גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.
אב בבינה כתב:גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.
איך זה הוכחה? אולי אה"נ?
וגם בספרו של מרגנשטרן הוא כותב שכדי שיעשו הוא 20 דקות בלבד.
גימפעל כתב:אב בבינה כתב:גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.
איך זה הוכחה? אולי אה"נ?
וגם בספרו של מרגנשטרן הוא כותב שכדי שיעשו הוא 20 דקות בלבד.
א. גם 20 דקות אחרי צאת השבת אין אף אחד שמקפיד,
ב. אולי הפחם שהטרקטור הכניס בשבת הוא עבור החשמל שאתה צורך ביום ראשון.
פרי יהושע כתב:כל העניין הזה עם הפחם בשבתות בעיני הוא הזוי לחלוטין, לא יתכן שמהרגע להרגע מתקבלת הודעה שאין מספיק תצרוכת חשמל ונאלצים להכניס פחם ע"י הטרקטור, כך שכיום בעדן האוטמצזציה כנראה לא נעשית שום מלאכה בשבת רק פיקוח ובמצב של חירום [דהוה בודאי כפקו"נ] נעשה ויסות, וכך אומרים בתחנות הכוח הממונים בעצמם. [עכ"פ זה שאלה של מציאות ולא של דעת הפוסקים].
בתבונה כתב:השיעור של בכדי שיעשו, ע"פ רוב הפוסקים הוא רק במלאכת גוי ולא במלאכת ישראל. ובגמרא ושו"ע נפסק שמותר מיד, אולם חילקו אחרוני הפוסקים שיש מקרים שנאסר לעולם.
טענה שהתפרסמה בחוברות בעניין (איני ערב לנכונותה), שבמהלך השבת ישנם זמנים של ירידה בצריכת חשמל (למשל במהלך הלילה),ואז מסיבות של חיסכון בעלויות האנרגיה, מחליפים את הטורבינות לטורבינות קטנות, הצורה שבה זה נעשה הוא קודם מפעילים את הטורבינה הקטנה ואחר כך מכבים את הטורבינה הגדולה,
את הטורבינה הקטנה מדליקים לפני שמכבים את הטורבינה הגדולה, כך שפעולה זו אין בה צד לומר שנצרכת לשם פיקו"נ.
אב בבינה כתב:מה זה קשור לחשמל בשבת, הלא טענת האוסרים היא א- שכמעט אין אחד שהתיר את הדבר לכתחילה [כמו שידוע שהגרש"ז כ' שהוא אש זרה כו' על אף שהתיר] ב - שהמציאות שעליה סמכו המתירים [שהוא אוטמטי, או שיש גוים] אינו אמת.
האם ידוע על פוסק אחד היום שמודה שהמציאות הוא שיש מלאכות שנעשה בשבת ע"י ישראלים, ואעפ"כ סובר שאין ענין להקפיד?
פרנקל תאומים כתב:אב בבינה כתב:מה זה קשור לחשמל בשבת, הלא טענת האוסרים היא א- שכמעט אין אחד שהתיר את הדבר לכתחילה [כמו שידוע שהגרש"ז כ' שהוא אש זרה כו' על אף שהתיר] ב - שהמציאות שעליה סמכו המתירים [שהוא אוטמטי, או שיש גוים] אינו אמת.
האם ידוע על פוסק אחד היום שמודה שהמציאות הוא שיש מלאכות שנעשה בשבת ע"י ישראלים, ואעפ"כ סובר שאין ענין להקפיד?
אמר לי הגר"ש אויערבאך שליט"א, שמיד כשחברת החשמל עברה לידים יהודיות, עוד לפני שהתעוררו לכך אנשי העדה החרדית(כלשונו), כבר כאב אביו את הדבר, ובביתו לא השתמש בחשמל מחברת החשמל בשבת.
הרב גימפעל,
שאלתי את שאלתי, היות שאני גר באיזור חסידי, ולצערי אין שם אפשרות להתחבר לגנרטור, כמו שזוכים לכך חבריי הדרים באיזורים ליטאיים.
אני מבין שמרבית החסידים לא מקפידים על גנרטור, מעניין אותי מה דעתם של כל גדולי בעלי ההוראה החסידיים בדורינו, האם הם מורים באופן גורף שיש להשתמש בגנרטור?
ואגב זאת, מה עושים במקרה כמו שלי? (שאין אפשרות להתחבר לגנרטור), האם לפחות בכה"ג יש לי על מה לסמוך להקל?
נ"ב: אל תפרש את דבריי כהתקפה על החסידים, אדרבה אני רוצה לדעת אם יש לי על מה לסמוך, ובוודאי אם אדע על גדולי הוראה חסידיים המקילים בזה, ירווח לי(שוב, לפחות בסיטואציה שלי כנ"ל).
אב בבינה כתב:פרי יהושע כתב:כל העניין הזה עם הפחם בשבתות בעיני הוא הזוי לחלוטין, לא יתכן שמהרגע להרגע מתקבלת הודעה שאין מספיק תצרוכת חשמל ונאלצים להכניס פחם ע"י הטרקטור, כך שכיום בעדן האוטמצזציה כנראה לא נעשית שום מלאכה בשבת רק פיקוח ובמצב של חירום [דהוה בודאי כפקו"נ] נעשה ויסות, וכך אומרים בתחנות הכוח הממונים בעצמם. [עכ"פ זה שאלה של מציאות ולא של דעת הפוסקים].
ייש"כ לדבריך הנאמרים בסברא, שמסתמא יותר מדוקדוק מאלו שבדקו את הנושא. גם הרב יצחק יוסף שביקר לתחנת הכח בר"ח ניסן תשע"ו כתב שיש מלאכות שאסורים מה"ת שנעשה כל השבת, עי' שו"ת ראשון לציון
ראה כאן
viewtopic.php?f=7&t=16080&start=360#p288194
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 271 אורחים