שלח כתב:היו כ20 אלף בכורות יוצא שישכ 20 אלף משפחות שיש בכור , ויש כ600 אלף ויותר ישראל, יוצא שיש לכל משפחה כ 30 ויותר ילדים, כיצד להסביר את הדבר?
הערה בענין אחוז הבכורות במדבר.
הנה באופן הרגיל בכארבעים אחוז מהמשפחות יש בן בכור, כיון שיש כעשרים אחוז הפלות, ומהשמונים אחוז שנולדים, חצי זכרים וחצי נקבות. והנה מנין בני ישראל מגיל עשרים עד שישים, הוא כשש מאות אלף, וכ' הגר"ז סורוצקין בספרו אזנים לתורה ריש פ' שמות, בשם חמיו הגר"א גורדון מטלז, שאם נוסיף את המנין של עד גיל שישים, ומעל גיל שישים, יצא המנין כפול, כמליון ומאתיים אלף. והנה מנין הבכורות בבנ"י מגיל חודש ומעלה, הוא עשרים ושתים אלף מאתים שבעים ושלוש, וזה יוצא בדיוק אחד מתוך חמישים וארבע, והוא משום שבני ישראל פרו במצרים ואחז"ל אשה יולדת ששה בכרס אחד, וממוצע של תשע לידות הוא חמישים וארבע בנים שאחד מהם בכור. (וכשם שהיו עשרים ושתיים אלף בכורות זכרים, כן היו נקיבות, ובכל המספרים כאן לא חשיבא הנקיבות ודו"ק).
אכן יש להקשות קושיא עצומה על המספרים הנ"ל, הא השש מאות אלף שהיו מגיל עשרים עד שישים, לכאורה מסתבר שרובם היו נשואים בעלי משפחות, ולכאורה מסתבר גם שלרובם היו ילדים, וא"כ היה צריך להיות עוד בכורים לכארבעים אחוז מהשש מאות אלף משפחות, (שזה קרוב למאתים וארבעים אלף ועכ"פ חסרים עוד כמה עשרות אלפי בכורות) וצע"ג.
והנה כ' הרמב"ן בפ' במדבר פ"ג פי"ד, דהא שהמנין של שבט לוי הוא הפחות שבשבטים, הוא משום שהם לא היו בגזירת השיעבוד, וממילא לא היו גם בברכה של הויפרו וירבו. והנה לפי"ז צריך להיות שהמשפחות של שבט לוי היו קטנים הרבה מהמשפחות של בני ישראל, והנה ניתי ספר וניחזי. הנה מנין הלוים מגיל חודש הוא עשרים ושתיים אלף ושלוש מאות, ועי' רש"י פ' במדבר פ"ג פל"ג, ששלוש מאות מתוכם היו בכורים, ולפי"ז יוצא שעל כל שבעים וארבע לוים היו רק בכור אחד, שזה משפחות הרבה יותר גדולות מבני ישראל וצע"ג. ועוד צע"ג גם על שבט לוי וכנ"ל, הא מגיל שלושים עד חמישים היו שמונת אלפים חמש מאות ושמונים לווים, כמפורש בפ' נשא, ולכאורה מסתבר שרובם היו נשואים בעלי משפחות, ולכאורה מסתבר גם שלרובם היו ילדים, וא"כ היה צריך להיות עוד בכורים לכארבעים אחוז מהשמונת אלפים חמש מאות ושמונים, (שזה קרוב לשלושת אלפים וחמש מאות בכורים, ועכ"פ חסרים עוד כמה מאות בכורות) וצע"ג. ואולי מכורח הקושיות נצטרך לומר שאחוז הנקבות במדבר היה הרבה יותר מאחוז הזכרים, ועכ"פ בבכורות היו הרבה יותר נקבות (במאות אלפים) וצ"ע. [אכן בכניסה לא"י זה פשוט שהיו הרבה יותר נקבות מזכרים, דהא הנקיבות לא מתו כלל במדבר, משא"כ השש מאות אלף זכרים שמתו ודו"ק].
והעירוני שיש מדרש שמתי שפרעה נצטרע והיה שוחט כל יום שלוש מאות תינוקות, היו זה דוקא תינוקות בכורים, וכ"ה ביונתן פ' שמות פ"ג פכ"ג, וא"כ בשנה אחת נהרגו כמאה ועשר אלף בכורות, אכן לא מבואר כמה זמן זה היה הגזירה הזו ועי'. ועוד יל"ע אי זה יתרץ גם על שבט לוי, שאף שלא היו בשיעבוד, מ"מ היו בגזירת כל הבן הילוד, שזה היה גם על שבט לוי, שהרי משה משבט לוי היה, וא"כ יל"ע אי בגזירה הזו של התינוקות גם היו שבט לוי ועי'.
מאיר צבי כתב:התשובה הפשוטה היא כמו שתירגם יונתן בן עוזיאל על ויאנחו בנ"י ישראל שפרעה שחט כל יום ג מאות בכורות
חיים כתב:מאיר צבי כתב:התשובה הפשוטה היא כמו שתירגם יונתן בן עוזיאל על ויאנחו בנ"י ישראל שפרעה שחט כל יום ג מאות בכורות
ז"ל תרגום יונתן (שמות ב, כג): "וַהֲוָה בְּיוֹמַיָא סְגִיאַיָיא הָאִינוּן וְאִתְכְּתַשׁ מַלְכָּא דְמִצְרָיִם וּפַקֵיד לְקַטָלָא בּוּכְרַיָיא דִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בְגִין לְמִסְחֵי בְּאַדְמֵיהוֹן...", היכן מצאת בדבריו שפרעה שחט בכל יום ג' מאות בכורות?
הכהן כתב:שלח לי חבר:הערה בענין אחוז הבכורות במדבר.
ואולי מכורח הקושיות נצטרך לומר שאחוז הנקבות במדבר היה הרבה יותר מאחוז הזכרים,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 323 אורחים