נוטר הכרמים כתב:ר' מאיר כמובן לא היסס לרגע ושש לקיים מצות רבו, וכששב לירושלים הושיב אברך שישמיט את קובץ הספר מכל המהדורה, מחק את שם הספר שהוטבע על גבי כל הכריכות, ואף הדפיס 'שער' חדש.
אוצר החכמה כתב:הספר מצוות הלבבות (שכמובן מצוי באוצר כאן)
והיה מצוי בין ספרי המוסר בישיבת חברון לא היה בההדרה שלו?
נוטר הכרמים כתב:פנינה נפלאה משמו:
איתא בעבודה זרה (יט, א), א"ר אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ (לא ישנה לו רבו אלא מסכת שהוא מבקש הימנו שאם ישנה לו מסכת אחרת אין מתקיימת לפי שלבו על תאותו. רש"י) שנאמר כי אם בתורת ה' חפצו. (באותו שאדם חפץ מדלא כתיב חפץ. רש"י). לוי ור"ש ברבי יתבי קמיה דרבי וקא פסקי סידרא, סליק ספרא, לוי אמר: לייתו [לן] משלי, ר"ש ברבי אמר: לייתו [לן] תילים, כפייה ללוי ואייתו תילים, כי מטו הכא כי אם בתורת ה' חפצו, פריש רבי ואמר אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ, אמר לוי, רבי, נתת לנו רשות לעמוד... אמר רבא לעולם ילמוד אדם תורה במקום שלבו חפץ, שנאמר כי אם בתורת ה' חפצו.
והנה בפשוטו דברי רבי ודברי רבא אחת הנה, וכן נראה מסתימת לשון רש"י שלא פירש מידי על דברי רבא, וכן מהשמטת ר"ח דברי רבא, ובמאירי.
אלא שהמהרש"א בחידושי אגדות שם כתב, וז"ל, במקום שלבו חפץ כו'. כבר אמר רבי לעיל ממקום שלבו חפץ דהיינו מאיזה מסכת וספר כדמסיק, אבל הכא אמר במקום בבי"ת היינו אצל איזה רב שלבו חפץ, וכן הוא בילקוט בדברי רבא ממי שלבו חפץ ויהיה המכוון ד'חפצו' לרבי על המקום, ולרבא על הרב, וק"ל.
ונראה מדברי מהרש"א שרבי ורבא פליגי, דלרבי תלוי בחפץ הלב במסכת מסוימת, ולרבא ברב מסוים.
והנה בתוס' ריש ב"מ וריש ב"ב כתבו 'שרבי לא היה לומד כסדר אלא כמו שהיו חפצים התלמידים, אבל כשחברם על הסדר חברם וצריך בכל מסכתא טעם למה נשנית אחר שלפניה'. והקשו בזה מדברי הגמ' בבבא מציעא (צז, א), אמרו ליה רבנן לרבא שאיל לן מר, אקפיד, אמר להו לאפקועי ממונאי קא בעיתו אדרבה, אתון שאילתון לי. (למלאכתי, שכשאני חפץ להתחיל במסכת אחרת, שלא תשכח ממני אין אתם יכולין למחות בידי. רש"י). הרי מפורש שהדבר תלוי ברב ולא בתלמידים.
ואמר הרב ר' מאיר קליימן ז"ל דאזלו לשיטתם, דלרבי בעינן לבו חפץ במסכת, ולכך תלוי בתלמידים ורבא לשיטתו דתלוי בלבו חפץ בהרב, ולכן התלמידים שאולים לרב כי הם צריכים לו ולא למסכת, עכ"ד. ואמרם להחזו"א וקלסיה. (רפדוני בתפוחים אגדה ומוסר ח"ב עמ' רנ).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים