הודעהעל ידי דראל » א' מרץ 27, 2011 7:48 pm
מתוך דבר חברון או"ח, עמ' 92:
סימן קנא
מיחזור ספרי קודש
שאלה:
האם מותר לאסוף את כל הניירות של דפי פרשת שבוע או כל מיני ירחונים וכן ספרי לימוד תורה, ובמקום לגנוז אותם ולגרום לביזיון גדול, להשתמש בנייר שלהם להדפסת ספרי קדש ע"י מיחזור?
תשובה:
לכבוד מר אהד אזרחי
בת עין
קיבלתי את מכתבך ובו שאלת חכם בדבר מיחזור נייר של ספרי קדש.
הרמב"ם כתב: "כל המאבד שם משמות הקדושים לוקה מן התורה, שנאמר: 'לא תעשו כן לה' אלוקיכם'... המאבד כתבי הקדש לוקה מכת מרדות" . נחלקו האחרונים בחשש ביזיון. בספר 'באר שבע' (סימן מג) כתב אפילו בבזיון אין מה לעשות וצריך לגנוז, אך בשו"ת כנסת יחזקאל (סימן לז) התיר לשרפם משום בזיון . אם כן כאן שמדובר במחזור ולאחר איבודו ידפיסו מחדש ספרים זהו סתירה לצורך בנין שנחשב בשבת כתיקון, ונראה שגם כאן ניתן לצרף סברה זאת שמטרת האיבוד היא לצורך תיקון ואין זו דרך השחתה. לכן בזמננו שכמויות הנייר הולכות ומתרבות ואי אפשר להשתלט ולגנוז את הכל והמצב העכשווי גורם לביזיון, נראה לענ"ד, שיש מקום להתיר ולערוך מיחזור של כתבי הקדש ולכתחילה הדבר יעשה ע"י גוי, ומהמיחזור יעשו לכתחילה דווקא ספרי קדש. הדברים האמורים לעיל מתייחסים רק לספרי לימוד הנדפסים, אבל ספר תורה ממש או מזוזה ותפילין שבלו טעונים גניזה ממש, כפי שמובא בהלכה. וכל זה בתנאי שיסכימו עימי עוד שני בעלי הוראה, היות שזה דבר חדש.
החותם לכבוד התורה,
הרב דב ליאור
ראש הישיבה ורב העיר קרית-ארבע - חברון