עזריאל ברגר כתב:ראה לדוגמא באתר "דין":
http://din.org.il/2011/08/03/%D7%A7%D7% ... %99%D7%9D/
עזריאל ברגר כתב:מצאנו כמה זמנים שאסור בהם מדינא דגמרא "לספר ולכבס", אפילו שבכולם אין איסור גמור במלאכה (לדוגמא: מותר בכולם לבשל אוכל):
חול המועד
אנשי משמר ומעמד
שבוע שחל בו תשעה באב
אבלות שלושים
לא מצאתי באף אחד מהם איסור קניית בגדים פשוטים (שאינם "משא ומתן של שמחה").
תזכורת: ההמנעות מברכת שהחינו היא מנהג, ולכן לכאורה עדיף לקנות בגד חדש, אפילו אם יצטרך לברך שהחינו בתשעה באב עצמו, מאשר לכבס בשבוע שחל בו ט"ב.
אני יודע שמתחתי את הדברים לקצה ולאבסורד, אבל מה אעשה שזה נאסר במנין חז"ל, וזה לא נאסר באיסור גמור?!
פרי יהושע כתב:א' הצירוף של חוה"מ ואנשי משמר אינו מובן לי?
ב' לגופו של דבר, זה פשוט שברכת שהחיינו זה רק מנהג, מדברים מצד השמחה, יתכן מאד שבזמנם לא היה מקובל לקנות בגדים בזמן הקיץ, כמבואר במתני' כתובות שקונים לאשה בגדים בחורף ובבלאות משתמשת בקיץ, ולכן דיברו בירו' רק על מתיחת השתי, וזה כבר מנהג מפלג, אבל קניה יש לאסור מכ"ש מכיבוס, אלא אם נימא שכיבוס מלאכה ממושכת יותר ומסיחה דעת יותר, וכבר כתבתי שכמדומה מנהג העולם כמוכם, וכבר נא' במקום שהלכה רופפת וכו'.
עזריאל ברגר כתב:פרי יהושע כתב:א' הצירוף של חוה"מ ואנשי משמר אינו מובן לי?
ב' לגופו של דבר, זה פשוט שברכת שהחיינו זה רק מנהג, מדברים מצד השמחה, יתכן מאד שבזמנם לא היה מקובל לקנות בגדים בזמן הקיץ, כמבואר במתני' כתובות שקונים לאשה בגדים בחורף ובבלאות משתמשת בקיץ, ולכן דיברו בירו' רק על מתיחת השתי, וזה כבר מנהג מפלג, אבל קניה יש לאסור מכ"ש מכיבוס, אלא אם נימא שכיבוס מלאכה ממושכת יותר ומסיחה דעת יותר, וכבר כתבתי שכמדומה מנהג העולם כמוכם, וכבר נא' במקום שהלכה רופפת וכו'.
א. צירפתי, כי אנו רואים שחז"ל גזרו בכו"כ מקומות את הצירוף הזה של "אסור לספר ולכבס", וזה לאו-דווקא ענין של מניעת-שמחה, ואולי יותר נכון להגדיר זאת כ"היסח דעת" כדבריך, ואז זה דווקא מסביר את ההשוואה בין החגים ואנשי משמר לבין אבלות.
ב. אוי"ל בזה "מילתא דלא שכיחא לא גזרו בה רבנן"?
עכ"פ, הלא דבר הוא, שלא מצאנו בשום מקום שחז"ל גזרו על מישהו שלא יקנה בגדים (מלבד איסור קנין בשויו"ט)!
פרי יהושע כתב:מעניין לעניין, שאלו היום מה הדין היוצאים לחו"ל מיד אחר ת"ב ואין להם בגדים לקחת איתם, מה הם בכיבוס, האם ע"י גוי או ע"י קטן, האם הנושא הוא הלחיצה על הכפתור של המכונה, או שזה לא המלאכה אלא הכיבוס, וא"כ במכונה עצם ההכנסה וההכנה יותר משמעותים [ באופן יחסי], ואולי תלוי במה שנתבאר כאן לעיל, אם שורש איסור כיבוס הוא באיסור מלאכה באבלות, או הסחת דעת כרש"י ותוס' יבמות יל"ע בכ"ז.
עזריאל ברגר כתב:פרי יהושע כתב:מעניין לעניין, שאלו היום מה הדין היוצאים לחו"ל מיד אחר ת"ב ואין להם בגדים לקחת איתם, מה הם בכיבוס, האם ע"י גוי או ע"י קטן, האם הנושא הוא הלחיצה על הכפתור של המכונה, או שזה לא המלאכה אלא הכיבוס, וא"כ במכונה עצם ההכנסה וההכנה יותר משמעותים [ באופן יחסי], ואולי תלוי במה שנתבאר כאן לעיל, אם שורש איסור כיבוס הוא באיסור מלאכה באבלות, או הסחת דעת כרש"י ותוס' יבמות יל"ע בכ"ז.
א. באבלות שלושים יש איסור "לספר ולכבס" ואין איסור מלאכה כלל!
ב. כמדומני שלמעשה מקילים במקום הצורך, ולא שמעתי מי שמורה לעשותו ע"י נכרי או קטן.
בברכה המשולשת כתב:אולי יש להשוות קצת לגבי איסור כיבוס בחוה"מ שלא הותר לבא מטיול בחו"ל, וה"ה הכא לא יותר ליוצא לחו"ל לטיול
פרי יהושע כתב:בברכה המשולשת כתב:אולי יש להשוות קצת לגבי איסור כיבוס בחוה"מ שלא הותר לבא מטיול בחו"ל, וה"ה הכא לא יותר ליוצא לחו"ל לטיול
קודם מי אמר טיול?, דבר שני מה יש להשוות, שם גז' שלא יכנס מנוול לרגל והתירו כשהיה אנוס, ובא מטיול בחו"ל לא נחשב אצלנו כאנוס.
בברכה המשולשת כתב:פרי יהושע כתב:בברכה המשולשת כתב:אולי יש להשוות קצת לגבי איסור כיבוס בחוה"מ שלא הותר לבא מטיול בחו"ל, וה"ה הכא לא יותר ליוצא לחו"ל לטיול
קודם מי אמר טיול?, דבר שני מה יש להשוות, שם גז' שלא יכנס מנוול לרגל והתירו כשהיה אנוס, ובא מטיול בחו"ל לא נחשב אצלנו כאנוס.
ראשית, אף אחד לפני באשכול לא אמר טיול. אני הזכרתי את זה כי לענ"ד יהיה בזה חילוק (שביוצא לדברים המותרים יהיה מותר וביוצא לטייל יהיה אסור)
שנית, גם בחוה"מ זה כי יצא שלא ברשות (כמבואר שם בגמ') ושייך לומר סברא מעין זו גם כאן
בקי בן יגלי כתב:שמעתי מאיזה רב מוסמך שאמר שמבחינת ההלכה משמע באמת שקניה עדיף, אך מנהג העולם לכבס ולא ליקנות.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים