מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטלא - מה שימושה במקדש?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 09, 2016 2:05 pm

ציטוט: 'כלי היה במקדש נטלא שמא[!] וממנה נוטלין ידים ממי כיור.
מי יכול להחכימני במהותו ושימושו של כלי זה. וכגון: מי היה אמור ליטול מהכיור לבד מקידוש ידים ורגלים.

סעדיה
הודעות: 1607
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מאי 09, 2016 2:10 pm

זקן ששכח כתב:ציטוט: 'כלי היה במקדש נטלא שמא[!] וממנה נוטלין ידים ממי כיור.
מי יכול להחכימני במהותו ושימושו של כלי זה. וכגון: מי היה אמור ליטול מהכיור לבד מקידוש ידים ורגלים.

עי' תו"ש כרך כ"א עמ' ק"פ

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי יאיר » ב' מאי 09, 2016 2:13 pm

"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
פירש משום שבתא, שבתא רוח רעה, בזמן שהאשה באה מן הנהר או מבית הכסא או טווה ולא רחצה ידיה ונתנה פת לבנה או חלב והניק בלא נ"י יש רוח רעה שבתא שמה ומזקת לנערים ומעוותת ומפרקת הצוואר ושמו של חולי זה קורין לו בלשון לעז שטרניי דוסי ואין לו רפואה אלא דמכות אש, וכן פירש אסף היהודי בספר רפואות.
נטילת ידים עד פרק ראשון של אצבעותיו, ומיהו אם נטל יותר טפי עדיף." (ראב"ן חולין סימן רעא).

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 09, 2016 3:12 pm

יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
פירש משום שבתא, שבתא רוח רעה, בזמן שהאשה באה מן הנהר או מבית הכסא או טווה ולא רחצה ידיה ונתנה פת לבנה או חלב והניק בלא נ"י יש רוח רעה שבתא שמה ומזקת לנערים ומעוותת ומפרקת הצוואר ושמו של חולי זה קורין לו בלשון לעז שטרניי דוסי ואין לו רפואה אלא דמכות אש, וכן פירש אסף היהודי בספר רפואות.
נטילת ידים עד פרק ראשון של אצבעותיו, ומיהו אם נטל יותר טפי עדיף." (ראב"ן חולין סימן רעא).

האם הקטע הנוסף רלוונטי להבנת שאלתי ופתרונה?


סעדיה, אשמח מאד אם תואיל ותעלה את הדברים. תודה רבה

אבא יודן
הודעות: 1262
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' מאי 09, 2016 3:25 pm

יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).

הנ"ל מובא כשני טעמים נפרדים בב"י או"ח ד (דף ה ב- ו א)

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 09, 2016 4:07 pm

אבא יודן כתב:
יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).

הנ"ל מובא כשני טעמים נפרדים בב"י או"ח ד (דף ה ב- ו א)

לא הוזכר שם שהיה כלי שכזה בבית המקדש.
וזו בעצם שאלתי, האם יש מקור נוסף לכלי שכזה במקדש ומה ייעודו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11926
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 09, 2016 4:10 pm


אבא יודן
הודעות: 1262
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' מאי 09, 2016 5:11 pm

זקן ששכח כתב:
אבא יודן כתב:
יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).

הנ"ל מובא כשני טעמים נפרדים בב"י או"ח ד (דף ה ב- ו א)

לא הוזכר שם שהיה כלי שכזה בבית המקדש.
וזו בעצם שאלתי, האם יש מקור נוסף לכלי שכזה במקדש ומה ייעודו.

(1)בראש: המילה נוטלין ע"ש כלי נטלא.(2) ברשבא: נוטלין שחרית דוגמת ביהמ"ק.= כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 09, 2016 6:56 pm

תודה לכל המסייעים.
וברשותכם, באיזו הזדמנות היה על הכהנים ליטול בנטלא. הרי טרם עבודתם נוטלים ישירות מן הכיור?
ואולי הכוונה שנוטלים טרם אכילת קדשים [וכי באמצע העבודה יש צורך בנטילה לבד מקידוש ידים ורגלים?].

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' מאי 15, 2016 12:40 am

השטעבינער רב זצ"ל, אחר הגיעו ירושלימה בא לבקר בישיבת ח"ע. בהכנסו מצא בה יהודים היושבים בכולל זה עשרות שנים. פנה לאחד ושאלו שאלה, אך הלה הביט בו ולא הגיב מאומה. פנה לשני ולשלישי והתגובה זהה.
לימים סיפר, כי היה בטוח שלפי שהוא 'סוחר' והם יושבי כולל, אינם מבינים כלל מה מקום לשאלה בכגון דא. אך כעבור זמן הבין כי הסיבה האמיתית שונה בתכלית.

לי עצמי עדיין קשה להחליט מאיזו סיבה לא השיבוני על שאלתי, הנובעת בהחלט מחוסר ידיעה, ואשמח לכל תשובה נכונה.
בתודה

ארופאי
הודעות: 160
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי ארופאי » ה' מאי 19, 2016 6:18 pm

תיב"ע עה"פ (שמות ל,יט) 'ורחצו אהרן ובניו ממנו את ידיהם ואת רגליהם': ויסבון מניה בנטילא דכיא ויקדשון במוהי אהרן ובנוי ית ידיהון וית ריגליהון.
האריך בצי"א ג,לב.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ל, [כלי המקדש] טור שפח: ועי' ראב"ן חולין סי' רעא וריטב"א חולין קו א בשם י"מ, שכלי היה במקדש ושמו נטלא, והיה מחזיק רביעית, והיו נוטלים בו את הידים ממי הכיור, ועי' עזרא א ט: אגרטלי זהב שלשים אגרטלי כסף אלף, ובפי' הרי"ד ובמצודות שם פי' שהם כלים העשוים ליתן מים על ידי הכהנים, ועי' ציון 37 שיש שפי' אגרטלים בע"א.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נטלא - מה שימושה במקדש?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 19, 2016 8:43 pm

ארופאי כתב:תיב"ע עה"פ (שמות ל,יט) 'ורחצו אהרן ובניו ממנו את ידיהם ואת רגליהם': ויסבון מניה בנטילא דכיא ויקדשון במוהי אהרן ובנוי ית ידיהון וית ריגליהון.
האריך בצי"א ג,לב.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ל, [כלי המקדש] טור שפח: ועי' ראב"ן חולין סי' רעא וריטב"א חולין קו א בשם י"מ, שכלי היה במקדש ושמו נטלא, והיה מחזיק רביעית, והיו נוטלים בו את הידים ממי הכיור, ועי' עזרא א ט: אגרטלי זהב שלשים אגרטלי כסף אלף, ובפי' הרי"ד ובמצודות שם פי' שהם כלים העשוים ליתן מים על ידי הכהנים, ועי' ציון 37 שיש שפי' אגרטלים בע"א.

תודה.
שיטת ת"י שכך קדשו ידים ורגלים וכ"ה בראב"ן. וכמדומני שבחלק מהמקורות אין כתוב בפירוש שזה היה עבור קידוש ידים ורגלים.
ויש לעיין בדבר, שפסק הרמב"ם שקידוש ידים ורגלים הוא ישירות ממי הכיור.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 600 אורחים