ישבב הסופר כתב:יש נושא קשור לזה שכבר קשה לי זמן רב. ישיבת שער השמים - מתחילתה היתה מזוהה יותר - לכאורה - עם אנשי הרב קוק. הגרחי"ל אויערבאך וכו'. וכן היו ליטאיים תלמידי הלש"ם. כיום מרבית המגי"ש הם קנאיים וחסידים, כהגרי"מ שכטר ור' שרגא סעמיועלס ועוד כאלה. האם המקום הפך לאט לקנאי ולחסידי? או שאין שם השתייכות מגזרית או השקפתית?
ובכלל, מי יודע דבר מה על יסודו של ישיבה זו. (אני יודע שהמקום ישן שינת קבע כבר כעשרים שנה, וכל עצמו אינו אלא כמה שיעורים בזוהר וכתבי האר"י, ומשמש בעיקר לבית מדרש ללומדי קבלה).
בברכה המשולשת כתב:
(יעויין במכתבי התמיכה של מרן הראי"ה למייסדי הישיבה)
ם
מצאתי לי לחובה קדושה להודיע לכבודכם, שלא ישימו לב כלל לדברי הפלסתר שנכתבו ע"י איזה איש בלתי אחראי כלל נגד הישיבה הקדושה שער השמים שהיא ישיבה מפוארה שהרבה ת"ח מצוינים בנגלה ובנסתר ובעבודה יושבים בה בשקידת תוה"ק, והגבאים והמנהלים שלה הם ג"כ ת"ח מצוינים גדולי תורה ויראה, נוסיף דרכו בקודש לחזק ולאמץ את הישיבה הקדושה הנ"ל ושכרו כפול מן השמים. והרבנים ר' חיים לייב אויערבאך ור' שמעון הורוויץ שליט"א הם גדולים בתורה כל אחד בבחינתו בגדלות מיוחדה, הרב הגאון ר' ח"ל אויערבאך בנגלה וגם בנסתר, והרב הגדול המקובל ר' שמעון הורוויץ בנסתר בחכמת הקבלה וגם בנגלה, והם שניהם ידידי ובאי ביתי וחביבים עלי מאוד.
ישבב הסופר כתב:ומי הוא הרב ראובן גרוס שמשמש ראש הישיבה לצד הגר"ג רבינוביץ?
מתפעל כתב:במה התבטאה חסידותו של הגרחי"ל?
האם התפלל בחסידים או בהגר"א?
האם בצעירותו הסתופף בצל איזה אדמו"ר?
האם התפלל נוסח ספרד?
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני הגרחיל"א היה בן אחר בן לתולדות יעקב יוסף
גימפעל כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני הגרחיל"א היה בן אחר בן לתולדות יעקב יוסף
לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.
גימפעל כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני הגרחיל"א היה בן אחר בן לתולדות יעקב יוסף
לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.
פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה. כמו לנסות ולהדגיש שלא מדובר בהערכה גרידא לאדם גדול, כ"א הרבה מעבר לכך. הזמנת הגרא"י קוק לרבנות העיר(מה הפירוש 'הזמנה'? הם חתמו על כתב הרבנות שלו עם רבנים אחרים, כפי שהיה מקובל אז למסור 'כתב רבנות' לרב פלוני או אלמוני), לשלוח ברכות 'שנה טובה' לרב הרשמי של העיר שלסיועו בוודאי נזקקו מפעם לפעם, לבקש הסכמות לספריהם ממי שבהחלט הם ראו בו מרא דאתרא, וגם לעלות אל ביתו נאווה קודש מעת לעת, כל אלו ועוד אין בהם כדי להעיד על "הערצה" במובן יוצא דופן, כ"א על תמיכתם ברבנותו בעיר,והערכתם אליו כגדול בתורה ובירא"ש.
כבר ראיתי שיש המדייקים מתוארים שגרתיים לגמרי שנכתבו על הגראי"ק ע"י הפונים אליו(ופעמים רבות לבקשת עזרתו עקב היותו נושא במעמד רשמי המוכר ע"י המנדט הבריטי ועוד) על 'הערצתם' אליו. הראית מאן דהוא המדבר על "מעריצי הרב אלישיב"?
(ותאמין לי שכבודו של הגראי"ק כמו כבודו של כל גדול יקר בעיניי עד מאד).
גלאגוזים כתב:לאחרונה הזדמן לידי הספר "אמרי שפר" הכולל פנינים עה"ת, שמועות והדרכות ממרן הג"ר אברהם שפירא זצ"ל.
חלקו הראשון של הספר הוא רעיונות על סדר פרשת השבוע, ואילו חלקו השני נקרא בשם "שמועות מוצאי שבת",
סיפורים וורטים שהיה מרן זצ"ל משמיע לפני תלמידיו "בין קודש לחול" דקות ספורות לפני תפילת ערבית במוצ"ש.
השיחות כוללות סיפורים על רבים מגדולי ישראל אותם הכיר, ובתוכם מצאתי היום התייחסות מעניינת [וכמדומני לא ידועה]
לישיבת שער השמים. להלן ציטוט לשון הספר בעמ' רצ"ב [רישומה של שיחה ממוצ"ש עקב תשס"ג]:
"ועוד סיפר מרן שרבי חיים ליב אוירבאך זצ"ל היה חריף במיוחד. וסיפר שהיה סכסוך בין רבי חיים ליב זצ"ל לסבו של מרן,
הגאון רבי צבי הירש כהנא שפירא זצ"ל שהיה מקובל גדול שהקים את "שער השמים" והכניס את הגאון הרב שמעון הורוויץ זצ"ל
ואת רבי חיים ליב זצ"ל - אחר כך עזב ולא בא עוד לישיבה שם (משום סכסוך שהיה שם - י.ד.)"
מתפעל כתב:האם היה הגרחי"ל מגיע מפעם לפעם לסעודה שלישית אצל הרב קוק כפי שבאו לשם מעריציו, כמו הצדיק ר' אריה לוין, והצדיק הגרי"מ חרל"פ?
האם עליהם ניתן לומר מעריצי הרב קוק?
מעניין היה לדעת אילו שאלנו את הגרש"ז זצ"ל אם אביו היה ממעריצי מרן הרב קוק, מה היה עונה.
לא הייתי נופל מהכסא לו אמר כן.
ישבב הסופר כתב:מי היה רבי צבי הירש כהנא שפירא?
פרנקל תאומים כתב:מתפעל כתב:האם היה הגרחי"ל מגיע מפעם לפעם לסעודה שלישית אצל הרב קוק כפי שבאו לשם מעריציו, כמו הצדיק ר' אריה לוין, והצדיק הגרי"מ חרל"פ?
האם עליהם ניתן לומר מעריצי הרב קוק?
מעניין היה לדעת אילו שאלנו את הגרש"ז זצ"ל אם אביו היה ממעריצי מרן הרב קוק, מה היה עונה.
לא הייתי נופל מהכסא לו אמר כן.
הרב חרל"פ שהיה מלפנים תלמידו של הג"ר הירש מיכל שפירא, לאחר פטירתו, משהכיר את הרב קוק, דבק בו והיה לתלמידו המובהק במלוא המובן של המושג.
הגר"א לוין שהיה מלפנים אחרי בואו ארצה, תלמידו של הגר"ח ברלין, לאחר פטירתו, דבק בהדרגה בהרב קוק, והיה מקורב אליו מאד, מן הסתם היה מגדיר עצמו כתלמידו, אם כי דומני שהוא לא תלמידו באותה המשמעות שהגרימ"ח היה תלמידו.
הגרחי"ל נמנה על מחנה תומכי רבנותו של הרב קוק, ובוודאי ראה בו את המרא דאתרא של עיה"ק ירושת"ו, הוא עסק בצ"צ וגם היתה לו ישיבה, כך שמן הסתם היה יוצא ונכנס ביתו של המרא דאתרא.
מסתבר שהגרחי"ל השתתף מפעם לפעם בסעוד"ש אצל הרב קוק, זו היתה תופעה מקובלת. בשנים שלאחר מכן, בני ישיבות רבים היו באים לסעוד"ש אצל הרב חרל"פ. אין בכך להעיד על כלום, מעבר לעובדא שהם בוודאי ראו בהרב קוק ובהרב חרל"פ אנשים גדולים.
מה שהיה בליבי על המינוח "מעריצי" היה בתרתי:
א) לא מתאים. מעורר אסוטיאציות של 'כוכבים ומעריצים'. לתחושתי זהו ניסיון 'לשווק' את הרב קוק, ע"י הפלגה והדגשה שאין כאן איזו הערכה סטנדרטית לאדם גדול, כ"א 'הערצה'.
(ביחס להרב חרל"פ ההגדרה 'מעריץ' במלוא מובנה בוודאי נכונה. אין ספק שהוא העריץ את רבו בכל ליבו, אבל אפי' ביחס אליו, השימוש הקבוע במינוח הזה, יש בו לענ"ד טעם לפגם וכנ"ל. העובדא היא שגם ביחס להגר"ח מוולוז'ין כלפי הגר"א, הגרב"ב כלפי הגר"ח, או הגרח"ג כלפי החזו"א, איננו רגילים להשתמש במטבע הלשון הזה, אע"פ שהם בוודאי העריצו את רבותיהם לא פחות מהערצתו של הרב חרל"פ כלפי רבו הגראי"ק).
ב) לעיתים קרובות, ההגדרה הזו במובן שאליו היא רומזת כנ"ל, חוטאת לאמת. אני הק' מעריץ את מהר"א מבעלזא וגם את מהר"י מסאטמר, בוודאי שלא יפלא אם אעטר את שמותיהם בתוארים נכבדים(ולא שהם זקוקים לזה ממני חלילה), שהרי אני יודע שהם היו אנשים גדולים. אעפ"כ, אינני רואה את עצמי תלמידם או מחוייב לכל פרטי השקפותיהם, דרכם בהלכה ובהנהגה וכדו'. גם החסידים 'מעריצים' את החזו"א אך לא רואים עצמם מחוייבים להשקפתו או להנהגתו.
יתירה מזאת: הערצתי לגדולים, אין במשמעה בהכרח שאני רואה אותם כ'הגדולים' של דורם,כמתנשאים למעלה מחבריהם או כקברניטי הדור. כמובן שדעתי הק' איננה מעניינת, אבל זהו רק משל לייחסם האפשרי של גדולים ות"ח לגדולים אחרים. יתכן שהפרשנות המילונאית של 'הערצה' נכונה כלפיהם, אבל מה שמונח/נרמז בתוכה פעמים הרבה חוטא לאמת.
גלאגוזים כתב:ישבב הסופר כתב:מי היה רבי צבי הירש כהנא שפירא?
ר' אשר צבי הירש שפירא זצ"ל היה זקנו [אבי אביו] של מרן זצ"ל.
ראה אודותיו כאן:
http://hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewb ... 15_352.pdf
מצ"ב קישור לספרו "התורה והמצוה לריצב"א" [שמשום מה לא מצאתיו ב"אוצר"]
http://www.hebrewbooks.org/35845
גלאגוזים כתב:לאחרונה הזדמן לידי הספר "אמרי שפר" הכולל פנינים עה"ת, שמועות והדרכות ממרן הג"ר אברהם שפירא זצ"ל.
חלקו הראשון של הספר הוא רעיונות על סדר פרשת השבוע, ואילו חלקו השני נקרא בשם "שמועות מוצאי שבת",
סיפורים וורטים שהיה מרן זצ"ל משמיע לפני תלמידיו "בין קודש לחול" דקות ספורות לפני תפילת ערבית במוצ"ש.
השיחות כוללות סיפורים על רבים מגדולי ישראל אותם הכיר, ובתוכם מצאתי היום התייחסות מעניינת [וכמדומני לא ידועה]
לישיבת שער השמים. להלן ציטוט לשון הספר בעמ' רצ"ב [רישומה של שיחה ממוצ"ש עקב תשס"ג]:
"ועוד סיפר מרן שרבי חיים ליב אוירבאך זצ"ל היה חריף במיוחד. וסיפר שהיה סכסוך בין רבי חיים ליב זצ"ל לסבו של מרן,
הגאון רבי צבי הירש כהנא שפירא זצ"ל שהיה מקובל גדול שהקים את "שער השמים" והכניס את הגאון הרב שמעון הורוויץ זצ"ל
ואת רבי חיים ליב זצ"ל - אחר כך עזב ולא בא עוד לישיבה שם (משום סכסוך שהיה שם - י.ד.)"
פרנקל תאומים כתב:ר' לעומקו,
כוונת המספר היא לכאו' שהג"ר צבי זצ"ל עזב את הישיבה מחמת הסכסוך.
ולענין החריפות, נדמה לי שכוונת המספר היתה לו' עובדא זו בפנ"ע, כלו' לספר שהגרחי"ל היה חריף. ובנוסף לספר שסבו הביא את הגרחי"ל לשער השמים, ולבסוף סבו עזב את הישיבה מחמת סכסוך שנוצר ביניהם.
צבי וחמיד כתב:מבן משפחתו הקרובה של הגרחיל שמעתי את תחילת הסיפור,
הגרחיל חלם בלילה על הצורך בהקמת ישיבה לתורת הנסתר בדרך האשכנזית, והשכים לשתף בחלומו את הגרש הורוויץ, כאשר הגרש מספר לו על חלומו אף הוא כהגרחיל, ויהי הדבר לפלא.
לעומקו של דבר כתב:מכל מקום זה שהגרצ"ה פתח את הישיבה - ולא הגרחי"ל איש המעש ביחד עם רש"ה ע"פ חלום כפי שכל ירושלים ידעה ויודעת - אלא אדרבא שהוא הביא אותם, גם זה חידוש מעניין.
מילה בסלע כתב:ציטוטיו של "אספקלריא" סותרים את עצמם, שכן הגר"ש הורביץ כותב שהוא יסד את ישיבת שער השמים ולא הזכיר שיסד בשותפות עם הגחי"ל כפי שמספרים צאצאיו של הגחי"ל ומנהלי שער השמים כיום.
לגופם של דברים, רצו"ב מספר מסמכים מארכיוני: העדה החרדית, הרבנות הראשית והספריה הלאומית.
פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה.
לעומקו של דבר כתב:פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה.
מי יודע עם מי הוא סגר חשבון הפעם?
ועכשיו, היכונו לצדקנות...
לא ידען כתב:לעומקו של דבר כתב:פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה.
מי יודע עם מי הוא סגר חשבון הפעם?
ועכשיו, היכונו לצדקנות...
תגובה לגופו של גולש.
לעומקו של דבר כתב:פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה.
מי יודע עם מי הוא סגר חשבון הפעם?
ועכשיו, היכונו לצדקנות...
לעומקו של דבר כתב:כראוי למי שנוהג לכתוב בקביעות מציקה לגופם של 'קבוצות' בעם ישראל.
פרנקל תאומים כתב:לעומקו של דבר כתב:פרנקל תאומים כתב:הרב חלמישצור,
אם יורשה לי, הנוסח "ממעריצי הראי"ה" השגור אצל אלו החפצים לרומם את קרנו בקרב הציבור, לענ"ד מוגזם ומעורר אסוטיאציות לא מכבדות, כמו 'מעריצים' של כוכבי זמר או כוכבי ספורט. אאל"ט רק אצלכם ואצל קבוצה נוספת(שגם לה יש ענין לרומם את קרנו של מנהיגם הרוחני בקרב הציבור התורני)משתמשים באורח קבע בביטוי הזה.
מי יודע עם מי הוא סגר חשבון הפעם?
ועכשיו, היכונו לצדקנות...
'הוא' משתדל לסגור חשבון עם האמת, ו'הוא' כבר הבחין היטב שהיא לעיתים בלתי נעימה לכב', ואעפ"כ.
(דווקא להרב חלמישצור היא נעימה טובא).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 231 אורחים