עושה חדשות כתב:ובאמת, עם יד על הלב, מותר לקחת דברי תורה גם מ'סתם' אברך כולל...
(כשהייתי צעיר השתוממתי על גודל ההבדל שיש בין בחור צעיר לראש ישיבה מבוגר, הנה ראש הישיבה פותח את השיעור כללי בניחותא, מסכם את דברי הגמ' ברהיטות, מוסיף עוד הערה קטנה בפשט, ואט אט פוסע אל המרכז להקשות ולתרץ, אבל בלי לחץ. לעומת זאת, הבחור הצעיר כשהוא מוסר חבורה בפני חביריו, אם על הדקה הראשונה הוא לא ינחית איזה קושיא חדשה, אבוד לו. יתר על כן, באירוסין של בחור, אז מורו ורבו ראש הישיבה שליט"א יקריא את לש' רבינו יונה בשער ג' וכו' ויסביר את זה עם הוורט של הגרח"ש ש-12+12 זה לא 24 וכו', ואילו החבר הצעיר תיכף יזכיר איזה תוספתא נידחת, ויבאר אותה ע"פ המורה נבוכים, ויקנח באיזה פנינה מאיגרת מהפחד יצחק וכו'. אבל האמת היא שהא בהא תליא, אם אתה לא מישהו מיוחד לפחות תגיד משהו מיוחד... כי אם "אין אומר" ו"אין דברים" אז "בלי נשמע קולם". עכ"פ אברך כולל שמשקיע הרבה כוחות וזמן לכתוב איזה מאמר חידו"ת אחד, יכול להגיע לתוצאות מרשימות יותר מאשר ראש ישיבה מפורסם שעושה את זה עשרות פעמים בשנה).
דרישה מוגזמת מהעורכים המסכנים.איש_ספר כתב:אלא מאי, שקובץ כזה דורש מהעורך הרבה יותר, הוא צריך לעבור ביסודיות על כל שטיק'ל שהוא רוצה להדפיס לראות האם יש בו חדש או שזה רייד קלאסי או פחות מכך, והוא צריך גם לפנות לאנשים יותר אנונימיים ולעבוד קשה, ולכן במקום זה הוא מעדיף עוד פעם לקחת מהרבנים המפורסמים, במקום להגיע לדברים האמיתיים.
מה דעתכם?
אבן זועקת כתב:דרישה מוגזמת מהעורכים המסכנים.איש_ספר כתב:אלא מאי, שקובץ כזה דורש מהעורך הרבה יותר, הוא צריך לעבור ביסודיות על כל שטיק'ל שהוא רוצה להדפיס לראות האם יש בו חדש או שזה רייד קלאסי או פחות מכך, והוא צריך גם לפנות לאנשים יותר אנונימיים ולעבוד קשה, ולכן במקום זה הוא מעדיף עוד פעם לקחת מהרבנים המפורסמים, במקום להגיע לדברים האמיתיים.
מה דעתכם?
פרי יהושע כתב:אבן זועקת כתב:דרישה מוגזמת מהעורכים המסכנים.איש_ספר כתב:אלא מאי, שקובץ כזה דורש מהעורך הרבה יותר, הוא צריך לעבור ביסודיות על כל שטיק'ל שהוא רוצה להדפיס לראות האם יש בו חדש או שזה רייד קלאסי או פחות מכך, והוא צריך גם לפנות לאנשים יותר אנונימיים ולעבוד קשה, ולכן במקום זה הוא מעדיף עוד פעם לקחת מהרבנים המפורסמים, במקום להגיע לדברים האמיתיים.
מה דעתכם?
רחמנות עליהם, שחוץ מלא לעשות כלום ולדבר עם נכד כזה או אחר יתחילו גם ללמוד משהו!!
פלתי כתב:נראה לי שרוח שטות מרחפת על פני הפורום.
ויהי העם כמתלוננים וכמלהגים.
מה לכם כי תלינו. מדוע לחפש מומים? נפשו של אדם חשקה להוציא קובץ, עם לטרוח, בלי לטרוח, עם ראשי ישיבות מפורסמים, או עם אברכים חשובים. עם מיחזור, בלי מיחזור. כל אחד יעשה כחפצו, יגדיל תורה ויאדיר???. מי שרוצה יקנה, מי שלא רוצה לא יקנה וחסל.
ואתם המתלוננים והמקנטרים, מה אתם עשיתם בנדון? איזה קובץ אתם הוצאתם? כלום. נאדה. אפס אפסים.
אולי תקחו אתם יוזמה ותוציאו בעצמכם את הקובץ הנכסף. בואו נראה אתכם עושים ולא רק מדברים.
נמאס!!!
פרי יהושע כתב:פלתי כתב: יגדיל תורה ויאדיר???.
ומה בקשר אליך?.חוץ מלא לעשות כלום ולדבר עם נכד כזה או אחר יתחילו גם ללמוד משהו!!
פלתי כתב:פרי יהושע כתב:פלתי כתב: יגדיל תורה ויאדיר???.
אדם טורח ומלקט חידושי תורה מראשי ישיבות, מצאצאים של בעלי כתבים, ממיני קבצים נידחים. מסדרם על פי סדר מסכת, או על פי נושא מסויים. מוצא חן בעיניך או לא. זה העסק שלו. גם אם אין בזה האדרת התורה לדעתך, אבל לדעתו (וגם לדעתי) יש ויש. לא נוח לך, תשתוק ותפסיק להוציא לעז על עמלם של אחרים (ומה בקשר אליך?.חוץ מלא לעשות כלום ולדבר עם נכד כזה או אחר יתחילו גם ללמוד משהו!!
משהד כתב:מה שנהוג בעולם המחקר - ועד עורכים שתפקידם לעבור על מאמר ולשקול ערכו, אינם יודעים שם המחבר, ודנים רק על התוכן...
פרי יהושע כתב:משמח מאד שאתה עומד כאן כמוכיח בשער, אבל אני אכן הוצאתי כמות מכובדת של קבצים תורנים מסוגים שונים בהם הבאתי מדברי תורה של צורבים גם ונמצאים באוצה"ח, באישי אוכל לתת לך את שמם אם אתה מחפש להפעיל כאן מעקב, נכון שהוצאתי אותם בפורמט קטן כי הביקוש לא גדול היה זה אכן רק כדי "להגדיל תורה ולהאדירה"
לחיים כתב:בהמשך לדבריו הנזעמים של הרב פלתי אשר ניתן להרגיש כי עיקר דבריו באו אודות הדרישה והחקירה שנעשה לקובץ "תבונות" ארשה לעצמי לומר את דעתי:
אין חולק כי זכותו של כל אדם לעשות כל מה שברצונו, שהרי במדינה דמוקרטית אנו מצויים, ואם ברצונו להיות מלקט נפזרים מקבצים עתיקים - מה טוב, ואם ברצונו להביא אומר מהחדש - גם טוב
לא על זה היה הדיון!
הדיון היה על גניבת הדעת! וכאן כבר מדובר על דעתנו שלנו, וזכותינו לומר את דעתנו!
אני מקווה שתסכים שאדם שההדיר ספר עם טעויות לא יכול למנוע מציבור הלומדים להצביע עליו כספר שאינו מוגה! ואין המהדיר יכול לצעוק: "נמאס" ומי שלא רוצה שלא יקנה, שהרי אם הוא היה משאיר את זה "בחמש עשרה עותקים עבור בני החבורה", ניחא, אבל הוא הרי מוציא את זה לציבור, וזכות הציבור לדעת מה בדיוק נותנים לו
ויותר מכך: עצם הכעס הגדול מורה שלמעשה הם מבינים היטב את הבעיה לתוכה הם נכנסו, שאם לא כן, מדוע שלא יקומו ויאמרו: נכון, מדובר בחומר ממוחזר, וזו לדעתנו האדרת התורה וכו' ומי שלא רוצה שלא יקנה, וחסל, וככל דבריך הנפלאים
אלא מה, זה לא כך, והם מעוניינים לשטות בקהל הלומדים שיחשבו כאילו זה חדש , וכאילו זה מושקע, ועל כן אין כל בעיה לומר את האמת, שזה בדיוק להיפך, ושאכן הם כנגד זה גם יודו על האמת, והאמת והשלום אהבו
נקודה נוספת: מה היא ההשתלחות הזו במילים החריפות: "נאדה, אפס אפסים". האם אכן אתה משוכנע שכל אלו שהגיבו לעניין הקובץ ההוא לא תרמו כלום מפרי עטם לעולם התורה? האם יש לך מושג על תרומתם החשובה של כמה מהכותבים לעולם התורה והספר? אז, אל באפך, תחשוב לפני שאתה מקליד'
עדיאל ברויאר כתב:מלבד ההצעה שפותחת את האשכול, עבורי, ואני מניח שגם עבור אחרים, היה יכול להועיל מאוד קובץ אשר מטרתו לפרסם מאמרים תורניים מעמיקים ואיכותיים ביותר, עידית שבעידית, מכל תחומי התורה, שנכתבו דווקא ע"י אנשים שאינם מוכרים יותר מאשר ישיבתם או שכונתם, או אף פחות מכך.
כך, יאפשר הקובץ היכרות עם דמויות חדשות שהולכות ופורחות בעולם התורה, ולפעמים גם סגנונות חדשים שיש בהם טעם וריח. (וכמובן שהחומר שבו יהיה חדש)
כמובן שצריך שהעורכים יהיו תלמידי חכמים היודעים לברור היטב את המאמרים, וגם נחוץ מאוד שיהיו אנשי אמת ולא גרים מפני איש, כדי שהקובץ לא יהפוך להיות מקפצה לקידום במשרה ו/או שידוך...
נוטר הכרמים כתב:אנכי הק' מאוד מזדהה עם הצעת 'עושה חדשות', וכמובן מאליו, יש כאן מעבר לענין המקצועי נטו, כמפורט בדבריו, גם תועלתיות נוספות, כמו עידוד הצורבים והת"ח האמתיים הנחבאים על הכלים; ערך חינוכי של החשבת לימוד התורה והעסק בה כמודד בלעדי, ולא רק כאשר זה מתלוה ל'תפיסת' ישיבה ושררה תורנית, ועוד ועוד.
רק כמה הערות בשוליים,
להגדרת עו"ח, 'סתם אברך כולל', ברצוני לספר עובדא דבדידי הוה, באיזו שמחה משפחתית שוחחתי עם ידידי בן גילי, 'משיב' באחת הישיבות המפורסמות, ישיבה בה למד החתן. לפתע פנה אלי דודי הג"ר אשר אריאלי שליט"א שרצה למסור לי משהו. הצגתי את ידידי בפני ר' אשר, הלה התבטא שהוא 'אברך' בישיבה ושיבח באזני ר' אשר את אחיינו החתן, הגבתי: הוא עניו, הוא לא 'סתם אברך', הוא 'משיב'. ר' אשר נזדעק כולו, ואמר: סתם אברך?! אברך זה התואר הכי נכבד בעולם, בנוסף להיותו 'אברך' הוא משמש גם כמשיב...
[/b]
גם זו לטובה כתב:נוטר הכרמים כתב:אנכי הק' מאוד מזדהה עם הצעת 'עושה חדשות', וכמובן מאליו, יש כאן מעבר לענין המקצועי נטו, כמפורט בדבריו, גם תועלתיות נוספות, כמו עידוד הצורבים והת"ח האמתיים הנחבאים על הכלים; ערך חינוכי של החשבת לימוד התורה והעסק בה כמודד בלעדי, ולא רק כאשר זה מתלוה ל'תפיסת' ישיבה ושררה תורנית, ועוד ועוד.
רק כמה הערות בשוליים,
להגדרת עו"ח, 'סתם אברך כולל', ברצוני לספר עובדא דבדידי הוה, באיזו שמחה משפחתית שוחחתי עם ידידי בן גילי, 'משיב' באחת הישיבות המפורסמות, ישיבה בה למד החתן. לפתע פנה אלי דודי הג"ר אשר אריאלי שליט"א שרצה למסור לי משהו. הצגתי את ידידי בפני ר' אשר, הלה התבטא שהוא 'אברך' בישיבה ושיבח באזני ר' אשר את אחיינו החתן, הגבתי: הוא עניו, הוא לא 'סתם אברך', הוא 'משיב'. ר' אשר נזדעק כולו, ואמר: סתם אברך?! אברך זה התואר הכי נכבד בעולם, בנוסף להיותו 'אברך' הוא משמש גם כמשיב... [/b]
הגר"א עוזר בהספד על הגריצ"ג, האריך בזה ואמר במקום לומר "סתם אברך" י"ל "סתם ראש ישיבה".
אבן זועקת כתב:דרישה מוגזמת מהעורכים המסכנים.איש_ספר כתב:אלא מאי, שקובץ כזה דורש מהעורך הרבה יותר, הוא צריך לעבור ביסודיות על כל שטיק'ל שהוא רוצה להדפיס לראות האם יש בו חדש או שזה רייד קלאסי או פחות מכך, והוא צריך גם לפנות לאנשים יותר אנונימיים ולעבוד קשה, ולכן במקום זה הוא מעדיף עוד פעם לקחת מהרבנים המפורסמים, במקום להגיע לדברים האמיתיים.
מה דעתכם?
בן מלך כתב:והאם יש אפשרות שהמפרסמים בקובץ ישלמו מעט? [כמובן מלבד גדולי ישראל המפורסמים וכו', הכוונה לאברכים 'פשוטים' - בלי שמץ זלזול חלילה - שיש להם חומר ראוי לפרסום בקובץ בסגנון כזה].
פלגינן כתב:בן מלך כתב:והאם יש אפשרות שהמפרסמים בקובץ ישלמו מעט? [כמובן מלבד גדולי ישראל המפורסמים וכו', הכוונה לאברכים 'פשוטים' - בלי שמץ זלזול חלילה - שיש להם חומר ראוי לפרסום בקובץ בסגנון כזה].
מה עוד? לא זאת שלא משלמים לכותבים עוד יגבו מהם כסף?!
[מדין פרסומת?!?!]
בן מלך כתב:אל נא באפך...
אם אדם שאינו מוכר ומפורסם רוצה לפרסם דבר מכובד שיקנה לו שם בציבור הת"ח, מדוע כ"כ מופרך שישלם על כך מעט?
אני מסכים, שאם המצב הפוך, ומישהו מוציא קובץ כדי להרוויח כסף, ואתה עושה לו טובה שאתה נותן לו מאמר, אז אין טעם לדבר על תשלום.
פלגינן כתב:בן מלך כתב:אל נא באפך...
אם אדם שאינו מוכר ומפורסם רוצה לפרסם דבר מכובד שיקנה לו שם בציבור הת"ח, מדוע כ"כ מופרך שישלם על כך מעט?
אני מסכים, שאם המצב הפוך, ומישהו מוציא קובץ כדי להרוויח כסף, ואתה עושה לו טובה שאתה נותן לו מאמר, אז אין טעם לדבר על תשלום.
אתה בעצם תאמר לו; הרי המטרה שלך היא לא להגדיל תורה אלא לקנות לך "שם בציבור הת"ח", אז הב נא מעט זוזים ונגדיל שמך! - ככה, דוגרי?!..
[והשווה זהר, ג, קצג ע"ב: "ואם לא זר, פיך, ... אי לא הוי מאן דאשתמודע לך אפתח פומך למללא באורייתא ... ישבחון מילך וינדעון מאן אנת .."]
פלגינן כתב:בן מלך כתב:והאם יש אפשרות שהמפרסמים בקובץ ישלמו מעט? [כמובן מלבד גדולי ישראל המפורסמים וכו', הכוונה לאברכים 'פשוטים' - בלי שמץ זלזול חלילה - שיש להם חומר ראוי לפרסום בקובץ בסגנון כזה].
מה עוד? לא זאת שלא משלמים לכותבים עוד יגבו מהם כסף?!
[מדין פרסומת?!?!]
איש_ספר כתב:פלגינן כתב:בן מלך כתב:והאם יש אפשרות שהמפרסמים בקובץ ישלמו מעט? [כמובן מלבד גדולי ישראל המפורסמים וכו', הכוונה לאברכים 'פשוטים' - בלי שמץ זלזול חלילה - שיש להם חומר ראוי לפרסום בקובץ בסגנון כזה].
מה עוד? לא זאת שלא משלמים לכותבים עוד יגבו מהם כסף?!
[מדין פרסומת?!?!]
כך היה המנהג בעבר בקבצים הישנים. ת"ח שלא פקיע שמם. שילמו.
מוישי כתב:למה פשוט לא לפתוח אשכול שבו יוכלו להעלות את החידושין?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 661 אורחים