איש-אחד כתב:לא היה בידיהם לדקדק כחוט השערה בשיעורים בכלל באופן הנהוג כיום שניתן לדקדק כל כך.
יש שירצו מכך להסיק שאין צורך לדקדק כ"כ בשיעורים, אך נראה שצריך להקפיד כיום בדקדוק השיעורים כחוט השערה, לא בגלל שכיום אפשרי מה שלא היה אפשר בימיהם אלא בגלל שבסופו של דבר זה תלוי בדעת בנ"א מה נחשב לסטיה וחריגה מן השיעור. בימיהם שלא היה אפשר לדקדק כ"כ מוצאים אנו לדוגמא במטבעות ומשקלות עתיקים חריגה של כמה גרם, בעוד בימינו בוודאי נחשבת חריגה שכזו לעיוות וחריגה מן השיעור כיוון שאנו יכולים וע"כ רגילים לדקדק יותר.
וכך גם בענין השעות.
פלתי כתב:אולי השתמשו בשעוני שמש, שעון חול או מים וכל כיוצא בזה? כלומר, מסתמא היו אי אילו שיטות (אם כי פרימיטיביות) למדידת הזמן. ואמנם רוב העם לא היו נצרכים לכך, אך למי שנצרך היו לו את האפשרויות. ובפרט לבקיאים בגרמי השמים מן הסתם בלילה ניתן לחשב זמנים על פי מצב הכוכבים.
בברכה המשולשת כתב:פלתי כתב:אולי השתמשו בשעוני שמש, שעון חול או מים וכל כיוצא בזה? כלומר, מסתמא היו אי אילו שיטות (אם כי פרימיטיביות) למדידת הזמן. ואמנם רוב העם לא היו נצרכים לכך, אך למי שנצרך היו לו את האפשרויות. ובפרט לבקיאים בגרמי השמים מן הסתם בלילה ניתן לחשב זמנים על פי מצב הכוכבים.
בדיוק בגלל זה הפניתי למאמר הנ"ל של רי"מ ת"ש
א"ל אנטונינוס לרבי מפני מה חמה יוצאה במזרח ושוקעת במערב א"ל אי הוה איפכא נמי הכי הוה אמרת לי א"ל הכי קאמינא לך מפני מה שוקעת במערב א"ל כדי ליתן שלום לקונה שנאמר (נחמיה ט, ו) וצבא השמים לך משתחוים א"ל ותיתי עד פלגא דרקיע ותתן שלמא ותיעול משום פועלים ומשום עוברי דרכים.
רש"י: משום פועלים - דאילו כן היה מחשיך פתאום שכשחמה באמצע הרקיע מאירה ביותר וסבורים שעדיין יש שהות ביום והיו פועלין שוהין במלאכתן עד שחשיכה ועוברי דרכים נמי לא היו יודעין מתי יחשוך לבקש להם בית לינה ולכך שוקעת במערב שכשהולכת ומשתפלת והולכת וכלה אורה יודעין שמגיע שעת חשיכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים