איש_ספר כתב:לא ראיתי שם מענה
בברכה המשולשת כתב:למה הטענה שנקמה היא השמחה היא ליצנות, הרי זה פסוק מפורש "ישמח צדיק כי חזה נקם פעמיו ירחץ בדם הרשע"?
איש_ספר כתב:זה ברור שזה מחודש. ההערה שלי היתה שרואים בנוסח הישן והאמיתי שלא היה שם מעין החתימה.
הרב בברכה. כפתור ופרח!
אגב, אצלכם אומרים כך?
בברכה המשולשת כתב:יש לציין שכך גם מנהג אחב"י יוצאי תימן (ולמיטב ידיעתי כך גם מורה הגר"ש טל)
מה שנכון נכון כתב:בברכה המשולשת כתב:למה הטענה שנקמה היא השמחה היא ליצנות, הרי זה פסוק מפורש "ישמח צדיק כי חזה נקם פעמיו ירחץ בדם הרשע"?
הנקמה היא שמחה, אבל לא נראה לפרש ש'תנקום נקם' אינו כפשוטו - עונשים ושפטים, אלא ל'נקמה' בזה ש'משמח ציון בבניה'.
[אבל בעקרון אין כאן כ"כ קושיא, כי תמיד מוזכרים בענין הגאולה שני הדברים יחד, העונש לגויים והגאולה לציון, וע"כ הוי מענינא].
מה שנכון נכון כתב:בברכה המשולשת כתב:יש לציין שכך גם מנהג אחב"י יוצאי תימן (ולמיטב ידיעתי כך גם מורה הגר"ש טל)
מנהג תימן (ונוסח הרמב"ם) אינו כך, אלא תנקום נקם מהרה בימינו ותבנה מהרה בא"י בונה ירושלים.
איש_ספר כתב:כידוע הגר"ז בסידורו הוסיף ולעלובת נפש תושיע ותשמח כדי שיהיה מעין החתימה, משמח ציון בבניה.
והשבת נתעוררתי, שהרי הנוסח הישן הוא ולעלובת נפש תנקום נקם, ואילו תושיע ותשמח הוא נוסח מאולץ.
ומוכח איפוא שמעולם לא היה שם מעין החתימה.
הקיצור, שהתיקון הזה, נראה כמו התיקונים שיש בסידורים בברכת "ולמלשינים" שהם כולם בבחינת טלאי ע"ג טלאי ע"ג טלאי.
רחם על ציון, כי היא בית חיינו, לעגומת נפש תנקום נקם במהרה בימינו, ותיבנה מהרה. ברוך אתה ה', בונה ירושלים
לעומקו של דבר כתב:אגב,
נקמה וישועה הוא דבר אחד, וזה מוכח מנוסח ברכת הרב את ריבנו, "הנפרע לעמו ישראל מכל צריהם הקל המושיע" ולא חששו משום אין חותמים בשנים.
זכור לי שראיתי מפורש כך ואינני זוכר כעת היכן.
וזה חלק מעניין ארור המן וברוך מרדכי, ארור המן זו הנקמה וברוך מרדכי זו הישועה והכל אחד.
מה שנכון נכון כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב,
נקמה וישועה הוא דבר אחד, וזה מוכח מנוסח ברכת הרב את ריבנו, "הנפרע לעמו ישראל מכל צריהם הקל המושיע" ולא חששו משום אין חותמים בשנים.
זכור לי שראיתי מפורש כך ואינני זוכר כעת היכן.
וזה חלק מעניין ארור המן וברוך מרדכי, ארור המן זו הנקמה וברוך מרדכי זו הישועה והכל אחד.
viewtopic.php?f=17&p=287602#p286867
איש_ספר כתב:שו"מ מאמר מעניין על ברכה זו מאת ר' משה חלמיש
איש_ספר כתב:כידוע הגר"ז בסידורו הוסיף ולעלובת נפש תושיע ותשמח כדי שיהיה מעין החתימה, משמח ציון בבניה.
והשבת נתעוררתי, שהרי הנוסח הישן הוא ולעלובת נפש תנקום נקם, ואילו תושיע ותשמח הוא נוסח מאולץ.
ומוכח איפוא שמעולם לא היה שם מעין החתימה.
ואיך היה מוסיף שם? תנקום נקם ותשמח?
לץ אחד אמר ששמחת ציון היא הנקמה הכי גדולה מהאויבים...
הקיצור, שהתיקון הזה, נראה כמו התיקונים שיש בסידורים בברכת "ולמלשינים" שהם כולם בבחינת טלאי ע"ג טלאי ע"ג טלאי.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים