תוכן כתב: כידוע שת"ח אחד דגל בשיטה זו באופן חריג, ועל כן יצר דור של עמי הארץ חובבי ספרות ושירה.
הרב סגל כתב:עמ' 85- הרב ד"ר מודה שכשהוא בא לפסוק הלכה- שאולי הוא מושפע מהרפש שמתעסק בו ["מדברים חיצוניים שהכרתי"], וממשיך: "אני משתדל להתמודד עם החשש הזה בבדיקה מחמירה, אבל אינני חושב שחלק מההתמודדות המחמירה הזאת היא הסתייגות טוטלית מכל מה שבא מבחוץ. יש אנשים, גם גויים, ששליחותם בהיסטוריה היא שליחות של יצירה- יצירה ספרותית, יצירה מוסרית. אנשים שאתה רואה בהם גדלות, גדלות הנפש, גדלות מוסרית. איך אפשר שלא להתפעל מסמואל ג'ונסון? אדם שהתחיל ברפש הלונדוני, והגיע לרמה של גמילות חסדים, שהלוואי ואני הייתי מגיע אליה. וכי עלי להתעלם מכך רק בגלל שהוא היה גוי? כמה שיחות מוסר גלומות בסיום שירו של רוברט פרוסט על אודות עובר אורח העוצר ליד יער בערב מושלג... ובאיזה ריכוז ועוצמת שלוה! איזה שגב איזו יראת שמים והתמסרות משתקפים בשורה הנפלאה החותמת את הסונטה של מילטון על עיוורונו! מדוע עלי להתעלם מכך?".
הבה נתבונן באותו שיר ה"מוסרי" של פרוסט. השיר מתאר איך עצר אדם את סוסו ליד יער המתמלא שלג בלילה חשוך. ה"כמה שיחות מוסר" גלומות, לפי הרב-המתורבת, בארבע שורות האחרונות של שיר זה, שאתרגם בשבילכם מאנגלית [אפילו בחרוז!]:
היער מקסים, חשוך ועמוק
אך יש לי הבטחות שצריך לקיים אותן
וקילומטרים לילך טרם אישן
וקילומטרים לילך טרם אישן [הכפילות: במקור]
נחמד מאוד מבחינה פיוטית. אך גם אם נבאר שורות אלו כאילו התכוון המשורר לדבר הכי מוסרי ששייך: שאדם צריך לוותר על התענוג הרוחני האישי שלו בגלל חובות לחברה שהוא מחוייב לה כל זמן שהוא חי, הרי שורה אחת במסילת ישרים פרק א' מקפלת בתוכה רגש מוסרי יותר בהיר וחותך ואמתי מרבבות שירות כאלו של פרוסט ושאר חבריו הנערצים ע"י הרב ד"ר. אם יש לו בעיה שהוא יכול ללמוד מוסר רק דרך כלי הביטוי הרגשניים העכורים של גוי מנוכר מכל רגש קדושה יהודית- זו בעייתו האישית, אך מה אשמים בזה אלפי תלמידיו [כפי שכותב רב סבתו שיש לו] היכולים לקבל לקח מוסרי ישר מהמקור הקדוש ולא בכלים השבורים של גוי ירוד- כמה רגשן שיהא. וכמו חולה שיכול לקבל אוכל רק דרך אינפוזיה שמתהדר על אלה שאוכלים דרך הפה...
איש_ספר כתב:היה אשכול ע"כ בפורום שפתח הרב יעקובי. היה שם מעט יותר לגופם של דברים.
שלח כתב:
השאלה כיצד להבין את השירים האם זה כמו שיר השירים שיש נמשל?
שלח כתב:האם אפשר לקבל קישור לאשכול הרב יעקובי?איש_ספר כתב:היה אשכול ע"כ בפורום שפתח הרב יעקובי. היה שם מעט יותר לגופם של דברים.
שלח כתב:איש_ספר כתב:היה אשכול ע"כ בפורום שפתח הרב יעקובי. היה שם מעט יותר לגופם של דברים.
האם אפשר לקבל קישור לאשכול הרב יעקבי?
כמו כן מצאתי 2 דברים מהרב שלמה אבינר ומישיבת כסא רחמים
השאלה כיצד להבין את השירים האם זה כמו שיר השירים שיש נמשל? כי יש בשירים מסוימים דברים מאוד גשמיים למתבונן
תוכן כתב:האם שירה (כגון נרודה), ספרות (כגון טולסטוי), מוסיקה (כגון הנדל) וכיוצא, איפה שאינם קשורים לרוחניות באופן מוצהר, יכולים להביא להתעלות רוחנית? זאת השאלה שאתה שואל, ודומה שהתשובה היא כן, במינון הנכון. כידוע שת"ח אחד דגל בשיטה זו באופן חריג, ועל כן יצר דור של עמי הארץ חובבי ספרות ושירה. אבל במינון הנכון, אולי זה כן כלי לעזור להתעלות.
עיק כתב:שלח כתב: כמו כן מצאתי 2 דברים מהרב שלמה אבינר ומישיבת כסא רחמים
השאלה כיצד להבין את השירים האם זה כמו שיר השירים שיש נמשל? כי יש בשירים מסוימים דברים מאוד גשמיים למתבונן
הרב שלמה אבינר מביא ראיה לכשרותו של ריה"ל מדברי יהודה אלחריזי בתחכמוני... ע"ז נאמר ערבך ערבא צריך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים