שומע ומשמיע כתב:והורה למעשה שמותר להביא לספרדי שמקפיד לא לאכול עדה"ח, בלי להודיע לו שזה עדה"ח! כי הוא טועה טעות עובדתית גמורה.
שמש כתב:א. לא נכון (לא גלאט פירושו שיש סרכות חלק ב"י פירושו שאין סרכות).
ב. הרב לנדא אינו מלמד על שאר ההכשרים (הוא יוצא דופן לטובה).
ישראל אליהו כתב:שומע ומשמיע כתב:והורה למעשה שמותר להביא לספרדי שמקפיד לא לאכול עדה"ח, בלי להודיע לו שזה עדה"ח! כי הוא טועה טעות עובדתית גמורה.
ח"ו.
מחולין קי"א: מוכח שאסור.
שומע ומשמיע כתב:שמעתי מהרב אבהם צבי הכהן שהוא יודע בבירור שכיום הם מקפידים לגמרי כשיטת המחבר.
והורה למעשה שמותר להביא לספרדי שמקפיד לא לאכול עדה"ח, בלי להודיע לו שזה עדה"ח! כי הוא טועה טעות עובדתית גמורה.
שומע ומשמיע כתב:ישראל אליהו כתב:שומע ומשמיע כתב:והורה למעשה שמותר להביא לספרדי שמקפיד לא לאכול עדה"ח, בלי להודיע לו שזה עדה"ח! כי הוא טועה טעות עובדתית גמורה.
ח"ו.
מחולין קי"א: מוכח שאסור.
דבר על הכל. והביא מקורות מפורשים שזה רק כשיש כאן איזו דעה הלכתית שהוא מחמיר, ולא שהוא טועה בעובדות.
שומע ומשמיע כתב:שומע ומשמיע כתב:שמעתי מהרב אבהם צבי הכהן שהוא יודע בבירור שכיום הם מקפידים לגמרי כשיטת המחבר.
והורה למעשה שמותר להביא לספרדי שמקפיד לא לאכול עדה"ח, בלי להודיע לו שזה עדה"ח! כי הוא טועה טעות עובדתית גמורה.
[b]כמו"כ שמעתי ממנו, בעניין הבשר. שב[b]פועל הההכשר מהדרין האשכנזי הכי מקל, פוסל יותר בהמות מהההכשר הספרדי הכי מחמיר[/b][/b].
עתניאל בן קנז כתב:מתוך ידיעה ברורה!!!
בקרתי כמה פעמים במשחטה, ששוחטים בה כמה בדצי"ם, ועמדתי על הדברים.
מה שהבדצ"ים משאירים [אני בדקתי בנוגע לשחיטת 'קהילות'] ואינם לוקחים (מחמת חששות וחומרות שונות), עדיין נחשב ב'חלק' בהכשר 'בית יוסף'....
ומאידך כל מה שרבני הבד"ץ מאשרים כ'חלק', הוא אוטמאטי מאושר גם ל'חלק' ל'בית יוסף'.
וזאת למרות ש'חלק' אצל רוב הבדצ"ים (למעט הרב לנדא, עכ"פ לפי המוצהר), עדיין לא מדובר בהעדר סירכות לחלוטין, אלא באופן סילוק רירין מסוימים שלפי דעת הפוסקים עדיין לא נחשב כסירכא, ולמרות שלפי דעת הבית יוסף לא ברור שזה מקובל!
זאת ועוד, אין כזה מושג 'חלק בית יוסף', שכן לדעת הבית יוסף, אין שתי דרגות, או כשר, או לא.
ובאוזני שמעתי, מאחד המשגיחים של 'בית יוסף', שלדעתו כל מיני סירכות שבית יוסף מכשיר (למרות שהרמ"א אוסרם!) נחשב אצלו כ'חלק בית יוסף', -- איני יודע כיצד הוא נוהג בפועל, הוא רק הצהיר לי על 'דעתו' בענין.
[לידיעה למי שאינו מכיר, הרמ"א מחמיר מאוד בסירכות רבות, שהב"י מכשיר. אלא שיש קולא מרכזית אחת שנהגו בהם אשכנזים, באופן של הסרת הסירכות, שלהם הבית יוסף לא מסכים].
סגי נהור כתב:בבשר, לדוגמא, הדבר פשוט שה"לא גלאט" של הרב לנדא הרבה יותר גלאט מה"חלק בית יוסף" של הבד"צים הספרדים. ואידך זיל וגמור.
קראקובער כתב:סגי נהור כתב:בבשר, לדוגמא, הדבר פשוט שה"לא גלאט" של הרב לנדא הרבה יותר גלאט מה"חלק בית יוסף" של הבד"צים הספרדים. ואידך זיל וגמור.
במילים אחרות דווקא ספרדי שמקפיד על רמה של בד"ץ עדה"ח ודומיו יתכן שאסור לו לאכול בד"ץ.
ישראל אליהו כתב:אולי כת"ר יביא את אותם מקורות מפורשים [ראשונים] ששם זה היה רק איזו דעה הלכתית שהוא מחמיר.
שומע ומשמיע כתב:קראקובער כתב:סגי נהור כתב:בבשר, לדוגמא, הדבר פשוט שה"לא גלאט" של הרב לנדא הרבה יותר גלאט מה"חלק בית יוסף" של הבד"צים הספרדים. ואידך זיל וגמור.
במילים אחרות דווקא ספרדי שמקפיד על רמה של בד"ץ עדה"ח ודומיו יתכן שאסור לו לאכול בד"ץ.
?? הפוך. כתבו שהבדצ"ים האשכנזיים מקפידים בפועל יותר מהספרדיים.
שומע ומשמיע כתב:ישראל אליהו כתב:אולי כת"ר יביא את אותם מקורות מפורשים [ראשונים] ששם זה היה רק איזו דעה הלכתית שהוא מחמיר.
סליחה לא ממש מקורות מפורשים, אבל אותי משכנע לגמרי. מצ"ב דף המקורות של השיעור.
ישראל אליהו כתב:"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" זה כלפינו, שאנו נאמר כן.
ולא ששמואל יגיד כן על רב ולהיפך.
שומע ומשמיע כתב:ישראל אליהו כתב:"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" זה כלפינו, שאנו נאמר כן.
ולא ששמואל יגיד כן על רב ולהיפך.
זאת מנלן? מהמהרש"א שהוא מביא שם, מבואר להדיא שב"ה וב"ש נהגו כך אחד כלפי השני.
שלח כתב:בהתחלה היה לי ברור שכן כי הבדץ יש שם חומרות בכל המובנים, אבל אמרו לי שזה לא כל כך מדויק כי זה מיוסד יותר על פסקי הרמא והאשכנזים, ולמשל בבישולי עכום סומכים על הרמא כי יותר קשה לפי מרן, שאלתי האם בבדץ מחמירים גם לשיטת הספרדים למשל בבישולים וכדומה?
יוסף אזולאי כתב:בעצמי עבדתי בבית המטבחים ואני מעיד על הנ"ל.
קשה לדמיין מאיפה הם היו לוקחים בשר אם היו לוקחים רק מה שהאשכנזים מחשיבים לגלאט, שמעדר של 250 לפעמים יוצא 10 גלאט בית יוסף ולפעמים אפילו אחד לא יוצא.
שמש כתב:יוסף אזולאי כתב:בעצמי עבדתי בבית המטבחים ואני מעיד על הנ"ל.
קשה לדמיין מאיפה הם היו לוקחים בשר אם היו לוקחים רק מה שהאשכנזים מחשיבים לגלאט, שמעדר של 250 לפעמים יוצא 10 גלאט בית יוסף ולפעמים אפילו אחד לא יוצא.
יש בד"צים 'אשכנזיים' שמחמירים באלף ואחת חומרות ולכן חלק לגמרי יוצא אחוז נמוך. מאידך יש בד"צים 'ספרדיים' שמקלים בדברים אחרים אבל מקפידים מאוד שלא יהיו סרכות (אגב יש רירין שלא נחשבים סרכות גם לספרדים ויתכן שיש בד"צים שמחמירים גם בהם להחשיב כ'חלק') ולכן לספרדי שיותר חשוב לו עניין הסרכות שהוא מעיקר הדין עבורו מאשר חומרות אחרות יש להעדיף בד"צ שמקפיד ע"כ גם אם הוא מקל בדברים אחרים שאינם מעיקר הדין.
עתניאל בן קנז כתב:שמש כתב:יוסף אזולאי כתב:בעצמי עבדתי בבית המטבחים ואני מעיד על הנ"ל.
קשה לדמיין מאיפה הם היו לוקחים בשר אם היו לוקחים רק מה שהאשכנזים מחשיבים לגלאט, שמעדר של 250 לפעמים יוצא 10 גלאט בית יוסף ולפעמים אפילו אחד לא יוצא.
יש בד"צים 'אשכנזיים' שמחמירים באלף ואחת חומרות ולכן חלק לגמרי יוצא אחוז נמוך. מאידך יש בד"צים 'ספרדיים' שמקלים בדברים אחרים אבל מקפידים מאוד שלא יהיו סרכות (אגב יש רירין שלא נחשבים סרכות גם לספרדים ויתכן שיש בד"צים שמחמירים גם בהם להחשיב כ'חלק') ולכן לספרדי שיותר חשוב לו עניין הסרכות שהוא מעיקר הדין עבורו מאשר חומרות אחרות יש להעדיף בד"צ שמקפיד ע"כ גם אם הוא מקל בדברים אחרים שאינם מעיקר הדין.
כפי שכתבתי לעיל. הדברים לא נכונים מצד המציאות בשטח...
בד"ץ בית יוסף מקיל יותר בהגדרת 'חלק' (היינו הסרת הסירכות והרירין) הרבה יותר מהבדצים האשכנזים!!!
מראיה ובדיקה אישית!
לא יודע מה מכרו או ספרו לך, את המציאות בשטח לא תוכל לשנות.
ידידיה כתב:עתניאל בן קנז כתב:שמש כתב:יש בד"צים 'אשכנזיים' שמחמירים באלף ואחת חומרות ולכן חלק לגמרי יוצא אחוז נמוך. מאידך יש בד"צים 'ספרדיים' שמקלים בדברים אחרים אבל מקפידים מאוד שלא יהיו סרכות (אגב יש רירין שלא נחשבים סרכות גם לספרדים ויתכן שיש בד"צים שמחמירים גם בהם להחשיב כ'חלק') ולכן לספרדי שיותר חשוב לו עניין הסרכות שהוא מעיקר הדין עבורו מאשר חומרות אחרות יש להעדיף בד"צ שמקפיד ע"כ גם אם הוא מקל בדברים אחרים שאינם מעיקר הדין.
כפי שכתבתי לעיל. הדברים לא נכונים מצד המציאות בשטח...
בד"ץ בית יוסף מקיל יותר בהגדרת 'חלק' (היינו הסרת הסירכות והרירין) הרבה יותר מהבדצים האשכנזים!!!
מראיה ובדיקה אישית!
לא יודע מה מכרו או ספרו לך, את המציאות בשטח לא תוכל לשנות.
דבריך טעונים ביאור,האם הבודקים מטעם בדצ ב"י מקבלים הוראות להכשיר למהדרין גם סירכות שקולפו, והאם גם קילוף. שמצריך אומן?
ידידיה כתב:הרי לדעת הבית יוסף סירכא במקום האסור, לא יועיל לה גם אם מתקלפת ומתנתקת במיעוך קל, אז מה בדיוק הם מקלפים?, ואיך?
שבילי דנהרדעא כתב:יל"ע גבי חלה מתוקה שמוכרים לפני שבת, ולכאורה לספרדים הנוהגים כהב"י ברכתו מזונות ומעין ג' כיון שיש בו טעם מתיקות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 546 אורחים