הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' פברואר 03, 2011 9:34 am
להלן ציטוט מספר מי זהב לרב גולדווסר שליט"א (חד וחלק, מוקדש לך ב...)
ברכות ה׳ - ״א״ר לוי בר חמא אמר ר, שמעון בן לקיש: מאי דכתיב ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם? לוחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה גמרא; מלמד שכולם ניתנו למשה מסיני. עכ״ל.
ועל זה מכוון העיקר השמיני שבי״ג עיקרים: ״אני מאמין באמונה שלמה שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום״.
אמנם לא זכיתי להבין, כי הנוסח הזה (שנתקן על פי דברי הרמב״ם בפרק חלק) אינו שולל שום כפירה בתורה שבעל-פה. וכי לא יכלו הצדוקים והקראים הארורים לומר נוסח זה בטוענם שקבלת הפרושים אינה ״התורה המצויה עתה בידינו״. וכמו כן הדרדעים הרשעים הכופרים בזוהר הק, ג״כ יכולים לאומרו, כי הם לא יכללו במילים ״התורה המצויה עתה בידינו״ את ספר הזוהר. ואילו הנוצרים הארורים יכללו במילים ״התורה המצויה עתה בידינו,, את ״בריאתם" החדשה אשר המציאו יש מאין. אם כן ההצהרה שאנו מצהירים בעיקר הזה אינה שוללת שום שקר ושום טעות.
הרי זה כמי שיאמר: ״אני מאמין שמה שאני חושב לאמת - זו האמת״. אתמהה. עכ"ל הספר מי זהב.
ואני תמה על קושיתו כי אם נפתח בפנים את נוסח היסוד השמיני ברמב"ם (לפי נוסח גמרות וילנא) נמצא שזה לשונו "והיסוד השמיני הוא תורה מן השמים. והוא, שנאמין שכל התורה הזו הנמצאת בידינו היום הזה היא התורה שניתנה למשה, ושהיא כולה מפי הגבורה, כלומר שהגיעה עליו כולה מאת ה' הגעה שקורים אותה על דרך ההשאלה דבור, ואין יודע איכות אותה ההגעה אלא הוא עליו השלום אשר הגיעה אליו, ושהוא במעלת לבלר שקורין לפניו והוא כותב כולה תאריכיה וספוריה ומצותיה, וכך נקרא מחוקק. ואין הבדל בין ובני חם כוש ומצרים ופוט וכנען, ושם אשתו מהיטבאל בת מטרד, או אנכי ה', ושמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, הכל מפי הגבורה והכל תורת ה' תמימה טהורה קדושה אמת. ולא נעשה מנשה אצלם כופר ופוקר יותר מכל כופר אחר אלא לפי שחשב שיש בתורה תוך וקלפה, ושאלו התאריכים והספורים אין תועלת בהם, ומשה מדעתו אמרם, וזהו ענין אין תורה מן השמים, אמרו שהוא האומר שכל התורה כולה מפי הקדוש ברוך הוא חוץ מפסוק אחד שלא אמרו הקדוש ברוך הוא אלא משה מפי עצמו וזה הוא כי דבר ה' בזה - תעלה ה' ממה שאומרים הכופרים - אלא כל אות שבה יש בה חכמות ונפלאות למי שהבינו ה', ולא תושג תכלית חכמתה, ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים. ואין לאדם אלא להתפלל כמו דוד משיח אלהי יעקב שהתפלל גל עיני ואביטה נפלאות מתורתיך. וכן פירושה המקובל גם הוא מפי הגבורה, וזה שאנו עושים היום צורת הסוכה והלולב והשופר והציצית והתפילים וזולתם היא עצמה הצורה שאמר ה' למשה ואמר להו, והוא רק מוביל שליחות נאמן במה שהביא, והדבור המורה על היסוד הזה השמיני הוא אמרו בזאת תדעון כי ה' שלחני וכו' כי לא מלבי".
לכאו' פשוט הוא שכל מה שבא לאפוקי הוא רק מדעת הכופרים בתורה מן השמים, וחוזר על זה כמה פעמים, אבל לא מאלו שחסרו או הוסיפו על התורה.
זה שהעקרים המנוסחים בסידור לא מתאימים ליסודות אותם כתב הרמב"ם הוא דבר ידוע, ובעיון קל שמים לב אל הדבר. (לדוגמא 'אני מאמין שכל דברי נביאים אמת', לא נאמר ברמב"ם אלא שצריך להאמין שיש בכלל מושג נבואה ושהקב"ה מנבא לבני אדם) וגם כאן אם נעיין במקור דברי הרמב"ם הרי שמה שבא לומר הוא רק שהתורה (שמה היא ומה מוגדר כתורה לא נכנס הרמב"ם לבאר) היא משמים ולא מדעת בני אדם.
מה שאני מבקש עזרה בשבילו הוא, מי יכול להפנות אותי למאמר מסודר שמשווה את י''ג היסודות שבדברי הרמב"ם לעקרים המנוסחים בסידור. מי המנסח שלהם וכו'. וכמובן, עדיף הפניה מלונקקת. אם אפשר. ישר כח.