מחצד חקלא כתב:בקשר לכת"י על הזוהר. זה ים שאין לו סוף.
מחצד חקלא כתב:הזוהר בדפוס התקבל ע"י כל גדולי הדורות מן הרמ"ק עובר דרך האר"י ועד לגר"א ולבעש"ט, וכל המערער אחריהם כמהרהר אחרי השכינה.
המעיין כתב:מה שעשית זה דמגוגיה בלע"ז.
זו לא המסקנה אלא שאלו שני טיעונים
א. כת"י זה ים שאין לו סוף.
ב. הדפוסים הם אלה שיש להם הסכמה.
איני יודע אם הוא צודק במה שכתב. אבל כאמור הצורה שהעמדת את זה מסלפת.
משך חכמה כתב:השמועה על עוז והדר נכונה. מטרת המהדורה שלהם היא הביאור.
משך חכמה כתב:הערה על דברי החכם אביאסף: קטונתי, אבל ראשית הדיוטות יש רבים היום, וגם להם צריך לדאוג. שנית, ביאור מסוג מתוק מדבש מטפל גם בחלקים היותר קבליים של הזוהר וזה נצרך גם לכאלו שאינם הדיוטות ממש, וזה קרוב יותר למתיבתא ולא לשוטנשטין (בפירוש הרהוט). הרי גם בספרים הקבליים המובהקים ישנם כאלו המוגדרים ספרי פשט. ואכהמ"ל. במתוק מדבש - בפירוש עצמו - קבע המחבר זצ"ל גירסא שהיתה נראית לו ע"פ לימודו בסוגיא.
הערה נוספת: אולי היה כדאי לשתף פעולה עם עוז והדר בתחום הזה של גירסאות, הבנתי מיודע דבר שיש מקום להעמקת הטיפול בנושא.
אמסטרדם כתב:ממה ששלח לי חבר וביקש שאכתוב כאן:
אודות הדפסת ספר הזוהר. הרבה הרבה חוקרים מראים על חלקים שהשתרבבו לספר הזוהר. עיין מטפחת סופרים להיעב"ץ ותשו' עין חנוך מאמר ארוך בנידון.
הקטע על שמחת תורה נוסף מאוחר יותר (בימי רשב"י לא סיימו את התורה בעצרת כלל, רק אחת לג' שנים. ובודאי לא היתה נקרא יום זה בשם שמחת תורה. כמו כן לא מוזכר חנוכה בספר הזוהר זולת בפעם אחת. כי כל ביתה לבוש שנים מונה הספר כמה מצוות הנעשים בזוגות ואחד מהם חנוכה ומזוזה. וכידוע בזמן רשב"י עדיין לא היתה שום שייכות לחנוכה ומצוות מזוזה (זה נקבע אח"כ בימי האמוראים).
אפרקסתא דעניא כתב:אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.
אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.
המתקיף כתב:אפרקסתא דעניא כתב:אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.
שכחום וחזרו וייסדום.
הערה נוספת: אולי היה כדאי לשתף פעולה עם עוז והדר בתחום הזה של גירסאות, הבנתי מיודע דבר שיש מקום להעמקת הטיפול בנושא.
אמסטרדם כתב:וכידוע בזמן רשב"י עדיין לא היתה שום שייכות לחנוכה ומצוות מזוזה (זה נקבע אח"כ בימי האמוראים).
המעיין כתב:אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.
ארבע חמישיות ???
מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.
מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.
השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?
מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.
מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.
השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?
צביב כתב:עוז והדר רוצים להוציא פירוש ובו כמו מה שיש בשוטנשטיין הערות מתחת הפירוש
פלגינן כתב:מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.
מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.
השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?
הרעיון שלך מצוין. ואני חושב להציע את זה ליהודי שיכול להתאים לזה.
זסבה כתב:אם בהדפסת פירושי ספר הזוהר עסקינן, טוב היה להדפיס זוה"ק עם פירוש דמשק אליעזר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוךהשם ו־ 353 אורחים