מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידה בבבא קמא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 18, 2016 8:03 pm

ראיתי באחד העלונים שמביאים את החידה והפתרון הזה,
חידה בבבא קמא
ר' שמחה זליג סיפר לי, שר' חיים מבריסק הי' שואל איך שייך ששור ישלם ג' חלקים? התשובה באם הוא מועד לקרן ימין ולא לשמאל, ונגח בשניהם.

ושאלתי היא האם אמנם כך הדין ?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 18, 2016 8:18 pm

עפ"י דברי הגמרא ב"ק מה. אמר רב מועד לקרן ימין אינו מועד לקרן שמאל פשוט שהדין כך, למה לא?

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי פלתי » ה' אוגוסט 18, 2016 8:33 pm

לכאורה, אם שתי הקרנים הרגו, ואם רק קרן אחת היתה נוגחת לא היה מת. א"כ אין לו לשלם רק שלשה רבעים, שכל קרן הרגה חצי. הקרן המועדת משלמת חצי שלם, והקרן התמה משלמת רבע נזק.
ואם כל אחת בפנ"ע יכולה להרוג, אזי משלם נזק שלם ותו לא.

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 18, 2016 9:07 pm

באופן זה, הוי כמו הכוהו י' בנ"א זא"ז. כי קרן ראשונה לא המיתה ושניה המיתה

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי פלתי » ה' אוגוסט 18, 2016 9:48 pm

קו ירוק כתב:באופן זה, הוי כמו הכוהו י' בנ"א זא"ז. כי קרן ראשונה לא המיתה ושניה המיתה

גם בשור שהמית אומרים כן? כי לפום ריהטא הייתי סבור שדוקא גבי בני אדם דכתיב מכה נפש, דבעינן עד שיכה כל נפש. גם לכאורה לפי דבריך צ"ל דיהיה פטור לגמרי דהנגיחה הרי היתה בבת אחת, ובהכוהו כולם כאחת כולם פטורים.
ברם לפי האמת נראה לי הדבר מופרך לגמרי לומר דהו"ל כעשרה בני אדם שהכוהו, שהרי הכל היה בשור אחד. הגע עצמך אדם שהכה את חבירו עשר מכות בזו אחר זו, ולבסוף הרגו, האם יהיה פטור לרבנן דפוטרים בעשרה בני אדם בכה"ג?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 18, 2016 10:08 pm

מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 18, 2016 10:40 pm

שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

דוקא לא נשמע בדיחה. זה עמוק מאוד, ויש כאן כר נרחב.
להערכתי זה בעלון כאייל תערוג שמוציאים מדבריו של הגראי"ל שטיינמן כל שבת. וכנראה הוא אשר סיפר זאת בשמו.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' אוגוסט 18, 2016 10:53 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 18, 2016 10:41 pm

פלתי כתב:
קו ירוק כתב:באופן זה, הוי כמו הכוהו י' בנ"א זא"ז. כי קרן ראשונה לא המיתה ושניה המיתה

גם בשור שהמית אומרים כן? כי לפום ריהטא הייתי סבור שדוקא גבי בני אדם דכתיב מכה נפש, דבעינן עד שיכה כל נפש. גם לכאורה לפי דבריך צ"ל דיהיה פטור לגמרי דהנגיחה הרי היתה בבת אחת, ובהכוהו כולם כאחת כולם פטורים.
ברם לפי האמת נראה לי הדבר מופרך לגמרי לומר דהו"ל כעשרה בני אדם שהכוהו, שהרי הכל היה בשור אחד. הגע עצמך אדם שהכה את חבירו עשר מכות בזו אחר זו, ולבסוף הרגו, האם יהיה פטור לרבנן דפוטרים בעשרה בני אדם בכה"ג?

בהיכוהו עשרה בני אדם הרי זה רק ענין של מיתה כי קלב"מ. אבל כאן הרי מיירי בנזק, ויתכן שקרן ראשונה הזיקה משהו וקרן שניה גרמה המיתה והיא תמה. (הכוהו י' בנ"א היה על דרך משל).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 18, 2016 11:16 pm

קו ירוק כתב:
שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

דוקא לא נשמע בדיחה. זה עמוק מאוד, ויש כאן כר נרחב.
להערכתי זה בעלון כאייל תערוג שמוציאים מדבריו של הגראי"ל שטיינמן כל שבת. וכנראה הוא אשר סיפר זאת בשמו.

שבתי וראיתי שלא קראתי טוב את ההודעה הפותחת, ואני מושך את דברי.

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי פלתי » ה' אוגוסט 18, 2016 11:50 pm

שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

כנראה אתה הבנת שהוא צריך לשלם ג' פעמים דמי הניזק. ולכן בצדק היית סבור שמדובר בבדיחה. נראה לי שגם פותח האשכול הבין כך. אבל בודאי אין הכוונה כן, רק הכוונה דהיכן מצינו שישלם שלשה חלקים מהנזק. דהיינו שלשה רבעים.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 18, 2016 11:53 pm

פלתי כתב:
שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

כנראה אתה הבנת שהוא צריך לשלם ג' פעמים דמי הניזק. ולכן בצדק היית סבור שמדובר בבדיחה. נראה לי שגם פותח האשכול הבין כך. אבל בודאי אין הכוונה כן, רק הכוונה דהיכן מצינו שישלם שלשה חלקים מהנזק. דהיינו שלשה רבעים.

אכן.

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי פלתי » ו' אוגוסט 19, 2016 12:01 am

חיפשתי באוצר ומצאתי בספר שומר אמת, ועע"ש ותרווה נחת:
קבצים מצורפים
8.jpg
8.jpg (52.74 KiB) נצפה 4268 פעמים

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוגוסט 19, 2016 8:40 am

פלתי כתב:
שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

כנראה אתה הבנת שהוא צריך לשלם ג' פעמים דמי הניזק. ולכן בצדק היית סבור שמדובר בבדיחה. נראה לי שגם פותח האשכול הבין כך. אבל בודאי אין הכוונה כן, רק הכוונה דהיכן מצינו שישלם שלשה חלקים מהנזק. דהיינו שלשה רבעים.

אל תכניס בדבריי את ההבנה שלך.

פלתי
הודעות: 2326
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי פלתי » ו' אוגוסט 19, 2016 9:16 am

גימפעל כתב:
פלתי כתב:
שומע ומשמיע כתב:מי הדובר שרש"ז סיפר לו?
נשמע בדיחה

כנראה אתה הבנת שהוא צריך לשלם ג' פעמים דמי הניזק. ולכן בצדק היית סבור שמדובר בבדיחה. נראה לי שגם פותח האשכול הבין כך. אבל בודאי אין הכוונה כן, רק הכוונה דהיכן מצינו שישלם שלשה חלקים מהנזק. דהיינו שלשה רבעים.

אל תכניס בדבריי את ההבנה שלך.

אני רק אמרתי מה שהיה לי נראה. ואדרבה אם לא הבנת כך, הסבר נא מה היתה תמיהתך על דין זה.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי אוהב ציון » א' אוגוסט 21, 2016 1:37 am

בעז"ה
ישנה עוד פתרון לחידה. לדעת רבינא (ב"ק נג:) ובתוספות שם ד"ה הא כרבנן בתחילתו.
שליכא לאשתלומי מהאי משתלם מהאי נאמר אף בבור, ובב' שוורים שנגחו אחד תם ואחד מועד שור המועד ישלם ג' רבעים.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: חידה בבבא קמא

הודעהעל ידי חיים סגל » ב' דצמבר 18, 2017 11:36 pm

פתרון נוסף:
שני שותפים בשור, למ"ד דבעינן לייעודי גברא, והעידו רק בפני שותף אחד ולא בפני השני, זה שהעידו בפניו משלם ג' חלקים, והשני שלא העידו בפניו משלם רק רבע.
האם זה נכון?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים