הודעהעל ידי מורה צדק » ש' דצמבר 31, 2011 7:30 pm
מקור מ"ש שמנהג מבטל הלכה הוא בירושלמי פרק הפועלים ובפרק מצות חליצה.
וכתב המרדכי פרק הפועלים רמז שס"ו דהיכי דמי, מנהג וותיקים, אבל מנהג שאין לו ראיה מן התורה, אינו אלא כטועה בשיקול הדעת (וכ"כ בתומת ישרים סי' קך ומהרי"ק שורש ט'), וכן הביא מהרח"פ בספר החפץ חיים סי' כ', וכתב בזה כמה כללים.
א. מקום שעוברים ע"ד תורה [בנימין זאב סי' קנ"ט ושס"א ומשאת משה יו"ד סי' כז].
ב. מנהג במקום חזקה וחזקה דאורייתא [אורים גדולים לימוד קמו].
ג. מנהג שהוקבע ע"י חכמי המקום, נוהגים אף שנוגד את ההלכה [מהרי"ק שורש ט', ויל"ע].
ד. בממון מנהג מבטל הלכה אף שאין לו ראיה מה"ת דהפקר ב"ד הפקר [תומת ישרים סי' קכ], ש"מ דבאיסור לא אמרינן מנהג מבטל הלכה כיון שאין לו ראיה מן התורה [מהרי"ק שורש ט' ונ"ד וגנת ורדים כלל ג' סי' יג וכ"כ בבאר שבע בתשו' סי' כב בשם מהר"א שטיין].
ה. אין חילוק בין מנהג שהוקבע במקום א' למנהג שנהגו בכל המקומות [מהרי"ק שורש ט' וגנת ורדים יו"ד סי' יג].
ו. יש לחזק ידי עושה מצוה שלא יתרשלו [מהרי"ק שם], אך נגד כבוד תורה ת"ת קודם.
ז. יש לגעור במנהג שהוא אסור כדאיתא בר"ה טו, אמנם אם לא ישמעו לו המורים מוטב שיהיו שוגגים [ריב"ש סי' קכב].
ח. גם אם נהגו ביחיד נגד רבים, לא שבקינן להו זולת אם הוא במקום רבם דוקא [רשב"ץ ר"ה טו].
ט. אף באיסור דרבנן לא אמרינן מנהג מבטל הלכה [פר"ח או"ח סי' תצו ס"י].
י. אין חילוק בין מנהג קבוע למנהג שתם [מהרי"ק שורש נד].
יא. אם יכול לקיים שתיהם לכו"ע אין מנהג מבטל הלכה [שורש יוסף כללי מיגו דף יא].
יב. כל שיכול לקיים הענין בלתי איסור, לא אמרינן מוטב שיהיו שוגגים [רדב"ז ח"ג פיורדא סי' תקכ"ז].
יג. לא אמרו מנהג מבטל הלכה אלא דוקא כשההלכה רופפת ולא בהלכה ברורה [ריב"ש ס"ס שמה, רשב"ץ סי' קסו, רשב"ש סי' תקס"ה ותקס"ח ושורש יוסף כללי מיגו דף יא].
יד. הא דאין שומעים לאליהו כיון שהוקבע המנהג [יבמות קב ומנחות לב], היינו כשהוא בדרך נבואה [ודלא כדברי יוסף].
טו. מנהג אינו עוקר ירושה מן התורה [חק"ל חו"מ ח"ב סי' מט, דף פד ע"ד].
טז. אין משנים מנהג מפורסם בשביל פוסק יחיד [מהרי"ק שורש נד].
יז. מנהג שלא נמצא יסודו בשום ספר לא שבקינן דברי הרמב"ן והירושלמי וליקום בארור חלילה [כנה"ג או"ח סי' לז, ע"ש].
יח. אין ראיה ממנהגים שנתפשטו מדלת העם שלא ע"פ מורה הוראות [שיו"ב או"ח ס 'י תנו].
יט. מנהג הלועזים, מהיכי תיתי לילך אחריהם, ועוד דטפי יש לנו לילך אחר מנהג התורגמים שאנו תחת ידם [חק"ל חו"מ ח"א סי' סה, והיינו גבי ממונות].
כ. אין מנהג לעבור עבירה, ואפי' יהיה מועיל לחייב את בני העיר בצדקה [מהריט"ץ סי' מד דף מט ע"ד].
כא. מנהג שהונהג מחוסר ידיעה לא מקרי מנהג [ב"ד של שלמה יו"ד סי' יט וסמיכה לחיים סי' א' ובהשמטות דף קלו].
כב. מנהג שלא כדין ורוצה לבטל, צריך שיהיה בעצת חכם בעל הוראה [נודע ביהודה ח"א יו"ד סי' נד].
כג. מנהג שנהגו הסוחרים ושלא בידיעת דייני העיר לא מיקרי מנהג [סמיכה לחיים סי"ה].
כד. אם גזר מלך בפירוש לבטל המנהג דינו דין [חקקי לב ח"ב בי' ו'].
כה. מנהג שנהגו באנוסים לא מקרי מנהג, דכיון שיש סכנה אם ינהגו כדין תורתינו אין זה מנהג כיון דנהגו כן באונס [בעי חיי חו"מ ח"ב סי' עט וסי' רז וכן בפני משה ח"ג סי' סב וסג].