יאיר כתב:[ואולי צ"ע מהו הלשון 'עצמותיו מרקיבין' הול"ל 'גופו מרקיב']
לייטנר כתב:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?p=279841#p279841
בן עזאי כתב:״וישבע יוסף את בני ישראל לאמר פקד יפקד אלדים אתכם והעליתם את עצמתי מזה. וימת יוסף בן מאה ועשר שנים ויחנטו אתו ויישם בארון במצרים״ (בראשית נ׳ כ״ה-כ״ו).
״ויקח משה את עצמות יוסף עמו כי השבע השביע את בני ישראל לאמר פקד יפקד״ וכו׳ (שמות י״ג י״ט).
״ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם״ וכו׳ (יהושע כ״ד ל״ב).
א. לפום פשוטם של מקראות יוסף עומד לפני מיתתו ומצווה לבנ״י שכשהקב״ה יוציאם ממצרים -היינו עוד זמן רב [לפחות פרק זמן בו הגוף יכול להתרקב]- יעלו את עצמותיו לא גופו אלא עצמותיו, וכי אדם שנקרא ״צדיק יסוד עולם״ ישלוט רימה בגופו?!
ואל תאמר שהוא עצמו דיבר לפי הטבע שהרי הכתוב עצמו מעיד [בשמות וביהושע] שבאמת כך היה.
ולמען הסיר ספק: כל מקום שמוזכר עצמות [של מת] במקרא פירושו עצמות דוקא ולא גוף.
ב. להאמור יש לשאול שהרי חנטו את יוסף, ולכאו׳ חניטה (היינו מה שאנחנו קוראים ״חניטה״) מונעת את ריקבון הגוף, וא״כ איך נשארו רק עצמותיו של יוסף?
נ.ב. בספורנו על אתר כתב וז״ל ״ויחנטו אותו ויישם בארון: באותו הארון שהיתה החנטה בו הניחו עצמותיו ולא קברוהו בקרקע״ עכ״ל.
ולכשתדייק בדבריו יש לעיין האם משמע בספורנו שחניטה הוא משהו שקשור לארון ולא לגוף -וממילא הגוף עדיין יכול להירקב-, (ואולי משמע שבחניטה הוציאו את העצמות מהגוף ?!?!).
הקישון33 כתב:מועד קטן כה
אמרו (ליה) ארונו בא ר' אמי ור' אסי נפוק ר' אילא ור' חנינא לא נפוק איכא דאמרי רבי אילא נפק ר' חנינא לא נפק דנפק מאי טעמיה דתניא ארון העובר ממקום למקום עומדים עליו בשורה ואומרים עליו ברכת אבלים ותנחומי אבלים דלא נפק מאי טעמא דתניא ארון העובר ממקום למקום אין עומדין עליו בשורה ואין אומרים עליו ברכת אבלים ותנחומי אבלים קשיין אהדדי לא קשיא כאן נששלדו קיימת כאן בשאין שלדו קיימת ורב הונא שלדו קיימת הוה דלא נפק לא סיימוה קמיה עד כאן הגמרא.
פירוש: חלק מהאמוראים הלכו ללוות את רב הונא כי שמעו ששלדו קיימת ואלו שלא הלכו כי לא שמעו ששלדו עדיין קיימת, האם לא רואים מכאן שגם גופם של צדיקים לא נשארו שלמים?
באמונתו כתב:נדמה לי כי אחרי מלחמת תש"ח, העבירו מתים רבים במצבים שונים, אמר מרן החזו"א זצ"ל שאין להרהר אחר צדיקים שאין גופם שלם, מאחר שזו זכות מיוחדת, שיישאר שלם בגופו, ובאחרים אין הדבר מהווה חיסרון ח"ו.
הקישון33 כתב:באמונתו כתב:נדמה לי כי אחרי מלחמת תש"ח, העבירו מתים רבים במצבים שונים, אמר מרן החזו"א זצ"ל שאין להרהר אחר צדיקים שאין גופם שלם, מאחר שזו זכות מיוחדת, שיישאר שלם בגופו, ובאחרים אין הדבר מהווה חיסרון ח"ו.
אבל עדיין אמורא לא פחות חשוב מצדיקים מלפני מאה שנה, לא ככה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים