הודעהעל ידי אתנחתא » ב' ינואר 17, 2011 12:28 am
סליחה, אך כעת אתה שואל שאלת חכם. אנסה לענות בתמצית דתמצית.
אז כך. פשוט שמאז ומעולם היו יהודים בארץ ישראל, בבל, מצרים, ובמזרח התיכון, הלא הם היו כך בזמן הגאונים בבבל והיו גאונים ארצישראל וגאוני בבל, אך רבות צרות סבבום שעד שנהפכו מתי מעט, לאט (במאה העשירי בערך) החלו היהודים להגר אירופה ולאיטליה, ולעוד מקומות (בתקופות אלו רב הנסתר על הגלוי) . במאה ההיא והיב היה הישוב המזרח התיכון דליל (כפי שעולה מממסעו של ר"ש מטילודו) כמה אנשים עלו למזרח התיכון, כמו רבינו יהודה הלוי הרמב"ם שבעיקר התיישבו במצרים, אך אח"כ החל העליה של בעלי התוס' וחכמי פרובנס והרמב"ן לא"י וכו', ניסו להתיישב בעכו ובגליל. אך אח"כ חדל כמעט העליה ובמשך מאתיים שנים אלו אח"כ היה הישוב די מנוון (בשלהי ימי הראשונים מצינו עולים ספורים כמו הכפתור ופרח, בעל המגדל עוז ומסתבר שעוד כמה).
במשך שנים (משלהי תקופת הראשונים) אלו היהודים במזרח התיכון קבלו הכנוי מסתערבים, ובדרך כלל הם היו כולם תחת השפעת הרמב"ם ופסיקתו (וממילא כבר יש השפעה גדולה של ספרדיות עיהם שהרי הרמב"ם היה ספרדי), והיה להם מנהגים משלהם (מנהג מאפיין כהרמב"ם שלא נהגו לומר חזרת הש"ץ כתשובת הרמב"ם). אחרי גירוש ספרד היגרו הספרדים והמערביים (שהם בעצם ממארוקו) למזרח התיכון ואז "כבשו" את מזרח התיכון. (כמבואר בשו"ת הרדב"ז לגבי מצרים למשל) ואז עם עליית חכמי ספרד ובמיוחד פסיקת הב"י - אז הספרדיות השתלטה על המרח התיכון (ובצפת אכן היה קהילת קהילות אך גדולי החכמים היה ספרדיים) גם חכמים ממוצאים אשכנזיים נהיו ספרדים כי התבוללו (ובאמת ספרד ואשכנז אינה גזע, והלא באם המצרים מגיע יחיד אשכנזי בזמן יש רק ספרדים הרי לפי הלכה חייב להתנהג כמקום שנהגו ולהיות ספרדי) ולכן למשל רבי בצלאל אשכנזי שמגיע ממשפחה אשכנזית פולנית מובהקת (היה בן דוד של הט"ז) אך נטמע כולו וראה את עצמו ספרדי כמבואר בתשובותיו). עכ"פ כך נהפך שמזרח התיכון נהיה ספרדי.
ע"כ על קצה המזלג ממש