מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם, חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/מוהל/אבי-הבן בבהכ"נ, ומדין מומר בערובין, יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את כולם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/אבה"ב/מוהל בבהכ"נ, ומדין גוי/מומר בערובין, האם יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' יוני 19, 2016 2:06 am

ביליצר כתב:שאלתי לטעמך דמספיק איזשהו כונה בכדי שיחשב כאילו אני הפועל.

ראשית, בוא נדייק: לא "לטעמי", אלא לטעמו של הגרשז"א.
שנית, וזה העיקר: גם אליבא דהגרשז"א, הוא לא אמר שכל כוונה - יכולה להחליף עשייה, אלא אמר כי - בסוכה - הכוונה יכולה להחליף עשייה.

ביליצר כתב:למה בכונת גירושין לא יחשב כאילו אני הנותן בידה.

הגרשז"א יענה, דה"ט משום דכתיב "כי יקח איש...ונתן בידה". אלמא בעינן נתינה של האיש ולא סגי כוונה של האיש.

ביליצר כתב:הקוף אינו יכול לכוין לעשות לי הוא יכול לכוין לעשות לעצמו.

כשם שאם הקוף הגיש לי את מה שבישל - זה לא עדות לכך שהתכווין לעשות לי, ככה אם עשה סוכה - אז זה לא עדות לכך שהתכוון לעשות לעצמו.
למה? כי לקוף אין דעת. כמו שלקטן אין דעת. ולא גריעא קטן מקוף.

ביליצר כתב:עשיית הרוח לא יכולה להחשב לעשייה גם אם הגוי מכוין בשעה זו לשם צל, זה נקרא נעשית מאליה לשם צל.

נכון, משום שלדעת הגרשז"א צריך את דעת הבעלים עצמם (היוצאים ידי חובה בסוכה שהתהוותה מעצמה), ולא סגי בדעת אדם זר - בין אם הוא גוי ובין אם הוא יהודי.

ביליצר כתב:אין דין עשייה.

לא יתכן, דהא כתיב להדיא "תעשה". רק מה, לדעת הגרשז"א - לגבי סוכה אפשר להחליף את העשייה בכוונה.

ביליצר כתב:אכן צריך שתיעשה לשם צל אבל האדם המכוין או הקוף אינם פוטרים או מחייבים שום אדם.

אכן הכשרת הסוכה אינה תלויה בשום דעת של שום קוף, אבל - לדעת הגרשז"א - הכשרת הסוכה כן תלויה בדעת הבעלים (אם הסוכה התהוותה מאליה) או בדעת העושה.

ביליצר כתב:כשרות החפצא דסוכה נותן אפשרות לקיים בו מצות סוכה.

אם אני תלוי בך ואתה תלוי בפלוני, אז בשורה התחתונה יוצא לנו, שגם אני - אשר כאמור תלוי בך - תלוי בפלוני.
ולענייננו: אכן כשרות החפצא דסוכה נותן אפשרות לקיים בו מצות סוכה, אבל לדעת הגרשז"א - הכשרות הזאת עצמה - תלויה בדעת הבעלים (אם הסוכה התהוותה מאליה) או בדעת העושה. לכן בשורה התחתונה יוצא לנו, שגם האפשרות לקיים את המצווה - אשר כאמור תלויה בכשרות החפצא - תלויה אף היא בדעת הבעלים (אם הסוכה התהוותה מאליה) או בדעת העושה.

ביליצר כתב:בעירוב, הרב הוא מסויים ויחיד שרק על ידי שהוא מערב הוא פוטר את כל העיר ממצות עשיית עירוב ומתיר אותם בבישול.

עד שאתה מביא את הדוגמה של רב-העיר שעירב ושפוטר בזה את שאר דיירי העיר - אף אם לא עשו דבר, למה לא הבאת את הדוגמה של אדם (לאו דווקא רב) שהניח על הסוכה את הסכך [עם דעת של מניח הסכך או של הבעלים] - שבזה הותרו כולם לסעוד שם - אף אם לא עשו דבר? ובכן: אני לא הבאתי את הדוגמה הזאת - ועוד הרבה דוגמאות כיו"ב - וגם לא את הדוגמה שלך, משום שלגביהן - אין חידוש בזה שבמעשה של היחיד הותרו הרבים - שהרי בזה הם הותרו גם אם הם לא עשו דבר.
אני מזכיר שוב, שאנחנו דנים באופן שיש שויון בין כולם: או שכולם עירבו, או שכולם לא עירבו. לכן, רק הדוגמה של הגוי ושל המומר תקפה, ולא הדוגמה שהבאת לגבי דייר (הרב) שעירב לעומת השאר שלא עירבו.
הרי ככה זה גם בשאר הדוגמאות: למשל, במקרה של משנה א דיבמות, יש שויון בין כל הנשים: כולן נשי הנפטר, ולא שרק בת אחיו היא אשת הנפטר. ובמקרה של הסנדק, יש שויון בין כל המתפללים: כולם טרם אמרו תחנון, ולא שרק הסנדק טרם אמר. וכן לגבי דין "נמצא אחד מהם קרוב או פסול" (ראה בתגובת עיק), יש שויון בין כולם: כולם העידו, ולא שרק [הזוג] הפסול/הקרוב העיד.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/אבה"ב/מוהל בבהכ"נ, ומדין גוי/מומר בערובין, האם יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 19, 2016 2:40 am

רש,ז אינו חולק על סוכת גנבך ולכן גם כונת הגוי בעשהו הרוח כשרה למהדרין ,

תעשה דרשו חז"ל היינו לשם צל לא עשייה בפועל אלא לא מן העשוי אלא התהוותה על ידי הרוח לצל,

כונת הקוף היא שימושו שהינו משתמש בו כשרואים גשם או חום ורואים בעליל שהוא מתכסה בו
כך גם גוי טורקי שאין לי עמו דיבור להבין שפתו אם רואים שבונה לו מקום לצל כשר,

אביא דוגמה אחרת ,מישהו עושה תפילין ,האם אדם זה מחייב מאן דהו להניח תפילין ?לא ,
התפילין הנמצאים בעולם מחייבים את האדם להניחם ,
לא כן בעירוב ,עשיית העירוב על ידי הרב דייקא הוא הפוטר והמתיר ,

שוב ,אם אין זה מטעים לקריטריונים שהצבת לעצמך הינך מוזמן אף למחוק ,

ע"כ ידידי היקר ,לילה טוב ושבוע טוב,

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/אבה"ב/מוהל בבהכ"נ, ומדין גוי/מומר בערובין, האם יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' יוני 19, 2016 3:47 am

ביליצר כתב:רש"ז אינו חולק על סוכת גנבך ולכן גם כונת הגוי בעשהו הרוח כשרה למהדרין.

הגרשז"א אומר להדיא שאם הסוכה התהוותה מאליה אז - כדי שתוכשר צריך "דעת הבעלים" - ולא אמר "דעת אדם".
אבל נכון שהוא לא חולק על דין גנב"ך, ולכן הוא מסכים שאם הסוכה נעשתה - שלא מאליה - אלא למשל ע"י גוי, אז כשרה גם בלי דעת הבעלים - משום דסגי בדעת העושה הגוי.

ביליצר כתב:תעשה דרשו חז"ל היינו לשם צל לא עשייה בפועל.

אחרי שכתוב "תעשה", אז בעל כורחך צריך עשייה. רק מה, לפעמים הכוונה יכולה להיות תחליף לעשייה - כאילו זו העשייה עצמה, וכמאמר חז"ל בעניין אחר: "חשב לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה – מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה".

ביליצר כתב:גוי טורקי שאין לי עמו דיבור להבין שפתו אם רואים שבונה לו מקום לצל כשר.

כי לגוי יש כוונה, אבל לקוף אין כוונה.

ביליצר כתב:כונת הקוף היא שימושו שהינו משתמש בו כשרואים גשם או חום ורואים בעליל שהוא מתכסה בו.

שימוש לא מעיד על כוונה. תדע, שהרי אם הקוף הניח בשבת בשר חי על האש - ואחרי שהבשר התבשל נטל הקוף את הבשר והגיש לי, אז מותר לי לאכול בשבת מהבשר - אע"פ שהיה אסור לי אילו זה היה גוי במקום קוף.
תדע, דהא קי"ל שקטנים אינם בני דעת, וזה אפילו אם רואים את השימוש של הקטנים, כגון שמתכסים וכדומה. וכ"ש בקוף, דאטו עדיף מקטן?
תדע, דהא לא מצינו בשום מקום להחשיב את מעשה הקוף כמעשה אדם. גם בדין של גנב"ך, פירשו הראשונים (כגון המאירי שם) דב"סוכת בהמה" מיירי בסוכה שנעשית בשביל בהמות (כדאשכחנן בקרא "ולמקנהו עשה סכות"), וכן פירשו ראשוני האחרונים (כגון הלבוש), וכדעת מרן המ"ב - כדמוכח מדבריו בביאור הלכה בסי' תרלה ד"ה בהמה. תדע, דהא מי חשיב קוף כ"בהמה", והא חיה הוא! א"כ פי' גליוני הש"ס - לפרש דב"סוכת בהמה" מיירי בסוכה שנעשית ע"י קוף - לאחשובי עובדין דידיה כמעשה אדם, הוא לכאו' חידוש תמוה מאד לענ"ד - אשר כמותו לא מצאנו בשום מקום אחר.

ביליצר כתב:התפילין הנמצאים בעולם מחייבים את האדם להניחם.

בתנאי שהתפילין נעשו ע"י יהודי לשם שמים, מיהו הא קי"ל - דאם נעשו ע"י מכונה - פסולות, וכ"ש אם נעשו מעצמם (אילו זה היה באפשר).

ביליצר כתב:עשיית העירוב על ידי הרב דייקא הוא הפוטר והמתיר.

עד שאתה מביא את הדוגמה של רב-העיר שעירב ושפוטר בזה את שאר דיירי העיר - אף אם לא עשו דבר, למה לא הבאת את הדוגמה של אדם (לאו דווקא רב) שהניח על הסוכה את הסכך [עם דעת של מניח הסכך או של הבעלים] - שבזה הותרו כולם לסעוד שם - אף אם לא עשו דבר? ובכן: אני לא הבאתי את הדוגמה הזאת - ועוד הרבה דוגמאות כיו"ב - וגם לא את הדוגמה שלך, משום שלגביהן - אין חידוש בזה שבמעשה של היחיד הותרו הרבים - שהרי בזה הם הותרו גם אם הם לא עשו דבר.
אני מזכיר שוב, שאנחנו דנים באופן שיש שויון בין כולם: או שכולם עירבו, או שכולם לא עירבו. לכן, רק הדוגמה של הגוי ושל המומר תקפה, ולא הדוגמה שהבאת לגבי דייר (הרב) שעירב לעומת השאר שלא עירבו.
הרי ככה זה גם בשאר הדוגמאות: למשל, במקרה של משנה א דיבמות, יש שויון בין כל הנשים: כולן נשי הנפטר, ולא שרק בת אחיו היא אשת הנפטר. ובמקרה של הסנדק, יש שויון בין כל המתפללים: כולם טרם אמרו תחנון, ולא שרק הסנדק טרם אמר. וכן לגבי דין "נמצא אחד מהם קרוב או פסול" (ראה בתגובת עיק), יש שויון בין כולם: כולם העידו, ולא שרק [הזוג] הפסול/הקרוב העיד.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/מוהל/אבי-הבן בביהכ"נ, ומדין מומר בערובין, יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את כ

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 19, 2016 12:35 pm

סתם יהודי ,הינך לא סתם יהודי אלא יהודי יקר ,
אעצור כאן מדין מה מיצינו,

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: האם חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/מוהל/אבי-הבן בביהכ"נ, ומדין מומר בערובין, יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את כ

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' יוני 19, 2016 1:55 pm

ביליצר כתב:סתם יהודי ,הינך לא סתם יהודי אלא יהודי יקר ,
אעצור כאן מדין מה מיצינו,


ביליצר: הינך לא סתם ביליצר אלא - כהודאתך - ביליצר עוצר,
אני ממש מתנצל על הבלגן - שאותו אני כאן יוצר,
לכן ממך אלמד - ולפחות הפעם אהיה בדבריי מקצר,
אשובה לי אפוא לבית מדרשי - לסוגיית קניין חצר,
ואת ידידותך הַכֵּנָה - אהיה בליבי לנצח נוצר.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם, חוץ ממשנה א דיבמות, ומדין חתן/סנדק/מוהל/אבי-הבן בבהכ"נ, ומדין מומר בערובין, יש עוד מי שפוטר/מחיב/מתיר/אוסר את כ

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 19, 2016 2:29 pm

רק בלגנים כאלה תמשיך ליצור אכן ללא מעצור ,
אשמח לדון עם כבודו כדבעי על משום יד או שליחות אתרבאי ,



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים