מה שנכון נכון כתב:מצינו עוד כה"ג.
ויודגש שהע' לא נעלמה לגמרי, אלא היא מחוברת לי' ב"יען".
הסרפד כתב:כעין זה נמצא לרוב, ואינו חידוש ולמה נטריח את הפייטן לחבר עוד בית חינם? עי' לדומגא ביוצרות של ר' מאיר ש"ץ ור' מנחם בן מכיר, שהשתמשו הרבה בשיטה זו של אקרוסטיכון.
זקן ששכח כתב:אבל הטענה 'ולמה נטריח את הפייטן', אינה טענה, כיון שאם טרח באותיות שמו, וחיבר על כל אחת מהן שני בתים ולא אחד, מדוע בשם אביו החסיר בית אחד?
מה שנכון נכון כתב:זקן ששכח כתב:אבל הטענה 'ולמה נטריח את הפייטן', אינה טענה, כיון שאם טרח באותיות שמו, וחיבר על כל אחת מהן שני בתים ולא אחד, מדוע בשם אביו החסיר בית אחד?
האם עיין מר במדרש שציין הרב ישראל אליהו.
[ובלא"ה, למה באותיות שמו כפל הטורים, ואח"כ כתב רק טור אחד לכל אות].
כתב ומכתב כתב:לענ"ד יש כאן שיגיון קל בהתייחסות הראויה לענקי הרוח ובעלי הפיוטים.
להבדיל כמה הבלות הגונות מכותבים בימינו שמקבלים הוראות מהעורך בנוגע למספר המילים הדרושות, תוכן, סגנון וכדו', הרי שבעלי הפיט לא חיפשו להנציח את שמם או למלא את העמוד. היה להם מסר להעביר ואותו הם חרזו ביתדותיהם ותנועותיהם, ומשנגמר התוכן אותו רצו לכתוב, שוב לא חיפשו להוסיף דברים שאינם קשורים רק כדי שיוכלו להוסיף עוד אות באקרוסטיכון.
לענ"ד מלבד החתמת הפיוט בזיהוי מחברו (השערה שהועלתה כאן והשראתה מאגדת הפיוט 'יום שבת קודש הוא') ושאר ענינים שהובאו להסביר את התופעה, הסברה ההגיונית היא כי ראשי התיבות נועדו לסייע בזיכרון סדר הבתים. יסוד דמופיע בעוד פיוטים רבים שבנויים על פי סדר לוגי שכבר מונח בראש כל אחד.
בכל מקרה, ברי הוא כי האקרוסטיכון נוצר אחר התוכן ולא להיפך.
זקן ששכח כתב:הרבה יש לדון בדבריך, אבל לעת עתה ארצה לדעת רק אודות ענין זה, מניין הודאות?
כתב ומכתב כתב:לענ"ד יש כאן שיגיון קל בהתייחסות הראויה לענקי הרוח ובעלי הפיוטים.
להבדיל כמה הבדלות הגונות מכותבים בימינו שמקבלים הוראות מהעורך בנוגע למספר המילים הדרושות, תוכן, סגנון וכדו', הרי שבעלי הפיט לא חיפשו להנציח את שמם או למלא את העמוד. היה להם מסר להעביר ואותו הם חרזו ביתדותיהם ותנועותיהם, ומשנגמר התוכן אותו רצו לכתוב, שוב לא חיפשו להוסיף דברים שאינם קשורים רק כדי שיוכלו להוסיף עוד אות באקרוסטיכון.
כתב ומכתב כתב:להבדיל כמה הבדלות הגונות מכותבים בימינו שמקבלים הוראות מהעורך בנוגע למספר המילים הדרושות, תוכן, סגנון וכדו', הרי שבעלי הפיט לא חיפשו להנציח את שמם או למלא את העמוד. היה להם מסר להעביר ואותו הם חרזו ביתדותיהם ותנועותיהם, ומשנגמר התוכן אותו רצו לכתוב, שוב לא חיפשו להוסיף דברים שאינם קשורים רק כדי שיוכלו להוסיף עוד אות באקרוסטיכון.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 791 אורחים