חנבין כתב:כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.
מה לך לשפוט לפי סעיף זה, בשעה שהכותב עצמו מצהיר (פעמיים) כי איננו זוכר במדויק את פרטי הסיפור.
חנבין כתב:כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.
בר אוריין תנינא כתב:חנבין כתב:כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.
מה לך לשפוט לפי סעיף זה, בשעה שהכותב עצמו מצהיר (פעמיים) כי איננו זוכר במדויק את פרטי הסיפור.
מרחביה כתב:האם לא נדפסו כבר בספרו "הדור והתקופה"?
מרחביה כתב:ועדיין לא נעניתי על ששאלתימרחביה כתב:האם לא נדפסו כבר בספרו "הדור והתקופה"?
ואדייק, שזכורני כי מרבית הדברים כן נדפסו שם, והשאלה היא רק אם נוספו בדפים דברים שאינם שם.
הספר פשוט אינו תח"י לבדוק.
ואם אכן הכל כבר נדפס והופץ, בטל עוקצה של ה'חשיפה', וסרה גם תלונת זרח.
זרח כתב:אין מה לומר, כולנו נתפסנו באוירת ה'אל ג'זירה' של גילוי סקופים, ודברים סודיים פנימיים, אשר מביכים את פלוני ואלמוני. ולדעתי הנזק מגילויים אלו לא נוכל עכשיו לשער.
עוד נקודה, לא ירחק היום והפורום הזה יהפך כפורומים של הייד פארק ובחדרי וכדו', כל מי שירצה להתריס נגד גדולי ישראל ימצא איזה כתב יד ישן נושן, שכתבו איזה גבאי וכדו', ויביאנה לפה, באיצטלא דספרי קודש. ולא ירחק היום שחברת נתיב, בהוראת וועדת הרבנים לעניני תקשורת יסגרו את האתר הזה.
נוטר הכרמים כתב:חד וחלק כתב:מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).
מובא באריכות בספר פניני רבינו הגרי"ז.
ישראל הר כסף כתב:אדרבה, כמה גדול כח הפורום הזה שיומן טא... לא עלה בו לדיון כלל!!!
הביקורת נכונה על שאר דברים, אבל אני עומד והמה איך תתכן מציאות כזו שאנשים תאבי ידע כמו כאן לא מעלים את הנושא. אם לא שיש כאן בעיקרון רמה של כבוד כלשהי שאינה מצויה במקום אחר, וכן מנהלים שדואגים לשמר את האווירה היחודית ל'אתרא' קדישא הדין.
אמנם כבר הורונו רבותינו 'אין מזרזין אלא למזורזין'. וע"כ ישר כח על הקריאה לעצור כאן את ה'חשיפות' הרדודות שאינן מוסיפות כבוד לאף אחד, כ''ש שלא לאבינו שבשמים.
תיקו כתב:כמשקל נגד לדברים החמורים נגד הרב הרצוג, ראה עתה במוריה החדש תשובה מהגר"פ עפשטיין ראב"ד העדה"ח לרב הרצוג, ומכנהו שם הגאון הרב הראשי לכנסת ישראל. ומזה תלמד גם את ענותנותו של הרב הרצוג ששלח שאלה בהלכה לבר פלוגתיה.
איש_ספר כתב:בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר. ו
ישראל הר כסף כתב:אדרבה, כמה גדול כח הפורום הזה שיומן טא... לא עלה בו לדיון כלל!!!.
בר ששת כתב:אני, כחרדי ממוצע וחסיד בן חסידים, כמעט
שחיסרתי פעימת לב למראה אות ע"ד. נמלטה זעקה מפי: אמא'לה.
כך בלא טענה, בלא עקיצה, הופשטו הדברים על השולחן. וכבודו של אחד מצדיק הדור הקודם, איש שכולו אש תבערה לרומם קרן
הקדושה. שמסר נפשו בשליחותו ורץ לפני הדור כסוס. לחם מלחמת ה', ולא הניח בקעה ומכשול, שלא התחבט בו, יגונה כך בשקט.
אראל כתב:בר ששת כתב:אני, כחרדי ממוצע וחסיד בן חסידים, כמעט
שחיסרתי פעימת לב למראה אות ע"ד. נמלטה זעקה מפי: אמא'לה.
כך בלא טענה, בלא עקיצה, הופשטו הדברים על השולחן. וכבודו של אחד מצדיק הדור הקודם, איש שכולו אש תבערה לרומם קרן
הקדושה. שמסר נפשו בשליחותו ורץ לפני הדור כסוס. לחם מלחמת ה', ולא הניח בקעה ומכשול, שלא התחבט בו, יגונה כך בשקט.
לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...
מאיר חכמים כתב:באוצר מופיע שולזינגראיש_ספר כתב:בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר
גוראריה כתב:אראל כתב:לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...
וידוע מאמר האמרי אמת עצמו על כך, שעל דבר זה שזקני הדור אמרו 'מבינות' על גדולים, נאמר שם בגמ' 'אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה'!
'
איש_ספר כתב:צ"ל הרמ"מ מקוצק.גוראריה כתב:אראל כתב:לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...
וידוע מאמר האמרי אמת עצמו על כך, שעל דבר זה שזקני הדור אמרו 'מבינות' על גדולים, נאמר שם בגמ' 'אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה'!
'
איש_ספר כתב:צ"ל הרמ"מ מקוצק. ודמות ראיה לזה מצאתי כי המאמר הובא גם בספרי ושם ליתא לסיפה דאוי לה לאותה בושה וכו'.
תיקו כתב:כמשקל נגד לדברים החמורים נגד הרב הרצוג, ראה עתה במוריה החדש תשובה מהגר"פ עפשטיין ראב"ד העדה"ח לרב הרצוג, ומכנהו שם הגאון הרב הראשי לכנסת ישראל. ומזה תלמד גם את ענותנותו של הרב הרצוג ששלח שאלה בהלכה לבר פלוגתיה.
חד וחלק כתב:מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).
חכם באשי כתב:תענית כ בסיון נתקנה ע"י רבנו תם מאורליינש, אחרי גזירות בלויש. עי' בספרו של הברמן, גזירות אשכנז וצרפת.
איש_ספר כתב:גוראריה, כך זכרתי וראיתי בספר[ים]. חשבתי שזה באמת ואמונה אבל אינו שם. בצאתי לחפשי באוצר ראיתי כמה המביאים זה ע"ש ר' יצחק אלחנן ובאהלי יעקב (הוסיאטין) כותב שכ"ה בספרי חסידות, ונראה איפוא כי קדם לאמרי אמת. (האהלי יעקב היה כידוע ידען גדול).
שיבר. רצוני לומר שבספרי מובא זקנים שבאותו הדור היו אומרים פני מש/ה כפני חמה, פני יהושע כפני לבנה, והסיום שיש בגמ' 'אוי לה לאותה בושה' אינו בספרי, ויש מקום להביא כעין ראיה שזה הוספת בעלי הגמ' ולא מאמר הזקנים.
בס"ד
הדפים מהרב שלזינגר – אינם מקור לתורת רבינו הגדול מבריסק!!!
מי שהכיר את הרב מבריסק יודע שהרב מבריסק שהיה ענוותן ושפל ברך מעולם לא היה אומר 'רק אני לבדי נשארתי'... ועוד ביטויים כאלו בגדולת עצמו. הרב מבריסק, מנהיג ישראל רבן של כל בני הגולה, לא היה קם באמצע שיחה עם רבי איסר זלמן ועובר לדבר רק עם הרב בענגיס. הדברים הם שקר וגיבובי דברים מלבד שגיאות הכתיב לעשרות.
להראות לכל, כי הדברים הם שקר ומקסימום עירבובי דברים לקחתי עמוד וחצי מדבריו, ליבנתי זאת עם היסטוריונים ועם מכירי בית בריסק האמיתיים והרי הם לפניכם, מקצתם ויצא ללמד על הכלל כולו.
יהיו שיאמרו כי רק בפרט אחד או שניים יש טעות או רק בזה הגזים הקולמוס, אך כבר למדנו רשכבה"ג רבינו חיים הלוי זי"ע כי אחר ג' קושיות הופכים לשור המועד ואין מתרצים תירוצים נוספים...
ועתה להערות ע"פ אותיות הזכרונות, - הבנויות חלקם מעובדות וחלקם מסברא מוכחת:
סד. "מרן זי"ע היה מתנגד חריף ביותר נגד הרצוג, ובפרט אחרי מעשה שהיה שהלה רצה לתקן צום ציבורית על חורבן אירופה, ומרן זי"ע שלח לציין מקור מאיזה פיוט שאין לנו רשות לזה, והעיז הלה לדחותו כי אין להביא ראיה מפיוטים, וחרה למרן מאד ואמר תוס' בכמה מקומות ראוי להם להביא ראיות מפיוטים, והוא מעיז נגד זה."
הסכיתו היטב מדוע הרב מבריסק היה מתנגד להרב הרצוג: בגלל ש'העיז' לדחות טענתו באומרו שאין מביאין ראיה מפיוט. ראשית, יש הבדל בין תוספות שמביא ראיה לדבר מפיוט לתוספת וחיזוק בעלמא, לבין להסתמך על פיוט גרידא בשביל לא לקבוע צום, ומלבד זאת האם זו הסיבה שלפיכך הפך למתנגד גדול נגדו? לא בגלל המזרחי? לא בגלל השקפה? אלא רק בגלל ויכוח הלכתי?
סה. "בענין הלוית הרבי הזקן מגור – וכבדו את הרבנים להספיד ומרן ואני עמדנו מרחוק ושאל מרן מי המספיד וענו הרצוג, וצעק מרן כמעט בקול "און מלאזט עהם זאגען, און מען שטערט נישט, ער איז דאך דער שולדיגער" וקרוב לודאי שאמר הוא הוא הרוצח" וכו' עיי"ש.
הסכיתו ושמעו – הרב מבריסק אמר על הרב הרצוג – למה נותנים לו לדבר הוא הרי האשם הוא הרי הרוצח... הרוצח???? את מי? את הרבי הזקן מגור הוא רצח? בליל שבועות או בשבועות ביום? את מי טוען כותב הזכרונות שהרב מבריסק אמר שהרצוג רצח? אולי הוא רצח את הגר"ח? אולי אפילו את אורלוזורוב (אם כי לא יתכן, מכיון ובעד חילוני תושב העיר בריסק שנחשד ברצח ארלוזרוב כתב הרב מבריסק שהוא בודאי לא הרוצח) – או את מאות גדולי התורה ובחורי הישיבות שהרב הרצוג דאג להם לסרטיפיקאטים כולל בחורי מיר ועוד? אז את מי בדיוק הרב הרצוג רצח?
סו. בקשר לאסיפת הגדולים שהיו שהשתדלו שתתקיים. א. מי למשל היו אלו, האם רבי עמרם בלוי, או רבי משה שכבר נפטר, מי היו אלו אם לא עסקני אגודת ישראל? – ב. למיטב ידיעתו של כותב הזכרונות האסיפה היתה – 'על אודות התגובה של דעת תורה נגד הציונים'. איזו תגובה בדיוק חיפשו אז, תגובה של מה? על כך שהוקמה הציונות? על כך שיפסיקו את מלחמת השחרור? על מה? ג. כאן מגלה כותב הזכרונות עוד פרט היסטורי– 'ובפרט אודות האגודה שזממו להשתתף בממשלה!' מתי בדיוק 'זממה' אגודת ישראל להשתתף בממשלה? באמצע חורף תש"ח כשהיתה ממשלה זמנית – אגו"י כבר נכנסה לממשלה ולא 'רק' זממו להיכנס, ואם מדובר בתקופה הזו, הרי ש'הרבי מגור' שהשתתף לטענת כותב הזכרונות באסיפה ההיא, היה האמרי אמת שנפטר בסיון לאחמ"כ. האם מישהו שמע על אסיפה שהיתה בהשתתפות האמרי אמת והרב דושינסקי? כידוע לא יצא האמרי אמת מביתו בשנה האחרונה...
ד. כעת, לגופו של אירוע. בתחילה הוא מספר על עצמו שלא נתנו לו להיכנס כלל לאסיפה. באותה נשימה ומבלי להסמיק הוא ממשיך שנעמד על יד הדלת לבל יכנס איש. אתמהה? מי שנזרק לחדר המדרגות רק לפני רגע, האם כבר הפך לפתע לשומר? ומעניין, מי זרק אותו? ההיו שם עוד עסקנים? ומי ביקש מהוד מעלתו לשמור??? ה. בהמשך הוא כותב שהרי"מ לוין חשש שיצא נגדו דע"ת ולכן מיהר לאסיפה. מנין לו שכך חשב לוין? אולי דווקא היה בטוח שיצא דע"ת בעדו ולכן מיהר לאסיפה? ובכלל, הרי הלך עם הרב מבריסק, אז מי גילה לו שבסופו של דבר נתבטלה אותה האסיפה?
אלא מאי, לקנאי ירושלמי - שהרי"מ לוין היה מאז ומקדם מטרה לחיציהם - כי על הרבי מגור ועל הרבי מבעלזא ועל הרב מטשביעין אי אפשר לדבר – ולפיכך קל לו להסיק שהסיפור היה כפי שהוא חושב וכנראה כל הגדולים פשוט קמו והלכו בשביל לבזות את הרי"מ לוין חתנו המנהיג של הרבי הישיש מגור. בשביל התיאור המושלם, אנחנו נמשיך לספר מה עשה הרב מטשיבין שמשום מה שכח שלזינגר לכתוב מה הוא עשה בכדי לבזות את לוין. הנה התיאור: "הרב מטשביעין קם ממקומו בחמת זעם והחל צועק בקולות וברקים על אותו המחוצף 'רשע פורץ דלתות, צא טמא מירושלים עיר הקודש...' ולא נחה דעתו עד שהרים את מטהו להכותו... " – והרי לכם התיאור המושלם.
ואגב, מבירור עם היסטוריונים, היתה גם היתה אסיפה בסיון תש"ח, בהשתתפות גדולי ישראל, בהשתתפות הרי"מ לוין ועוד הרבה עסקנים מאגוד"י, וללא האדמו"ר מגור החדש. קיימים ממנה גם פרוטוקולים מלאים. רק שהרב שליזנגר מבלבל את העובדות משנאתו את היהדות החרדית המאורגנת באגודת ישראל.
סז. "בערב ר"ה בשעת צהרים כשיצא מחדרו עם גמר תפלתו 'והחרדה של אימת הדין היה אז נורא' - ואנכי דיברתי באותה שעה עם אחד מבניו וכראינו מרן, אמר לו בנו, איצה מאיר התפטר מהממשלה..." וכו'. קצת קשה לחשוב שבערב ראש השנה בשעת צהרים כאשר 'אימת הדין היה אז נורא' זה מה שמצא בנו להגיד לו ובפרט 'אחר תפילת הצהריים...' עוד יותר קשה לדמיין שזו היתה תגובתו (עיי"ש) למרות ערב ראש השנה. מה גם שהרי"מ לוין התפטר בכלל מהממשלה יום קודם בכ"ח אלול, ולא היו אלו חדשות טריות שהיו מוכרחות להיאמר אחר תפילת מנחה של ערב ראש השנה...
צריך לזכור שר' אליקים הוא קנאי ולוחם נגד האגודה, מחסידיו של רבי יואל מסאטמאר זי"ע כך שהיחס לדברים אלו צריך להיות בערך כפי היחס שיכתוב היום חסיד סלאנים על סלונים או מרבי יוסף אשכנזי על הגה"ק מבעלזא שליט"א...
ע. "היה מוקיר מאד את מרן החזו"א זצ"ל אלא שהיה טוען נגדו זה שהיו באים אליו לשאול כל דבר גדול וקטן והוא ענה כרבי, ואמר פעם בדרך עקיצה "הרי יש אורים ותומים בבני ברק..." ופעם אחרת אמר "מרגילים את הקהל (שלא) לחשוב, שיש אורים ותומים בבני ברק..." איננו מאמינים אפילו לא מעט שהבריסקע רב כך יזלזל בחזון איש. וגם הבריסקע רב שהיה ענותן מאין כמוהו בודאי לא יאמר אחרי פטירתו של החזון איש שרק הוא נשאר כעת לבדו.
עא. חידוש היסטורי – החזון איש נפטר בשנת תשט"ז... אה, אילו זכינו ואכן היה עמנו החזון איש שנתיים נוספות... החזו"א נפטר בשנת תשי"ד. (- להזכירכם היומן נכתב רק 4 שנים אחרי תשט"ז... וכבר כאלו טעויות).
עד. בתחילה כותב על הרבי הזקן מגור שאינו יודע מה היה קשור לרביסטווע, אלא רק היה אדם גדול. ומיד אחר כך כותב שפעם היה כאן רעבישע חצר? – התשובה, שימו לב, הרצון כרגע לזלזל בבית ישראל מגור ממנהיגי האגודה, כפי שמוכח קטע אחר כך...
עו. לפני כן כתב שעד תשט"ז לא התערב הרב מבריסק כלל בעניני כלל ובפסיקה. אח"כ כותב ש'חרה לו על חלישתו של הרב מטשעבין בעניני כלל..." מדוע לטשיבינע רב אסור לא להתערב בעניני כלל או הביע דעה אחרת בעוד שהוא כלל אינו מתערב? ואם חלילה הכוונה שהטשיבינע רב כן התערב, רק חרה להרב מבריסק על מה שפסק, זה כבר אומר דרשני, האם אחז שלטשיבינע רב אסור לאחוז אחרת? ואנחנו עוד צריכים להאמין שזה אוטנטי?
עז. הופה!! גם הרב בענגיס כבר לא שווה שום דבר, את חתימתו הקנאים מצליחים להוציא ממנו בכל דבר וסתם מנצלים אותו. זה כבר ממש חידוש שלחוקרי ההיסטוריה של החותמים נגד הבחירות בודאי יהיה מעניין לדון בה.
רבי אליקים, אתם הרי למדנים, מותר לי להגיד 'קים לי' דלא כמר....
בר ששת כתב:עז. הופה!! גם הרב בענגיס כבר לא שווה שום דבר, את חתימתו הקנאים מצליחים להוציא ממנו בכל דבר וסתם מנצלים אותו. זה כבר ממש חידוש שלחוקרי ההיסטוריה של החותמים נגד הבחירות בודאי יהיה מעניין לדון בה.
בר ששת כתב:בס"ד
סה. "בענין הלוית הרבי הזקן מגור – וכבדו את הרבנים להספיד ומרן ואני עמדנו מרחוק ושאל מרן מי המספיד וענו הרצוג, וצעק מרן כמעט בקול "און מלאזט עהם זאגען, און מען שטערט נישט, ער איז דאך דער שולדיגער" וקרוב לודאי שאמר הוא הוא הרוצח" וכו' עיי"ש.
הסכיתו ושמעו – הרב מבריסק אמר על הרב הרצוג – למה נותנים לו לדבר הוא הרי האשם הוא הרי הרוצח... הרוצח???? את מי? את הרבי הזקן מגור הוא רצח? בליל שבועות או בשבועות ביום? את מי טוען כותב הזכרונות שהרב מבריסק אמר שהרצוג רצח? אולי הוא רצח את הגר"ח? אולי אפילו את אורלוזורוב (אם כי לא יתכן, מכיון ובעד חילוני תושב העיר בריסק שנחשד ברצח ארלוזרוב כתב הרב מבריסק שהוא בודאי לא הרוצח) – או את מאות גדולי התורה ובחורי הישיבות שהרב הרצוג דאג להם לסרטיפיקאטים כולל בחורי מיר ועוד? אז את מי בדיוק הרב הרצוג רצח?
נוטר הכרמים כתב:לא אכחד תחת לשוני, למען כבוד חכמים.
שמעתי מאדם נאמן שיחי' ששמע מהגאון ר' דוד שמידל שליט"א, כי הוברר אצלו מעל כל ספק שדברי הגאון הישיש הנ"ל שליט"א אינם מוסמכים כלל, ומלאים בדמיונות, ודי בזה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 505 אורחים