת האות א, הם הפסוקים:
"ארור טנאך ומשארתך".
"ארור אתה בבאך וארור אתה בצאתך".
אבל לא מצינו בתורה פסוק שלילי (כגון של קללה רח"ל) - אשר בו - בכל תיבה קיימת האות ב...
לכן פתחה התורה דווקא באות ב, כי האות ב פותחת את "ברוך", אשר רק הוא - ההפך של "ארור" - שלגביו מצינו את שני הפסוקים היחידים האלה.

נכון כפתור ופרח?

אבל אח"כ התברר לי שטעיתי! האם מישהו יודע מה הייתה הטעות? רמז: באמת אין בתורה שום פסוק שלילי, אשר בו - בכל תיבה קיימת האות ב!
אם - עד יום שני הקרוב - לא יצליח אף אחד למצוא את הטעות שבתירוץ הנ"ל, אציג אותה אז באשכול הנוכחי - לכל המאוחר עד שקיעת החמה (של מוצאי שני) - בל"נ.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

חידה קשה מאד, לגבי השאלה למה פתחה התורה באות ב' ולא באות א'.

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' מרץ 21, 2016 5:51 pm

הטעות שבתירוץ שתירצתי, היא הטענה השגויה שלי שכביכול, שני פסוקי ה"ארור" שציינתי הם הפסוקים "היחידים" בכל התורה שבהם - בכל תיבה קיימת האות א. התברר לי שלמעשה יש בתורה עוד פסוק כזה (אגב רק עוד אחד): ויאמר אברהם אנכי אשבע.

א"כ טעיתי כשכתבתי ששני הפסוקים הם "היחידים". ממילא כל התירוץ שתירצתי, קורס. כי הפסוק השלישי הזה מחזיר אותנו לתמיהת הראשונים - שכזכור תמהו "הרי לאות א יש גם לשונות חיוביים", דהא - נמי השתא - איכא למימר הכי! הגע בעצמך: לו יצוייר, שהפסוק "ויאמר אברהם אנכי אשבע" היה פסוק של ברכה, אז על התירוץ שתירצתי - היו אותם הראשונים מקשים שוב באותו האופן בדיוק: "הרי לאות א יש גם פסוקים חיוביים שבהם בכל תיבה קיימת האות א".

ואמנם, הפסוק "ויאמר אברהם אנכי אשבע" אינו פסוק של ברכה, וזה מקהה את עוקץ התמיהה דלעיל. אבל הפסוק הזה הוא גם לא פסוק שלילי. ומה לי פסוק חיובי, ומה לי פסוק שאינו שלילי, סוף סוף שורש תמיהת הראשונים הוא אותו שורש: "הרי לאות א יש גם לשונות שאינם שליליים", או בנדו"ד: "הרי לאות א יש גם פסוקים שאינם שליליים ושבהם בכל תיבה קיימת האות א".

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חידה קשה מאד, לגבי השאלה למה פתחה התורה באות ב' ולא באות

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 21, 2016 7:59 pm

עיין בתחילת 'תורה תמימה' היאך מפרש דרשת חז"ל זו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים