הודעהעל ידי רעואל המדייני » ה' דצמבר 01, 2016 6:00 pm
תודה רבה לכל המשתתפים.
ליאיר: ניסיתי לחפש באתר שהצעת ולא הצלחתי, אשמח לקבל עזרה.
לדוד העיתונאי ולאוצר החכמה: מתפלא אני שכל כך פשוט לכבוד תורתכם שאין כוונת הגמרא לדרוש דווקא מדיוק מיוחד בפסוק.
יתכן שדרך הרבה ראשונים היא להתייחס כך לדרשות חז"ל באגדה, אבל דרך המהר"ל והמלבי"ם והמשך חכמה ועוד רבים מרבותינו היא לחפש בכל דרשה מה הביא את חז"ל לדרשה זו בדווקא, ושואל אני לפניכם לפי דרך זו מה כוונת הגמרא כאן.
לגופו של ענין יתכן שכוונת הגמרא לדייק מכך שיש דווקא י"ג ו"י לא פחות ולא יותר [וראה במהר"ל ומהרש"א שדיברו כאן על משמעות המספר י"ג בהקשר ליין], ואולי זו כן תופעה יוצאת דופן בתנ"ך.
אך כאן יש לי בעיה כפולה: א. איך עושים חיפוש ממוחשב האם יש פרשה נוספת בתורה שהוזכרו בה י"ג 'וי'. ב. באמת יש בפרשה קצת יותר מי"ג 'וי' ונאמרו שיטות שונות במפרשים אילו י"ג נמנו. וממילא צריך לחשב בכל פרשיה אחרת לפי השיטות השונות.
דרך אגב, במדרשים נמנו כאן י"ד 'וי' [כפי שהביא בתורה שלמה], וצ"ע אם יש משמעות דווקא למספר זה בהקשר ליין. ועל דרך הדרוש אפשר לומר שחמש פעמים י"ד הם בגימטריא יין. ומצאנו בנזיר לח. ענין של חמש רביעיות סומקתי, ואע"ג שאחת מהן של דם, הלא בכמה מקומות בחז"ל מצאנו שיין ודם הם ענין אחד.
חודש טוב ומבורך
רעואל