הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יוני 29, 2016 11:54 pm
נתעוררתי לבדוק אודותיו ממה שכתב בספרו התורה והמצוה (עמ' 79), שם הוא מותח ביקורת על מה ש"גדרו הרועים בבלי דעת" שהנשים יגלחו שערותיהן, זאת מחמת איסור "לא תלבש" (יו"ד סי' קפב ס"ה), באופן המשתמע כלקיחת צד במאבק בין המשכילים למחנה היראים.
אי משום עצם הביקורת לבד לא איריא, לפי שגם בעל השו"מ מותח ביקורת על המתגלחות לגמרי, אך מצד שני הוא משבח במקו"א (דברי שאול עה"ת פר' נשא) את אלו שאינן מגדלות שערות ארוכות, זאת לגדר ולסייג כנגד פירצת גילוי הראש. סגנון דבריו של הר"מ קצינלנבויגן שם מעורר תמיהה: "לא ידעו ולא יבינו שהאיסור חשבו למצוה ולגדר ומזה נמשך שנפרץ כל גדר התורה ועת לחשות". טענות כעין אלו - ובסגנון זה - העלו המשכילים כנגד הרבנים האורתודוקסיים.