אפשר כתב:זה המילה האחרונה בתורה.
וכי א"א שדיבר עוד. הרי לא כל מילה של יעקב אבינו כתובה.
מה שהיו האבות מדברים, הוא בעצמו התורה, ויותר ממה שכתוב בתורה לא דברו כלל! כי לא היו אנשים פשוטים שישבו לדבר דברי הבאי.
קאצ'קלה כתב:אפשר כתב:מה שהיו האבות מדברים, הוא בעצמו התורה, ויותר ממה שכתוב בתורה לא דברו כלל! כי לא היו אנשים פשוטים שישבו לדבר דברי הבאי.
קאצ'קלה כתב:אפשר כתב:זה המילה האחרונה בתורה.
וכי א"א שדיבר עוד. הרי לא כל מילה של יעקב אבינו כתובה.
לאלה שמאמינים ב'מקורות' כאלה, אציין לאמרי פנחס פרשת ויגש:מה שהיו האבות מדברים, הוא בעצמו התורה, ויותר ממה שכתוב בתורה לא דברו כלל! כי לא היו אנשים פשוטים שישבו לדבר דברי הבאי.
אלה הדברים אשר דבר משה וגו', באור החיים הקדוש כתב וזה לשונו: אלה מיעט הקודם, פירוש לפי שאמר אשר דיבר משה שהם דברי עצמו... עכ"ל. ויחרד כל לב הקורא זה לכאורה, וחס ושלום לומר ולטעות שהדברים כפשוטן יצאו מפי גאון גדול קדוש ה' בעל רוח הקודש רבינו בעל אור החיים זי"ע... ושמעתי מפי זקן וחכם שמקובל מצדיקים ז"ל אשר תמור שנמצא זה הלשון בפרשת דברים באור החיים כנזכר, אשר יש לטעות בו חס ושלום כנזכר, על כן טעות נזדקר לפני הרה"ק אור החיים בספרו שם פרשת וילך שפירש דברי הכתוב וידבר את כל הדברים, מה שכתוב 'כל' הדברים, ובאמת לא נמצא בתורה שם תיבת 'כל' כנודע התמיהה הזאת כבר, והיא מדה כנגד מדה בלשון 'הדברים' שדיבר משה, עד כאן שמעתי.
וכשחטאו ישראל במדבר עמד משה רבנו בתפלה לפניך ובקש רחמים על עמך בית ישראל וכך אמר בתפילתו מלכי ואלקי סלח נא לעון העם הזה כגדל חסדך וכאשר נשאתה לעם הזה ממצרים ועד הנה...
א"י אלה הדברים אשר דבר משה. כתב באוה"ח הוא ע"ד שאמרו ז"ל בגמרא ודברת בם ולא בדברים בטלים והודיע הכתוב כי אך אלה היו הדברי' אשר דבר משרע"ה כל ימיו מעצמו לבד הדברים אשר צוה ה'. ודברי' האלה ידועים כי הם דברי תורה ע"ש. ויש להפליא הלא משרע"ה בן שמונים שנה הי' קודם שקבל התורה ומלך בכוש ימים רבים ואיך כל ימיו לא דבר רק ד"ת. אך הנה זה הוא ענין סוד ליראי ה' ולחושבי שמו אעפ"י שעוסקים ומדברים בדברי עוה"ז מ"מ מחשבתם קשורה ודבוק' בהש"י ב"ה כל הימים וכל דבריהם בקדושה וכמו שידענו מזה מדברי איש האלקי הבעש"ט זי"ע שדיבר עם תלמידיו ספורי מעשיות מעניני עוה"ז והמה דברים גבוהים ברום עולם. וזה הוא המבואר בגמרא אמרו עליו על רב שלא שח שיחה בטילה כל ימיו איך אפשר זה אך לפי הנ"ל ניחא. והנה מ"ש בגמ' אמרו עליו על רב. הלשון אמרו עליו מוכח שרק אחרים אמרו עליו השבח הזה ולא הוא בעצמו כי לא נכון להשתבח בעצמו אף בכאלה. וכן מצינו חמשה תלמידים הי' לו לר"י בן זכאי הוא הי' מונה שבחם הול"ל והי' מונה שבחם. אך הדיוק הוא הי' מונה שבחם אבל הם בעצמם לא ידעו להם שום מעלה או שבח. יהללך זר ולא פיך.
עוד ירמוז על דרך מה שאמרו בגמ' (יומא י"ט ב) אמר רבא ודברת בם ולא בדברים בטלים ע"כ, מכאן שאסור לדבר זולת בדברי תורה ויראה, והודיע הכתוב כי משה רבינו ע"ה אלה הם הדברים אשר דבר כל ימיו מעצמו לבד הדברים אשר צוה מה' לדברם, הא למדת שקיים ודברת בם, ודבריו אלה כל רואה יעיד כי כולן דברי תורה וחכמה ומוסר.
קאצ'קלה כתב:לר' שברי לוחות:
המנחת אלעזר כתב בחיים ושלום פרשת דברים:אלה הדברים אשר דבר משה וגו', באור החיים הקדוש כתב וזה לשונו: אלה מיעט הקודם, פירוש לפי שאמר אשר דיבר משה שהם דברי עצמו... עכ"ל. ויחרד כל לב הקורא זה לכאורה, וחס ושלום לומר ולטעות שהדברים כפשוטן יצאו מפי גאון גדול קדוש ה' בעל רוח הקודש רבינו בעל אור החיים זי"ע... ושמעתי מפי זקן וחכם שמקובל מצדיקים ז"ל אשר תמור שנמצא זה הלשון בפרשת דברים באור החיים כנזכר, אשר יש לטעות בו חס ושלום כנזכר, על כן טעות נזדקר לפני הרה"ק אור החיים בספרו שם פרשת וילך שפירש דברי הכתוב וידבר את כל הדברים, מה שכתוב 'כל' הדברים, ובאמת לא נמצא בתורה שם תיבת 'כל' כנודע התמיהה הזאת כבר, והיא מדה כנגד מדה בלשון 'הדברים' שדיבר משה, עד כאן שמעתי.
שברי לוחות כתב:אין המכוון באמרי פנחס לדברי האור החיים האלו
שברי לוחות כתב:אין המכוון באמרי פנחס לדברי האור החיים האלו
שברי לוחות כתב:בלי להתייחס לנימת הזלזול ה'חכמה'
קאצ'קלה כתב:שברי לוחות כתב:בלי להתייחס לנימת הזלזול ה'חכמה'
אשריך שאתה מאמין לכל מה שאתה מוצא כתוב בספר!
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי בהעמק דבר להנצי"ב:
אמנם יש לדון: וכי הלשון 'ויכל' מורה על אמירת עוד דברים, וכי האי דכתיב 'ויכל אלקים ביום השביעי' מורה שעשה עוד?
יאיר כתב:בפשטות נראה דלמד כן מהמילה 'לצוות'.
דהדברים שאמר קודם לכן אינם ציווי (???) והפס' אומר שציום דברים אחרים וכשכילה לצוותם, נאסף אל עמיו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים