אברהם כתב:שאלתי בפני החכמים והחברים דכאן -
מאימתי התחילו לנהוג התחלת שנת הלימודים בישיבות הקדושות ובתלמודי התורה בר"ח אלול. יודגש, כי אין כוונתי להפסקת חופשת בין הזמנים, אלא להתחלת שנתון חדש - בני שיעור א' עולים לשיעור ב' וכו'. אשר עפ"י התורה היה צריך להיות לכאו' בתחילת זמן חורף, לאחר ראש השנה. ואילו חודש אלול הוא 'סוף זמן קיץ', וכנהוג בבבל לקבוע אז ירחא דכלה לחזרה על המסכת הנלמדת בחדשי הקיץ, (לעומת חודש אדר שהיה ירחא דכלא לחודשי החורף, וגם בישיבות נהוג בו 'סוף הזמן').
והאם מישהו עמד ע"ז שהוא קצת סתירה לאמור בתורה שחדש זה הוא 'אחרית שנה' ולא 'ראשית שנה'.
תודה למסייעים.
זקן ששכח כתב:אברהם כתב:שאלתי בפני החכמים והחברים דכאן -
מאימתי התחילו לנהוג התחלת שנת הלימודים בישיבות הקדושות ובתלמודי התורה בר"ח אלול. יודגש, כי אין כוונתי להפסקת חופשת בין הזמנים, אלא להתחלת שנתון חדש - בני שיעור א' עולים לשיעור ב' וכו'. אשר עפ"י התורה היה צריך להיות לכאו' בתחילת זמן חורף, לאחר ראש השנה. ואילו חודש אלול הוא 'סוף זמן קיץ', וכנהוג בבבל לקבוע אז ירחא דכלה לחזרה על המסכת הנלמדת בחדשי הקיץ, (לעומת חודש אדר שהיה ירחא דכלא לחודשי החורף, וגם בישיבות נהוג בו 'סוף הזמן').
והאם מישהו עמד ע"ז שהוא קצת סתירה לאמור בתורה שחדש זה הוא 'אחרית שנה' ולא 'ראשית שנה'.
תודה למסייעים.
נראה כהיסחפות יתירה. האם 'שנת לימודים' אמורה להיות מותאמת לתחילת השנה? היכן מצאת רמז לכך בתורה?
נשר כתב:כמדומני ששמעתי פעם שבתחילת דרכה של ישיבת פוניבז' היו "עולים שיעור" בקיץ ולא באלול.
אברהם כתב:זה מחדד את שאלתי, זה נראה כאילו הם מחשיבים את אלול לתחילת שנה, ולכן מחליפים אז מסכת וכיתה, למרות החגים שמייד מתחילים ומפסיקים.
כיום גם בתלמודי תורה וישיבות בחוץ לארץ זה גם כך?
איך היה באירופה שלפני המלחמה?
אברהם כתב:תודה רבה לעונים,
וכעת מבחינה היסטורית - יש היודע מאימתי התחיל נוהג זה? האם רק כאן בארץ ישראל או גם בחוץ לארץ?
לעומקו של דבר כתב:ולהמשיך מסכת דקיץ בהפסקת ביה"ז גם לא כ"כ מוצלח.
יש פתרונות לזה, למשל מתחילים יבמות ולומדים באלול עדל"ת.
אברהם כתב:שאלתי בפני החכמים והחברים דכאן -
מאימתי התחילו לנהוג התחלת שנת הלימודים בישיבות הקדושות ובתלמודי התורה בר"ח אלול. יודגש, כי אין כוונתי להפסקת חופשת בין הזמנים, אלא להתחלת שנתון חדש - בני שיעור א' עולים לשיעור ב' וכו'. אשר עפ"י התורה היה צריך להיות לכאו' בתחילת זמן חורף, לאחר ראש השנה. ואילו חודש אלול הוא 'סוף זמן קיץ', וכנהוג בבבל לקבוע אז ירחא דכלה לחזרה על המסכת הנלמדת בחדשי הקיץ, (לעומת חודש אדר שהיה ירחא דכלא לחודשי החורף, וגם בישיבות נהוג בו 'סוף הזמן').
והאם מישהו עמד ע"ז שהוא קצת סתירה לאמור בתורה שחדש זה הוא 'אחרית שנה' ולא 'ראשית שנה'.
תודה למסייעים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 274 אורחים