ומצינו דבר נפלא בשו"ת מהרי"ל סי' א, וז"ל: ולתי' זה ה"נ ת"ח הוו דבר שבקדושה מחמת ד"ת שבלבבם כדדרשינן ק"ו ת"ח שכל גופו אש, וכן האי צורבא מדרבנן דמירתח אורייתא הוא דקא מרתחא ליה... וכשהיו דורשים נשרפו עצי השדה ועוף הפורח, ופי' תוס' שהדברים שמחים כיום נתינה באש, וכ"ז מורה דת"ח הוי דבר שבקדושה.
וביאורם של דברים לפי המובא בתשובות הגאונים (שערי תשובה סי' פד) תשובת רב האי גאון, וז"ל: הוא כמו צרבת השחין דבר חם המתחמם באשה של תורה. האי צורבא מרבנן דרתח אורייתא קא קא מרתחא ביה (תענית ד,א).
ובספר דובב שפתי ישנים (מאחד מגורי האר"י) כתב, וז"ל: ואני אומר כי הפלפל רמז לעיון כי המעיין החריף נקרא פלפלא חריפא, גם מטעם זה שהפלפל נותן טעם למאכל, גם העיון נותן טעם בתורה, גם כי הפלפל חם וע"י הפלפול אדם מתחמם הלא כה דברי כאש וכו' אורייתא קא מרתחא ליה, וכן אנו רואים שמתעצמים ומתחממים בישיבה זה לקראת זה, ומודעת זאת כי מורי הרב החסיד מהר"י לורייא אשכנזי נר"ו כ"כ הוא מזיע בישיבה בפלפול עצום, יותר חמום יש בעיון מקיום מ"ע, עכ"ל.
ונראה לבאר לפי"ז מה שטבעו חכמים לכנות את הבור שאינו במקרא ובמשנה ל'עם הארץ', דהיינו כההיא דאיתא בב"ק ט,ב: גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא. והיינו דזה לשון כיבוי ועמימות האש.
ושוב מצאתי בספר הערוך ערך עם דמייתי דכהה הנגע מתרגם עמיא מכתשא (ויקרא יג,ו), וכן כהתה כל רוח מתרגם ותעמי כל רוח (יחזקאל כא,יב). ואמנם שמחתי באומרים לי כי במהדורות החדשות אכן ישנה הוספה מפורשת: ולכן קורין לבור - עם הארץ, והן הן הדברים
שקנה מעלות המדות בחברה ובהנהגה אבל לא קנה מעלות שכליות וחברתו מתוקה ונאותה לעוסקים במלאכת הארץ ובקיום ענייניה והנהגת יושביה ולכן נקרא עם הארץ כלומר שהם מכלל העם העוסקין בענייני הארץ ובכל הנהגה מדינית ולזה אמרו ולא עם הארץ חסיד כלומר שדיו ללכת בדרכים הממוצעים לא שיטה לקצה האחרון בדבר מן הדברים אחר שעיקר כוונתו אינה רק להצלחת נכסיו אלא דמ"מ הוא ירא חטא ויש מפרשים מילת עם הארץ עם כמו חשוך מלשון כהה שתרגומו עמיא וארץ כמו תורה מלשון עם ה' אלה ומארצו יצאו שתרגומו ומאורייתא נפקו כלומר חשוך האור בתורה ואין צורך בכך אלא שיתכן לפרש כן בעם הארץ שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ
פתרון עם הארץ. עמיא דאורייתא. כהה מתרגם עמיא
אלמא עדיף המלמד תורה לבן עם הארץ שהוא אפל וחשוך בעולם מהמלמד לבן חבירו תלמיד חכם והיינו דדרשינן אל"ף אפ"ל כלו' תלמוד תורה לבן עם הארץ שהוא אפל וחשוך בעולם מפני שאין בו תורה כמו שקורים לאדם שאין בו תורה עם הארץ כלו' חשוך שבארץ כדכתי' והנה כהה הנגע ומתרגמי' והא עמיא מכתשא דמסתמא בן עם הארץ לא ידע תורה דלאו מאבוה גמרה הילכך אתה שאתה יודע תורה אלף אפל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 492 אורחים