אנא עבדא כתב:דבר פלא שכתב הגאון ר' עזריאל אריה לייב רקובסקי זצ"ל אב"ד פלאצק בספרו שלֵמָה משנתו על הגמרא (ברכות נ"ו ע"ב) "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף" וז"ל:
"חוץ מן הפיל ומן הקוף - שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה, וכן אישי היער, ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול - נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול, התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים, וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער. ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו, כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ, מאין באו הפראים אשר יש שינויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים" וכו'.
יש כמה פרטים תמוהים מתמיהים, וד"ל
אנא עבדא כתב:דבר פלא שכתב הגאון ר' עזריאל אריה לייב רקובסקי זצ"ל אב"ד פלאצק בספרו שלֵמָה משנתו על הגמרא (ברכות נ"ו ע"ב) "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף" וז"ל:
"חוץ מן הפיל ומן הקוף - שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה, וכן אישי היער, ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול - נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול, התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים, וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער. ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו, כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ, מאין באו הפראים אשר יש שינויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים" וכו'.
יש כמה פרטים תמוהים מתמיהים, וד"ל
הכושיים והמשוטטים בדרום, והדומים להם מאשר אתנו באקלימים האלה, ודין אלו כדין בעלי חיים שאינם מדברים ואינם אצלי במדרגת בני אדם, ומדרגתם בנמצאות למטה ממדרגת האדם ולמעלה ממדרגת הקוף.
סגי נהור כתב:אנא עבדא כתב:דבר פלא שכתב הגאון ר' עזריאל אריה לייב רקובסקי זצ"ל אב"ד פלאצק בספרו שלֵמָה משנתו על הגמרא (ברכות נ"ו ע"ב) "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף" וז"ל:
"חוץ מן הפיל ומן הקוף - שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה, וכן אישי היער, ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול - נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול, התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים, וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער. ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו, כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ, מאין באו הפראים אשר יש שינויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים" וכו'.
יש כמה פרטים תמוהים מתמיהים, וד"ל
לענין הפרטים התמוהים - ראה מה שכתב הרמב"ם במו"נ (ח"ג פנ"א):הכושיים והמשוטטים בדרום, והדומים להם מאשר אתנו באקלימים האלה, ודין אלו כדין בעלי חיים שאינם מדברים ואינם אצלי במדרגת בני אדם, ומדרגתם בנמצאות למטה ממדרגת האדם ולמעלה ממדרגת הקוף.
אמנם לכאורה דברים אלו הם החריגים והיוצאים מן הכלל, שהרי לא שמענו שדין השחורים באפריקה או האינדיאנים באמריקה שונה משאר ב"נ או שאין מקבלים מהם גרים.
אוצר החכמה כתב:אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
מישהו הוציא ספר ובו טען שר"ג נדל אמר כדברים האלה בספר זה יש הרבה דברים זרים והיפך קבלתנו ואמונת ישראל מדור דור על בריאת העולם וא"א להאמין שח"ו אמר כדברים האלה
אראל כתב:אנא עבדא כתב:דבר פלא שכתב הגאון ר' עזריאל אריה לייב רקובסקי זצ"ל אב"ד פלאצק בספרו שלֵמָה משנתו על הגמרא (ברכות נ"ו ע"ב) "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף" וז"ל:
"חוץ מן הפיל ומן הקוף - שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה, וכן אישי היער, ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול - נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול, התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים, וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער. ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו, כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ, מאין באו הפראים אשר יש שינויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים" וכו'.
יש כמה פרטים תמוהים מתמיהים, וד"ל
למה לא ציינת לדברי אחד מגדולי רבותינו האחרונים הגר"י אייבשיץ בעל התומים ויע"ד זי"ע בספרו 'תפארת יונתן' בפרשתן, עה"פ וירח ה' את ריח הנחוח, עיי"ש דבריו בארוכה, אם היה המבול באמעריקא, ובחלק העולם שלא היה מיושב [וכן תמיהני על כמה כותבים באשכול הזה שלא שמו לב ולא ציינו כלל לדברי קדשו שם, וייחסו שיטה זו לרג"נ כאילו הוא חידש זאת]
אוצר החכמה כתב:מה נלוז בשיטה של הרב חפץ חיים שלא לקבל לה"ר.
תעיין באשכול על הספר והתבאר שם בטוב ההבדל בין דברי חז"ל לדברים המיוחסים לרג"נ בספר הנ"ל.
סגי נהור כתב:אנא עבדא כתב:דבר פלא שכתב הגאון ר' עזריאל אריה לייב רקובסקי זצ"ל אב"ד פלאצק בספרו שלֵמָה משנתו על הגמרא (ברכות נ"ו ע"ב) "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף" וז"ל:
"חוץ מן הפיל ומן הקוף - שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה, וכן אישי היער, ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול - נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול, התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים, וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער. ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו, כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ, מאין באו הפראים אשר יש שינויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים" וכו'.
יש כמה פרטים תמוהים מתמיהים, וד"ל
לענין הפרטים התמוהים - ראה מה שכתב הרמב"ם במו"נ (ח"ג פנ"א):הכושיים והמשוטטים בדרום, והדומים להם מאשר אתנו באקלימים האלה, ודין אלו כדין בעלי חיים שאינם מדברים ואינם אצלי במדרגת בני אדם, ומדרגתם בנמצאות למטה ממדרגת האדם ולמעלה ממדרגת הקוף.
אמנם לכאורה דברים אלו הם החריגים והיוצאים מן הכלל, שהרי לא שמענו שדין השחורים באפריקה או האינדיאנים באמריקה שונה משאר ב"נ או שאין מקבלים מהם גרים.
פרי יהושע כתב:אוצר החכמה כתב:מה נלוז בשיטה של הרב חפץ חיים שלא לקבל לה"ר.
תעיין באשכול על הספר והתבאר שם בטוב ההבדל בין דברי חז"ל לדברים המיוחסים לרג"נ בספר הנ"ל.
אין שייך כלל לחפץ חיים דבר שאדם אמר בשיעור ושלא אכפת היה לו שיפיצו בשמו, אין לי צורך באשכול על הספר קראתי את הספר עצמו, איני אומר שאני מסכים עמו, אבל ברור לי שכך אמר, מי שרוצה להקשות בעניין זה על רג"נ מדברי חז"ל ומהמקובל אינו מכיר את האיש ואת דרכו ולא מידי, האיש סבר שכיון וזה מדע שהוכח אנו צריכים ליישב את פשט המקרא ללא דיחוקים, ואף אם לא יתאים המקרא עם דברי חז"ל ועם המקובל, זה יותר מברור.
ושלא אכפת היה לו שיפיצו בשמו
אוצר החכמה כתב:ושלא אכפת היה לו שיפיצו בשמו
איך אתה יודע שכך סבר?
לייטנר כתב:אוצר החכמה כתב:אגב, דעת הר"ג נדל שהמבול לא היה אלא בחלק העולם הידוע אז, ואולי אפילו פחות מכך, באגן הים התיכון, אינני זוכר בדיוק.
מישהו הוציא ספר ובו טען שר"ג נדל אמר כדברים האלה בספר זה יש הרבה דברים זרים והיפך קבלתנו ואמונת ישראל מדור דור על בריאת העולם וא"א להאמין שח"ו אמר כדברים האלה
אותו מישהו הוא ת"ח עצום, ירא שמים, ענוותן, ואע"פ שהוא מרביץ תורה ברבים, הוא אינו מתפרנס מכך בכלל, כדעת הרמב"ם.
וא"א להאמין ח"ו שישקר ויתלה בוקי סריקי בר"ג נדל.
"המישהו הזה" לא "טוען" שר' גדליה אמר הוא אומר שהוא כתב את שיעוריו והעבירם לר' גדליה לביקורת והא הסכים עם הדברים. הסגנון נראה אותנטי...
img770 כתב:גם אם תתרץ את יבשת אמריקה ע"י אותה לשון יבשה המחברת, טרם ענית על אוסטרליה ושאר איי הים...
ושוב אנו צריכים לב' התירוצים המנויים לפנ"ז, הא' על "נדידת היבשות", והב' שהמבול לא היה כ"א בחלק מן העולם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 383 אורחים