מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בבא קמא עא. שליחות לטבוח בשבת

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

בבא קמא עא. שליחות לטבוח בשבת

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוגוסט 10, 2016 8:54 pm

הא מני ר"מ היא דאמר לוקה ומשלם אי ר"מ אפילו טבח בשבת וכי תימא לוקה ומשלם אית ליה מת ומשלם לית ליה ולא והתניא גנב וטבח בשבת גנב וטבח לע"ז גנב שור הנסקל וטבחו משלם ארבעה וחמשה דברי ר"מ וחכמים פוטרין אמרי בר מינה דההיא דהא אתמר עלה א"ר יעקב א"ר יוחנן ואמרי לה א"ר ירמיה אמר רבי שמעון בן לקיש רבי אבין ורבי אלעא וכל חבורתא משמיה דרבי יוחנן אמרי בטובח ע"י אחר וכי זה חוטא וזה מתחייב אמר רבא שאני הכא דאמר קרא (שמות כא, לז) וטבחו ומכרו מה מכירה ע"י אחר אף טביחה ע"י אחר דבי ר' ישמעאל תנא או לרבות את השליח דבי חזקיה תנא תחת לרבות את השליח מתקיף לה מר זוטרא מי איכא מידי דאילו עביד איהו לא מיחייב ועביד שליח ומיחייב א"ל רב אשי התם לאו משום דלא מיחייב הוא אלא דקם ליה בדרבה מיניה


ידועים מחלוקת מרן הנודע ביהודה ומחותנו הגר"י מהאמבורג בענין שליחות לדבר עבירה אי אמרינן שגוף השליחות בטלה או שרק החיוב מתייחס להשליח ולא להמשלח, בעיון מקופיא בתשובת הנו"ב לא ראיתי בין הדיונים שיבואו ראיה מדברי הסוגיא דילן, דלכאורה אם שלח שליח לטבוח שור בשבת, אפי' אי אמרינן דלגבי הטביחה ילפי' שיש שלד"ע, אבל כיון ששלחו לשחוט בשבת שעל העבירה של חילול שבת אין שלד"ע הרי השליחות בטל וממילא גם על הטביחה לא יתחייב המשלח.

וידענא שיש לתרץ שהמשלח לא עשאו שליח לשחוט "בשבת" רק לשחוט סתם, וממילא אין השחיטה בשבת מבטל את השליחות, אבל בפשטות הגמ' לא נחית בזה וממילא נראה כשיטת רבי איציקל המבורגר זצ"ל שגוף השליחות אינה בטילה מטעם אשלד"ע.

ועי' שם בנו"ב (קמא אה"ע סי' ע"ה-פ"ב) שדן בדברי הרמב"ם במעילה אם נתערב בה איסור אחר של אכילת עולה, וכמה אחרונים סוברים שם שזו אכן סברת הרמב"ם שאחרי שנתבטל השליחות מטעם אשלד"ע באכילת בשר עולה בטל השליחות אף לדין מעילה למרות שבמעילה הכלל הוא שיש שלד"ע ודו"ק.

אשמח לקבל מ"מ בה דנו האחרונים לפי סוגיות הגמרא כאן

בתודה

אכולל יונגרמן
הודעות: 10
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 8:47 pm

Re: בבא קמא עא. שליחות לטבוח בשבת

הודעהעל ידי אכולל יונגרמן » ד' אוגוסט 10, 2016 11:40 pm

קצות החושן סימן רצב
ובטור סימן ש"ן (סעיף י"ח) כתב וז"ל, עשה שליח לשחוט לו בשבת והשליח שחט בשבת כתב הרמב"ם (פ"ג מגניבה ה"ו) שהוא חייב עכ"ל. ובמשנה למלך פ"ג מגניבה כתב עלה שאינו מדוקדק, משום דנהי דריבה הכתוב שליח לדבר עבירה גבי טביחה, היינו שלא יתערב עמו איסור אחר דאל"כ השליחות בטל מחמת האיסור האחר שנתערב עמו שאין בו משום שליחות לדבר עבירה וכמ"ש הרמב"ם פ"ז ממעילה לענין מעילה שם דוקא קדשי בדק הבית ולא קדשי עולה, וכיון ששלח לשחוט בשבת הרי יש איסור אחר וכו', והרמב"ם לא כתב אלא עשה שליח לשחוט סתם והשליח שחט בשבת ע"ש
קצות החושן סימן קפב
(ב) חוץ מלדבר עבירה. בשו"ת נודע ביהודה בחלק אהע"ז (קמא סי' ע"ה) העלה בגט שניתן ע"י שליח בעל כרחה דאינו גט כלל, כיון דהיכא דאין שליח לדבר עבירה המעשה בטל וכמ"ש תוס' פ"ק דמציעא דף (י"א) [י'] (ע"ב ד"ה דאמר), וכיון דאיכא חרם רבינו גרשום הוי ליה שליח לדבר עבירה. ולענ"ד נראה דהיכא דעושה שליח סתם לגרש ושיהיה ידו כידו ועשייתו כעשייתו והשליח נתן לה הגט בעל כרחה, דכה"ג שפיר הוי גט כיון דיד השליח כיד המשלח בעיקר הגט, ומה שנתן לה בעל כרחה ועבר בחרם רבינו גרשום הו"ל כאילו עשה עבירה מדעתו דכל כה"ג עיקר השליחות לא בטל, וכמ"ש כיוצא בזה במשנה למלך פ"ג מגניבה (ה"ו) גבי טביחה דיש שליח לדבר עבירה, ואם עשאו שליח לשחוט בשבת דגבי שבת אין שליח לדבר עבירה בטל השליחות לגמרי, ואם עשאו שליח בסתם לטביחה והלך השליח וטבחו בשבת, דבזה כיון דלא עשאו שליח לזה גוף השליחות לא בטל וע"ש. וא"כ נראה דה"ה אם עשאו שליח בסתם לגרש ושליח מדעתיה דנפשיה נתן לה הגט בעל כרחה, דבזה עיקר השליחות לא בטל כיון דכבר נעשה שלוחו לגירושין, וחרם רבינו גרשום גבי גירושין אינו אלא כמו איסור אחר, והגם שמדברי השו"ת הנזכר שסתם דבריו בזה אינו מחלק בכ"ז, אמנם לענ"ד נראה כמ"ש דדוקא היכא דעשאו שליח לכך לגרש בעל כרחה, אבל בסתם לא מיבטל השליחות.
נערך לאחרונה על ידי אכולל יונגרמן ב ד' אוגוסט 10, 2016 11:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בבא קמא עא. שליחות לטבוח בשבת

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 11, 2016 3:12 am

תודה רבה, שימחתני! שהשי"ת ישמח אותך ואת ביתך


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים