יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
לעומקו של דבר כתב:יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
משום מהרה יבנה המקדש...
יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
אבא יודן כתב:לעומקו של דבר כתב:יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
משום מהרה יבנה המקדש...
אם כך גם טרם יבנה, לבני מערבא דפסקין ספרא לתלתא תלתא שני.
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
א. האם מוסכם על כל המנהגים שהיא נדחית?
ב. צריכים פסוק ראשון ואחרון כדי לאומרם בהפטרה.
ג. יש שנוהגים לקרוא הפטרה זו ביחידות כשהיא נדחית מלהיקרא בציבור (ואמנם לדעתי אין נכון הדבר לפי מנהגי חב"ד (כדמשמע ברור בהיום יום ל סיון), אבל: 1. יש החולקים עלי. 2. אולי יש בזה מנהגים נוספים).
אמנם חוץ מאולי שליח חב"ד בשפיירא, כמדומה אין היום את המנהג הזה..ובשפייר"א נהגו לדלג ז' דנחמות מפני השמים כסאי ומפני ויאמר לו יהונתן שהן כתובות בתלמוד:
ירושלים כתב:שו"ע או"ח סימן תכה ס"א: ראש חודש שחל להיות בשבת, וכו' ומפטירין השמים כסאי, וכו' וראש חדש אב שחל להיות בשבת, מפטירין שמעו הגה ויש אומרים השמים כסאי וכן עיקר במקום שאין מנהג, ועיין שם במשנה ברורה וכף החיים ודו"ק.
יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
מעט דבש כתב:יוצא פוניבז' כתב:(ואגב, לשם מה מודפס בחומש דברים הפטרת "מחר חודש", לכאו' אין לזה היכי תמצי כי נדחה מפני ז' דנחמתא).
אכן כך פסק הרמ"א (או"ח תכה, ב), ש'עניה סוערה' (הפטרת ראה) דוחה הפטרת 'מחר חודש'.
אבל בחומשים מצויין שמנהג פפד"מ הוא להפטיר 'מחר חודש'. והיינו כמרדכי שהובא לעיל.
מעט דבש כתב:לגבי הפטרת מקץ, ראוי לציין, כי בחומשים כתוב, שאם מקץ היא שבת חנוכה מפטירין בשל חנוכה, אפילו אם הוא ערב ראש חודש (דהיינו שהפטרת חנוכה דוחה 'מחר חודש').
וזה אינו במציאות, כי חנוכה לעולם לא יחול ביום שלישי (שו"ע או"ח תכח, א), וכיון שכן ערב ר"ח טבת (כ"ט כסלו) לעולם לא יחול בשבת
לעומקו של דבר כתב:אגב, פעם כתבתי כאן שלפי הגר"א היה אמור להיות שמחר חודש לא תדחה, כיוון שהגר"א כותב שהפטרות שאינן כתובות בגמרא נדחות מפני הכתובות בגמרא. אבל הגר"א עובר על הרמ"א בשתיקה. איני מוצא זה כעת.
מעט דבש כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב, פעם כתבתי כאן שלפי הגר"א היה אמור להיות שמחר חודש לא תדחה, כיוון שהגר"א כותב שהפטרות שאינן כתובות בגמרא נדחות מפני הכתובות בגמרא. אבל הגר"א עובר על הרמ"א בשתיקה. איני מוצא זה כעת.
viewtopic.php?p=293396#p293396
וראה עוד
viewtopic.php?p=292822#p292822
יוצא פוניבז' כתב:הפעם הבאה בשנת תשפ"א.
דרומי כתב:לרגל הקריאה הנדירה של הפטרה זו, אולי יבאר מישהו אחת ולתמיד מה גודל החכמה בעצתו של שלמה המלך? וליתר דיוק, למה אנו צריכים לדעת שבזמנו של שלמה היתה אשה כל כך טיפשה ומרושעת ומוזרה (במח"כ יוצאי חלציה שליט"א)
דרומי כתב:יישר כח, כפי שמציין שם יש כעין זה במאירי!
ועדיין אשמח לקבל ביאור פחות מורכב שיהיה לי יותר קל להעביר לאנשים פשוטים יותר שלא למדו 'יבמות'
בגולה כתב:ביבין שמועה (לבעל השמן רוקח) כתב לבאר הענין באריכות, ויסוד דבריו כבר נמצא במקורות קדומים, כפי שציינו שם בהערות במהדו' הספר שי"ל ע"י מכון ש"ר התורה.
דרומי כתב:היום קיבלתי במייל 'הצעת דרשה' על ההפטרה
אך כל זה איננו שווה לי
ועדיין אני מצפה להסבר הגיוני בדרך הפשט - אין מקרא יוצא מידי פשוטו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים