בתוך מכתבו הראשון של הגרי"י אל האדמו"ר בעל אמרי אמת מגור, בקטע הנסוב אודות 'שיר היחוד', מובא כדלהלן:
ומה שלא נמצא בו דרשות רז"ל, זה ראיה שהיה ספרדי, ואפילו פיוטי הרמב"ם אינם רגילים בדרשות רז"ל, כי רק פיוטי אשכנז שהיה במקום לימוד הלכות החג כמבואר בספרי האשכנזים, לכן הרבו בדרשות חז"ל, לא כן פיוטי ספרד דהיה רק לשירות ותשבחות, והדברים עתיקים.
אני מצפה להרחבת ידיעות והפניות בכמה נקודות: א) מקורות לזה שקיימו בפיוטים את הדין לדרוש וללמוד הלכות החג. ב) החילוק בזה בין פיוטי אשכנז לפיוטי ספרד. ג) אם עוד עמדו על כך שבפיוטי ספרד לא נמצאו דרשות חז"ל.