בברכה המשולשת כתב:מרן הב"י לא מונה באופן רשמי כמרא דארעא דישראל (וכבר היה על זה אשכול ארוך)
פרטיזן כתב:אנוכי הקט שמעתי מאברך חשוב שנולד בירושלים, ולאחר חתונתו התגורר בבני ברק והתלבט האם לשמור קדושת שביעית, או לנהוג כפי שנהג עד היום, והלך לשאול את ה"מנחת יצחק" (קודם שהיה קשור לעדה"ח), וצחק על השאלה, ואמר לו שלבני ברק אין הגדרה של אתריה דמר כלפי החזו"א.
וונדרבר כתב:לכאורה נראה שהמושג מרא דאתרא או אתריה דמר אינו קשור עם מינוי רשמי, אלא זה פשוט ענין של "גדול העיר". [הגע עצמך אם חבר ב"מועצה הדתית" של עיה"ק צפת היה מכשיל את מינויו של מרן הבית יוסף זי"ע מפני סיבות אישיות או פוליטיות, מרן הבית יוסף לא היה מרא דאתרא ?]. ולפי זה מובן למה קוראים למרן החזון איש מרא דאתרא. וכבר הביאו קודם בשם השבט הלוי י' קי"ד ש"ארץ ישראל אתריה דמרן החזון איש זי"ע", א"כ מוכח מהשבט הלוי שאינו תלוי במינוי רשמי.
לגבי עניני שביעית, יש עוד נקודה, שגם אלו שלא היו שואלים את החזון איש בהלכות יום יום, נאלצו להתיעץ עמו בעניני שמיטה, והוא חידש את כל שמירת השמיטה ביישוב החדש.
אבל אין שום נפקא מינה בדיון הזה, כי גם מי שחושב שכדי להחשב מרא דאתרא צריך מינוי רשמי לרב, יצטרך בכל זאת להנהיג בבני ברק קדושת שביעית בפירות נכרים, כי הרב הרשמי הרב יעקב לנדא זצ"ל פסק והנהיג למעשה בחנויות העיר כל השנים כפסק החזון איש ביבול נכרי, וכן נוהג בנו הרב לנדא שליט"א, גם בשנת השמיטה הנוכחית.
כך שממה נפשך, יהיה מי שיהיה המרא דאתרא, דעתו להנהיג כך בבני ברק.
וונדרבר כתב:לכאורה נראה שהמושג מרא דאתרא או אתריה דמר אינו קשור עם מינוי רשמי, אלא זה פשוט ענין של "גדול העיר". [הגע עצמך אם חבר ב"מועצה הדתית" של עיה"ק צפת היה מכשיל את מינויו של מרן הבית יוסף זי"ע מפני סיבות אישיות או פוליטיות, מרן הבית יוסף לא היה מרא דאתרא ?]. ולפי זה מובן למה קוראים למרן החזון איש מרא דאתרא. וכבר הביאו קודם בשם השבט הלוי י' קי"ד ש"ארץ ישראל אתריה דמרן החזון איש זי"ע", א"כ מוכח מהשבט הלוי שאינו תלוי במינוי רשמי.
לגבי עניני שביעית, יש עוד נקודה, שגם אלו שלא היו שואלים את החזון איש בהלכות יום יום, נאלצו להתיעץ עמו בעניני שמיטה, והוא חידש את כל שמירת השמיטה ביישוב החדש.
אבל אין שום נפקא מינה בדיון הזה, כי גם מי שחושב שכדי להחשב מרא דאתרא צריך מינוי רשמי לרב, יצטרך בכל זאת להנהיג בבני ברק קדושת שביעית בפירות נכרים, כי הרב הרשמי הרב יעקב לנדא זצ"ל פסק והנהיג למעשה בחנויות העיר כל השנים כפסק החזון איש ביבול נכרי, וכן נוהג בנו הרב לנדא שליט"א, גם בשנת השמיטה הנוכחית.
כך שממה נפשך, יהיה מי שיהיה המרא דאתרא, דעתו להנהיג כך בבני ברק.
בברכה המשולשת כתב:מעשה ששמעתי פעם מת"ח ירושלמי חשוב שליט"א (ייתכן שספרתי אותו פעם באשכול אחר ואיני זוכר): הת"ח הנ"ל העביר פעם שיעור בביכ"נ בפ"ת ואמר שם שהמנהג כהב"י. עללאחר מס' ימים וא קבל מכתב מת"ח חשוב בב"ב שבו נאמר שהוא שמע שהת"ח הנ"ל הורה בפ"ת דלא כהחזו"א, והרי כל היישוב החדש בארץ הוי אתריה דהחזו"א ולכן עליו לחזור בו ולהורות להם כהחזו"א. על כך השיב הת"ח הנ"ל שלא מיבעיא היישוב החדש אלא אפילו ב"ב גופא לא הוי אתריה דהחזו"א וסיים ואמר שהוא מוכן לקחת בננה של יבול נכרי ולדרוך עליה ברחוב חזו"א על מנת להדגיש זאת
קו ירוק כתב:בברכה המשולשת כתב:מעשה ששמעתי פעם מת"ח ירושלמי חשוב שליט"א (ייתכן שספרתי אותו פעם באשכול אחר ואיני זוכר): הת"ח הנ"ל העביר פעם שיעור בביכ"נ בפ"ת ואמר שם שהמנהג כהב"י. עללאחר מס' ימים וא קבל מכתב מת"ח חשוב בב"ב שבו נאמר שהוא שמע שהת"ח הנ"ל הורה בפ"ת דלא כהחזו"א, והרי כל היישוב החדש בארץ הוי אתריה דהחזו"א ולכן עליו לחזור בו ולהורות להם כהחזו"א. על כך השיב הת"ח הנ"ל שלא מיבעיא היישוב החדש אלא אפילו ב"ב גופא לא הוי אתריה דהחזו"א וסיים ואמר שהוא מוכן לקחת בננה של יבול נכרי ולדרוך עליה ברחוב חזו"א על מנת להדגיש זאת
כעת אני מבין את הביטוי קאלטער ירושלמי
(כמובן בלי הכללות)
מענין לענין, להרב דסלר זצ"ל היה גביע כסף שקיבל בירושה מהאלטער מקעלם - סבו זקנו.
כשבא לגור בבני ברק ולכהן בפוניבז', חדל מלקדש בגביע זה, בגלל שהחזו"א מרא דאתרא, והוא סבור שגם לקידוש צריך לברך על "כוס הגון",
כשהחזו"א נפטר, חזר לקדש בגביע של אבותיו (אבל לכמה שבועות בודדים, כי נח נפשיה מיד אחרי החזו"א).
לעומקו של דבר כתב:הסיפור קולקל, אכן קשור לפטירה ולא קשור לפטירת החזו"א
הרב דסלר רצה להחליף את הגביע הקטן לגדול כשהגיע לב"ב, אבל הרבנית - אחיינית הגרח"ע - אמרה, הלא זהו הגביע שהגרח"ע נתן לנו במתנה לחתונה שהיה ירושה אצלו מהגרי"ס - ולא החליף.
ולאחר פטירתה החליף.
ותול"מ (אולי במשפחולוגיה לא דייקתי)
משולש כתב:כל המושג הזה שהב"י הוא מרא דאתרא של כל א"י נשמע לי מוזר. (ואולי של כל המזרח התיכון? או של כל יבשת אסיה? הוא מעולם לא דרך בירושלים ולא בבני ברק).
קו ירוק כתב:אגב, מעניין ממתי הבד"ץ נהפכו למקילים. הרי הגרי"ח זוננפלד תלמיד מובהק להגריל"ד זיע"א, שאחז כהמבי"ט, שאין קנין לעכו"ם להפקיע.
והוא היה ראש הב"ד. אמנם בתחילה היה להגרלי"ד ב"ד אחר משל הגר"ש סלנאט (ר' אליעזר דן רלב"ג היה אב"ד), אבל אח"כ הגרי"ח היה רבה של העיר, והבד"צ הוא ממשיך דרכו שלו, והב"ד האחר היה של המדינה
גל של אגוזים כתב:בעניין דעת מהרי"ל דיסקין זצ"ל שא' כתב שהורה כהמבי"ט, אני שמעתי מיקירי ירושלים שלא הורה כך אלא נהג כן לעמצו, וכן משמע בשו"ת רבי עקיבה יוסף יו"ד ח"א סי' ק"ס ד"ה ושאלתי כו' [כי מלשון התשובה משמע שנכתב בחיי מהריל"ד וממה שהוצרך לשאול איך הוא נוהג משמע שלא פסק להדיא נגד המנהג].
קו ירוק כתב:אגב, מעניין ממתי הבד"ץ נהפכו למקילים. הרי הגרי"ח זוננפלד תלמיד מובהק להגריל"ד זיע"א, שאחז כהמבי"ט, שאין קנין לעכו"ם להפקיע.
והוא היה ראש הב"ד. אמנם בתחילה היה להגרלי"ד ב"ד אחר משל הגר"ש סלנאט (ר' אליעזר דן רלב"ג היה אב"ד), אבל אח"כ הגרי"ח היה רבה של העיר, והבד"צ הוא ממשיך דרכו שלו, והב"ד האחר היה של המדינה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים