תוכן כתב:מה זה אטום?
יאיר כתב:תוכן כתב:מה זה אטום?
מה זה תוכן?
יאיר כתב:מה זה סוקרטס?...
יאיר כתב:ודאי.
בברכה המשולשת כתב:לא, זה לא אטום.
ומעין זה נדון כבר בהרחבה בפורום לפני מס' ימים
אום אני חומה כתב:בברכה המשולשת כתב:לא, זה לא אטום.
ומעין זה נדון כבר בהרחבה בפורום לפני מס' ימים
בעניי לא הבנתי מהאשכול המסובך ההוא דבר וחצי דבר,
מ"מ, ת"ח ביאר לי שכוונת הרמב"ן למה שקרוי היום אנרגיה. בריאה גשמית-רוחנית.
דע כי אנו מעודנו אין דרכנו לחפות על דבר ולפרש אותו שלא מדעת מי שאמרו כדרך שאחרים עושים והרי אנו מפרשים לך דעתו של תנא זה ותוכן כונתו ואמתת מה שהיה סבור ואין אנו ערבים עכשיו שהדברים הלכה ודאי משניות הרבה יש שאינן הלכה ואנו מפרשים אותם אליבא דמאן דאתנון.
איש בער כתב:ראיתי בספר 'האבולוציה והיהדות' (קורמן) שמציין שהאריך בענין זה בספרו 'מושגים במחשבת ישראל', נספח 'חומר היולי', אולי יש את הספר בידי מישהו ויכול להעלות עמודים אלו
אברבנאל בראשית פרק א
והתימא מהמפרשים הקדושים האלה מי הכניסם בזה הדוחק להניח שנבראו ראשונה חמרים כחניים מבלי צורות. שמהם נתהוו אחרי כן הדברים כלם ולמה ברחו להיות נבראים הדברים כלם בצורותיהם בשלמתם האם מפני שהניחו הפלוסופים חומר היולי בכח נושא בהויה הטבעית וילמדו מעשיה הנה הם בחרו להניחו לפי שראו שההויה לא תהיה מנמצא בפעל אל נמצא בפעל. וקבלו גם כן שההויה לא תהיה מהעדר ולכן הוצרכו להניח בהויה נושא חמרו נמצא בכח אמצעי בין המציאות והעדר. לא כאלה חלק יעקב כי אנחנו נאמין שנתהוה העולם לא מדבר אבל אחרי ההעדר הגמור ואין לנו אם כן להניח היולי קודם בבריאה הראשונה.
בראש ובראשונה, הרמב"ן בא לפרש פסוק מוקשה אחד - בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ - ולומר שהבריאה הנזכרת בפסוק זה היא יצירת החומר ההיולי, והוא לבדו נקרא בריאה יש מאין, וכל מעשה בראשית בפסוקים שאחריה הוא הרכבת הכחות ההיוליים לכדי הבריאה הנראית לעינינו וענין זה מכונה יצירה, עשייה וכו' (ונדחק קצת בענין התנינים הגדולים).עקביה כתב:מעודי תמהתי מה הכריח את הרמב"ן ודעימיה לחשוב שתחילה ברא הקב"ה חומר היולי וממנו יצר את כל הנבראים. בשלמא אפלטון שהתקשה לחשוב על בריאת יש מאין, ולכן סבר שהיה חומר היולי קדמון כמו הבורא, כלומר חומר שמעולם לא נברא, ועשיית העולם היא יש מיש. אבל שלומי אמוני ישראל המאמינים בעולם מחודש יש מאין, מה להם ולחומר היולי.
יאיר כתב:תוכן כתב:מה זה אטום?
מה זה תוכן?
ברזילי כתב:בראש ובראשונה, הרמב"ן בא לפרש פסוק מוקשה אחד - בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ - ולומר שהבריאה הנזכרת בפסוק זה היא יצירת החומר ההיולי, והוא לבדו נקרא בריאה יש מאין, וכל מעשה בראשית בפסוקים שאחריה הוא הרכבת הכחות ההיוליים לכדי הבריאה הנראית לעינינו וענין זה מכונה יצירה, עשייה וכו' (ונדחק קצת בענין התנינים הגדולים).עקביה כתב:מעודי תמהתי מה הכריח את הרמב"ן ודעימיה לחשוב שתחילה ברא הקב"ה חומר היולי וממנו יצר את כל הנבראים. בשלמא אפלטון שהתקשה לחשוב על בריאת יש מאין, ולכן סבר שהיה חומר היולי קדמון כמו הבורא, כלומר חומר שמעולם לא נברא, ועשיית העולם היא יש מיש. אבל שלומי אמוני ישראל המאמינים בעולם מחודש יש מאין, מה להם ולחומר היולי.
איתן כתב:אום אני חומה כתב:בברכה המשולשת כתב:לא, זה לא אטום.
ומעין זה נדון כבר בהרחבה בפורום לפני מס' ימים
בעניי לא הבנתי מהאשכול המסובך ההוא דבר וחצי דבר,
מ"מ, ת"ח ביאר לי שכוונת הרמב"ן למה שקרוי היום אנרגיה. בריאה גשמית-רוחנית.
ואני חשבתי שזה מושג מפיזיקה/פילוסופיה יוונית, שאיננו רלוונטי לימינו אנו. שמשמעותו חומר ללא צורה, חומר גולמי שממנו נוצרו ארבעה היסודות. שגם להם אין מקום במדע המודרני.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyle
כמובן, אפשר להביא אנלוגיות בין האנרגיה לחומר היולי, גם אנרגיה יכולה להפוך לחומר. ואכן יש משהו מן המשותף למושגים הללו. הכל בנוי מחומר היולי או חומר/אנרגיה, שקיבלו צורה מסוימת, ויש בזה מידת אמת מסוימת, אך...
אשר ברא כתב:השאלה לכאו' היא האם האנרגי' כפי מה שמובנת היום עונה לכל הדרישות של הפיזיקה/פילוסופיה היוונית לחומר ההילי?
רון כתב:יאיר כתב:תוכן כתב:מה זה אטום?
מה זה תוכן?
תסלחו לי אם אני כותב משהו לא מעין האשכול כלל, אבל א"א שלא לספר סיפור חזק בעקבות המו"מ המשעשע הנ"ל.
הגאון ר' שמעון משה דיסקין זצ"ל התבשר מרופאיו שלא נותר בגופו אלא כדי קיום שנת חיים אחת ותו לא.
ניגש למרן הגראי"ל לשאול מה כדאי לעשות באותה שנה איומה, האם כדאי להשקיע בסידור כתביו על מסכת זבחים שי"ל כנראה לאחר פטירתו, או שמא להגיע יותר לישיבה לדבר בלימוד עם אחרים וודאי שזה יעשה חיזוק גדול לכל הישיבה. ואמר לו הגרי"אל שימשיך בישיבה.
אח"כ שאלו את הגרש"מ למה ניגשת דוקא לרב שטיינמן וענה כדרכו בשנינות:
פעם ניגש יהודי שקנה מכונית למבורגיני [כנראה זה סוג יקר מאד ונדיר מאד] לרב אורתודכסי לשאול אותו אם חייב מזוזה בלמבורגיני? שאל אותו הרב, מה זה למבורגיני?
ניגש לרעביי רפורמי לשאול אותו האם חייב מזוזה בלמבורגיני? שאל אותו הרפורמי, מה זה מזוזה?
וכך ענה להם הגרש"מ בשביל לענות בשאלה שלי, צריכים גם לדעת מה זה לחבר ספר, וגם לדעת מה זה להעמיד תלמידים ולכן ניגשתי לבעל איילת השחר שליט"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים