הודעהעל ידי איתן » ה' יוני 01, 2017 9:44 pm
לפני כחצי שעה גמרתי לקרוא את הספר, לצערי ללא רוב הערות המחכימות ביותר אך הארוכות גם כן. הספר יפה מאד. ניכרת טירחא הרבה של המחבר הן באסיפת החומר, הן בבירורו. ניכרת חכמת התורה שלו (וגם בקיאות בנושאי הכלכלה), ניכרת נאמנות של המחבר למה שכתוב בתורה ויראת שמים שלו. הספר לא הלך בדרך סלולה ע"י אנשים אחרים לעשות רק ליקוטי בתר ליקוטי וללעוס דברים לעוסים מכבר. המחבר בחר נושא קשה וחדש במובן מה (אך ישן-נושן לאמיתו של דבר), ועשה עבודה מקיפה ביותר. יש שם רעיונות שלחלק מאנשים ישמעו מחודשים, בפרט לבעלי תפישה ממלכתית ואולי לרוב החרדים גם כן. לצערנו חלק ניכר מהציבור חושב שבהרבה נושאים פוליטיים או כלכליים אין לתורה מה לומר. או לחילופין שהשקפתם בנושא מבוססת על אידיאולוגיה כללית, מדרשים ודברי מוסר ולא על ההלכות הברורות שהם הם גופי התורה. לא כן הספר הזה שברובו המוחלט ספר הלכטי המבוסס בצורה הדוקה ביותר על המקורות. אפשר להסכים או לחלוק על מחבר בנושאים כאלו או אחרים (ואני מסכים ברובם המוחלט), אך ללא ספק מדובר בספר יסוד. הייתי רוצה להאריך אך אינני יכול להרשות זאת כרגע. אעיר רק שתי הערות קטנות.
כדאי למחבר לערוך ביבליוגרפיה לספר, כך שלקורא שיראה הפניה בהערה באמצע פרק יהיה אופן נוח להבין לאן מחבר מפנה כשאומר לעיין "במאמרים/ספרו הנ"ל של פלוני". ועוד לפעמים ניכרת נטייה של מחבר לשלטון מבוזר, עם העדפת שלטון המקומי על פני שלטון מרוכז, ונטייה לצמצום סמכויות השלטון בכללות. וכן נטייה לכלכלה ליבראלית קלאסית בסגנונו של אסכולת שיקאגו לכלכלה. גם כשלפעמים במקורות אפשר למצוא מקורות גם לצד השני. למשל שיטטו של יד רמ"ה ,רש"ז מליאדי והגרי"ז שגם ילדים של עשירים לומדים על חשבון הציבור. (עמ' 128-30 בספר). שהמחבר פוסק כשיטת החולקים. וכך בעוד נושאים. יש גם דברים שבמפורש מבוססים על יעילות מהחינה פרקטית ולא על תורה למשל קביעה שאין תועלת אלא נזק במתן רישוי למקצועות (לכאורה אף ברפואה כשיטטו של מ. פרידמאן). אני לא חולק על זה, רק שזה במפורש נושא שהמחבר לא הביא מהמקורות התורניים, אך הביא אותם הלכה למעשה.
אין בכל האמור בכדי לגרוע במאומה מהרמה הגבוהה של הספר. לענ"ד הספר מומלץ ביותר לכל יהודי באשר הוא, ובפרט לנבחרי הציבור. יזכה ידידנו המחבר להפיץ את מעיינותיו חוצה. ויהי רצון שהספר לא ישאר על הנייר גרידא אלא יביא פירות מעשיים. יהי רצון שנזכה לחיות על פי התורה במלוא מובן הדבר.