בברכה המשולשת כתב:לפי דברי כת"ר שרבי עקיבא חזר בו, למה הרמב"ם פוסק את ההוו"א של ר"ע ולא מזכיר בכלל את המסקנה?
בברכה המשולשת כתב:א. למיטב זכרוני, היה על זה אשכול ארוך בעבר.
עקביה כתב:יחס חריג בקיצוניותו לבן כוזיבא נמצא בפירוש ר"י כספי לזכריה (יא טו):
(טו) ויאמר ה' אלי עוד קח לך כלי רועה אוילי וכו' - זה לפי דעתי בלי ספק על רועה ומלך שקם בישראל אחר חרבן הבית הזה חמישים ושתים שנה, כמו שמבואר ב'ספר הקבלה' (ע' 55 ) שנעשה על פי גדולי ישראל ממה שאירע אחר חורבן בית שני, כמו שנעשה יוסיפון וספר דברי הימים וזולתם. וכתוב שם, כי איש אחד שמו כוזיבא, בדור השני אחר חורבן בית שני, והיה רבי עקיבא ראש ישיבה בישראל אחר רבן גמליאל שנהרג על יד טיטוס; וטען כוזיבא שהוא משיח בן דוד, ומרד בקיסר רומי שמו דומשטיאון והרג משנהו שהיה מושל בארץ ישראל, ותהי ראשית ממלכתו (ע"פ בר' י,י) ביתר. ומת זה כוזיבא במלכותו ומלך בנו אחריו, שמו פירוש, ומת גם הוא ומלך בנו, שמו רומילוס; והתחברו אל כוזיבא ובניו רבבות מישראל, וגם רבי עקיבא האמין בו, כמו שכתב גם המורה ב'איגרת תימן'. ובכלל, עשה הוא ובניו הנהגה רעה, וגם לא היתה מפי ה', כי עדיין לא הגיע עת גאולתינו שעדין אנו מחכים לה, ועבר יותר מאלף שנה. ובימי רומילוס הנזכר התחזק אדריאנוס קיסר רומי ועלה לארץ ישראל וכבש ביתר בתשעה באב, שנת שבעים ושלש לחרבן בית שני; והרג רומילוס וכמה רבבות מישראל, יותר הרבה ממה שהיה על ידי נבוכד נצר וטיטוס. וכתוב שם, כי על זה אמר דניאל "ומשכילי עם יבינו לרבים ונכשלו בחרב ובלהבה ובשבי (בנוסחנו: בשבי) ובבזה ימים" (יא,לג); וזה, כי אז נשרפו חכמים גדולים מישראל כי היו שונים התורה, ובפרט רבי חנינא בן תרדיון וספר תורה עמו. אם כן, מה מאד נראה שהוא אמת בלי ספק, כי אחר חורבן בית שני, שזכר באבוד שלשת רועים רעים ופריצים (ראה לעיל,ח), יזכור וינבא ענין הִשחת עמנו על יד רומי שנית, ושהיה השחתה בעמנו יותר עצומה ממה שהיה מעולם. ובטוב קרא כוזיבא 'אוילי', כי היה משוגע ושוטה, ומעשיו הוכיחו. (יז) וכן תארוֹ 'רעי האליל', כי היה לאין ואפע (ע"פ יש' מא,כד), ונתקיים בו ובזרעו זרועו יבוש תיבש ועינו (לפנינו: ועין ימינו) כהה תכהה. וזה מפורש בתכלית.
"קאי על בן כוזיבא שהיה בימי ר"ע אשר כנודע טעה בו ר"ע מקודם כסבור שהוא משיח ולבסוף חזר בו והוא נהרג, וקרוב לומר שעל יסוד דרשה נפלאה זו קראוהו בר כוכבא קודם שהכירו בטעותו, ולאחר שהכירו קראוהו בר כוזבא ע"ש שנהפך לאכזב, ובגיטין נ"ז א' נקרא בר דרומא, וי"ל שהיה מעיר כזיב שהיא בדרומה של א"י כנודע".
ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה' וגו' וכתיב {ישעיה יא-ג} והריחו ביראת ה' אמר רבי אלכסנדרי מלמד שהטעינו מצות ויסורין כריחיים רבא אמר דמורח ודאין דכתיב {ישעיה יא-ג} ולא למראה עיניו ישפוט {ישעיה יא-ד} ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענוי ארץ בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא אמר להו לרבנן אנא משיח אמרו ליה במשיח כתיב דמורח ודאין נחזי אנן אי מורח ודאין כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין קטלוהו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים