ישא ברכה כתב:שמעתי נידון מעניין בשם ר' אשר וייס, והנני מציעו לפני חכמי ביהמ"ד.
סוכה שיש בה אדם שנוחר באופן חריג ונדיר, וזה מפריע לשאר יושבי הסוכה לישון בה. האם הם פטורים מן הסוכה כדין מצטער או שהנוחר צריך לצאת מן הסוכה?
ישא ברכה כתב:לכאורה אין מי שהוא בעלים על הסוכה, שהרי אם יש בעלים זכותו להוציא את מי שירצה מהסוכה.
נניח באחים וכדו'.
צופר הנעמתי כתב:ישא ברכה כתב:לכאורה אין מי שהוא בעלים על הסוכה, שהרי אם יש בעלים זכותו להוציא את מי שירצה מהסוכה.
נניח באחים וכדו'.
מה פירוש אין בעלים? סוכה של הפקר?
תמיד יש בעלים, אם אחים בבית אז זה תלוי בדעתו של האבא, ואם זה בחורים בישיבה זה תלוי בישיבה, ומה שהיו עושים במקרה כזה בחדר בבית או בישיבה שיעשו עכשיו. זה לא נידון של סוכות אלא נידון של דיני ממונות.
צופר הנעמתי כתב:ישא ברכה כתב:לכאורה אין מי שהוא בעלים על הסוכה, שהרי אם יש בעלים זכותו להוציא את מי שירצה מהסוכה.
נניח באחים וכדו'.
מה פירוש אין בעלים? סוכה של הפקר?
תמיד יש בעלים, אם אחים בבית אז זה תלוי בדעתו של האבא, ואם זה בחורים בישיבה זה תלוי בישיבה, ומה שהיו עושים במקרה כזה בחדר בבית או בישיבה שיעשו עכשיו. זה לא נידון של סוכות אלא נידון של דיני ממונות.
מענה לשון כתב:לא הבנתי את הנידון לגבי בעלות, נפק"מ כשהנוחר בסוכה סמוכה ומפריע, האם יש פטור מצטער או שיש להעיר את הנוחר.
שאלה נוספת לאור הנ"ל, ילדים בסוכה סמוכה שהולכים לישון שם מדין חינוך, ומשתובבים כדרכן עד שישנים, והנמצא בסוכה סמוכה מצטער מן הרעש, מי עדיף, האם אפשר לומר להעדיף החייב מהתורה או סו"ס להם יש דין חינוך|?
ישא ברכה כתב:צופר הנעמתי כתב:ישא ברכה כתב:לכאורה אין מי שהוא בעלים על הסוכה, שהרי אם יש בעלים זכותו להוציא את מי שירצה מהסוכה.
נניח באחים וכדו'.
מה פירוש אין בעלים? סוכה של הפקר?
תמיד יש בעלים, אם אחים בבית אז זה תלוי בדעתו של האבא, ואם זה בחורים בישיבה זה תלוי בישיבה, ומה שהיו עושים במקרה כזה בחדר בבית או בישיבה שיעשו עכשיו. זה לא נידון של סוכות אלא נידון של דיני ממונות.
אני שמעתי את השאלה כפי שהצגתי אותה בפתח האשכול, ר' אשר פסק כי דעתו שהמפריע צריך לצאת, ואילו הרב אלישיב פסק שהאחרים פטורים מסוכה כי הם מצטערים. אבל לכאורה צריך לחשבן את הנקודה של הבעלות. ואכן אתה צודק שהנקודה הזו רלוונטית הרבה פעמים, אבל נניח שהאבא אומר שאין לו עדיפות והם יסתדרו בינהם, (אך אולי עדיין זה נכנס לשאלה של מזיק).
וזה מוביל אותי לחשוב שאלה באופן אחר. אחד מהנמצאים בסוכה מפריע בשנתו, האם מוטל על בעל הסוכה לחייבו לצאת מהסוכה כדי שהוא יקיים את מצות הסוכה, או שכרגע או מצטער ואינו חייב בסוכה. ובעצם זה שאלה מה קורה כמישהו מעצבן אותי באופן מיוחד בסוכה (ואינו דבר מצוי שאז לכאו' זה בכלל תשבו כעין תדרו), האם בעל הסוכה צריך לדרוש ממנו לצאת מן הסוכה או שבאופן זה הוא מצטער. ויש לפלפל.
עדיאל ברויאר כתב:לפני כמה שנים שמעתי את השיעור הזה של הרב וייס בבית המדרש של הרב רובין בהר נוף. האם הוא עדיין לא נדפס?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים