ראיתי היום בס' הבתים -
האם מצינו עוד בד' הראש' שעסקו בשאילה זו? וכן האם יש ע"ז דברים כתובים מרבותינו האחרונים? ומה פשר מש"כ בסיום התשובה?
עדיאל ברויאר כתב:זכור לי ששמעתי שהחזו"א דן בעניין.
צביב כתב:בסוף החזון איש טהרות
עושה חדשות כתב:ראיתי היום בס' הבתים -
האם מצינו עוד בד' הראש' שעסקו בשאילה זו? וכן האם יש ע"ז דברים כתובים מרבותינו האחרונים? ומה פשר מש"כ בסיום התשובה?
אליהו בן עמרם כתב:עושה חדשות כתב:ראיתי היום בס' הבתים -
האם מצינו עוד בד' הראש' שעסקו בשאילה זו? וכן האם יש ע"ז דברים כתובים מרבותינו האחרונים? ומה פשר מש"כ בסיום התשובה?
בענין סוף דבריו, אם אינני טועה בהבנה, פשט דבריו נראה לכאורה כך:
הבקשות של "השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלימה.." אינן בקשות כבקשות הרפואה והפרנסה, שמשמעותן הפשוטה לבקש ממי שהדבר בידו, ואם יעלו התפילות/בקשות לרצון, ימלא הבוי"ת בקשת המתפלל.
אלא, הצהרה בדיבור של רצונו הפנימי של המתפלל, שאם מבקש על תורה עבודה ותשובה, סימן שזה רצונו ובזה הוא בוחר.
כלומר הוצאת "בחירתו בטוב" מן הכח (של המחשבה הפנימית) אל הפועל (הדיבור, וההצהרה בפיו).
(ומש"כ "וזאת היא התשובה הגמורה" - או שמתכוון, שזו התשובה הגמורה לשאלה הפותחת של דבריו, או פשט אחר...ואכמ"ל)
והחידוש בדברים, שכלולות בתפילת שמו"ע כמה אפשרויות: גם בקשות וגם הצהרות כנ"ל...
ובכלל, שיש מושג כזה, של מה שנראה על פניו כ"בקשה", אך זו למעשה "הצהרה"...
וזה אולי יכול לסייע למי שרצה לבאר, שגם ה"בקשות" הפשוטות על בריאות ופרנסה, אינן אלא בעצם "הצהרות" של המתפלל שהוא תלוי בדברים אלה ביד הבוי"ת, והצהרת התלות הזאת - היא זו שפועלת...ואכמ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים