איתן כתב:הישיבה המחתרתית של חב"ד התקיימה עד שנת 1937 בדירה של נ.ז. רפופורט (1890-1941)
יביןשמועה כתב:איתן כתב:הישיבה המחתרתית של חב"ד התקיימה עד שנת 1937 בדירה של נ.ז. רפופורט (1890-1941)
הרב מאיר זאב רפופורט הי"ד
דוד נ.א. כתב:שלום ותודה
אכן, לא עשיתי את החשבון הזה. הוא התחתן ב1916 בפולין, בגיל 20. לכאורה חייב להיות שהוא למד שם קודם. לא לקחתי את זה בחשבון כי מדובר בשמועה לא ברורה במשפחה, שמועה שעברה דרך חילונים שאיני יודע למה הם מתכוונים כשהם אומרים למד בישיבה. אבל לכאורה אם הוא נולד וגר והתחתן בפולין, והיגר אחר כך מפולין לארץ, חייב להיות שהוא למד בתור בחור, מה שמעלה את הסבירות שזו ישיבה רגילה, ומעלה עוד יותר את השאלה איזו ישיבה הייתה שבשבילה נסעו עד קייב!?
ישיבת נובהרדוק עם סניפיה ונדודיה יכולה להיות הסבר. אבל משום מה זכור לי שבדקתי והיא הייתה בקייב בסביבות 1920.
אז איזה ישיבות התקיימו בקייב בתקופת מלחמת העולם הראשונה ו/או קודם לכן?
יביןשמועה כתב:היו כמה ישיבות בסביבות קייב עוד לפני שהגיע הישיבות היותר מפורסמות מליטא במלחמ"ע הראשונה, אך השפעת המהפכה והשואה גרמו לכך שהם נכחדו גם גשמית וכמעט גם רוחנית. היו ישיבות נוסח "ליטא" בקורסאן, טשערקאסי, אירזיסטשיב, בוהאסלב, אומאן וברדיטשוב שנוסדו כ20 שנה קודם לכן על ידי יהודים ליאטים שהגיעו לאזור וגם על ידי יהודים מקומיים. היו אפילו תלמידים שעברו מהישיבות האלו ללמוד בישיבית בליטא כגון ישיבת מיר, סלוצק וטלז.
שטייגעניסט כתב:ראה אליהו גרשוני יהדות ברוסיה הסובייטית [יש באוצר] עמוד קלד ואילך.
דוד נ.א. כתב:יביןשמועה כתב:היו כמה ישיבות בסביבות קייב עוד לפני שהגיע הישיבות היותר מפורסמות מליטא במלחמ"ע הראשונה, אך השפעת המהפכה והשואה גרמו לכך שהם נכחדו גם גשמית וכמעט גם רוחנית. היו ישיבות נוסח "ליטא" בקורסאן, טשערקאסי, אירזיסטשיב, בוהאסלב, אומאן וברדיטשוב שנוסדו כ20 שנה קודם לכן על ידי יהודים ליאטים שהגיעו לאזור וגם על ידי יהודים מקומיים. היו אפילו תלמידים שעברו מהישיבות האלו ללמוד בישיבית בליטא כגון ישיבת מיר, סלוצק וטלז.
יש מקורות שאני יכול ללמוד יותר אודות דבריך המחכימים הללו? (או טוב יותר, מהם מקורותיך?)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים