מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט בדברי רבי משה הדרשן על עניין פרה אדומה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

פשט בדברי רבי משה הדרשן על עניין פרה אדומה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' מרץ 30, 2011 5:47 am

כידוע שמביא רש"י פשט מדברי רבי משה הדרשן שהוצרכו לפרה אדומה משום תבוא אמה ותקנח צואת בנה. - ושאלנו מדוע דווקא כאן הוקשה ליה לרבי משה הדרשן פשט בפרה אדומה והרי גם אמר הקב"ה להקריב פר בשבעת ימי המלואים שמות כט,א ברש"י ד"ה פר אחד וז"ל לכפר על מעשה העגל.

ועיין שם רא"ם וגור אריה ועוד שהקשו על רש"י אין קטיגור נעשה סניגור וכו' משמע שכך היא הגירסה ברש"י - ואם אמר הקב"ה לקחת פר מה רע בכך שאמר הקב"ה לקחת פרה [אדומה]. ולשם מה מחפש רבי משה הדרשן פשט בעניין הפרה.

ורציתי לומר בזה שהוקשה לרש"י למה לקחה פרה ולא פר שהרי עגל בן שנה קרוי שור. - אך כל זה נראה לי דחוק.
ובני שיחי' ביקש לפרש שרבי משה הדרשן סבר שפרה אדומה לא באה לכפרה אלא להזות כלומר לקרצף ולנקות ולכן פירש תבוא אמה ותקנח צואת להבין מדוע נבחרה הפרה ולא הפר לנקות את עם ישראל מן הטומאה ושפיר קאמר שדרך האם לנקות ולא דרך האב.
אם מישהו שמע ראה וידע על קושיא זו אודה לו מאוד - וכבר דיברתי בשבת עם כמה תלמידי חכמים ומילאו פיהם מים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פשט בדברי רבי משה הדרשן על עניין פרה אדומה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 30, 2011 8:12 am

ענין החוקה בפרה אדומה שהיא בלא טעם אינה מפני מה פרה,והרי אין קטיגור, אלא שהיא מטהרת את הטמאים ומטמאת את הטהורים, כמ"ש כל המפרשים. ולכך נראה דדברי ר"מ הדרשן לא באים לבאר את עצם טעמה של פרה שעליה אמר שלמה אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני.

זאת ועוד, יתכן שאין קטיגור וכו' ל"ש לגבי פרה אדומה שהיא בחוץ, ראה בגמ' ר"ה כו,א שמחלק בין לפנים לבחוץ כעין זה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פשט בדברי רבי משה הדרשן על עניין פרה אדומה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' מרץ 30, 2011 8:30 am

העניין של אין קטיגור נעשה סניגור הבאתי רק לראיה שהגירסה שיש לנו ברש"י בשמות אצל ה"פר" שכתב שם שעל אהרן הכהן להקריב פר משום חטא העגל. כי ראיתי כאלו שביקשו לשבש את הגירסה ברש"י בפרשת תצוה ולכן הבאתי את הרא"ם והגו"א איך דנו כולם בדברי רש"י ההיתכן שהפר היה לכפר על העגל והרי אין קטיגור.
ואכן צודק כבודו שאין זה בהכרח קטיגור נעשה סניגור וכדברי הגמ' בראש השנה שאין קטיגור נאמר רק על עבודת פנים אם כי למסקנת הגמ' יוצא שבכל אופן אמרינן אין קטיגור וכו' ועיין בכל זה בגו"א והרא"ם. בפרשת תצוה.
הקושיא הייתה מדוע חיפש רבי משה הדרשן לפרש דווקא את הפרה אדומה שבאה לכפר על העגל ומדוע אין רבי משה הדרשן מפרשו אצל קרבן אהרן הכהן בפרשת תצווה שציווה ה' לאהרן הכהן להקריב פר וכדברי רש"י שם, ומדוע אין רבי משה הדרשן מפרש שם יבוא אביו ויקנח וכו'.

ומה שכתב כבודו לתרץ משום מטמא טהורים וכו' אין זה נראה מן המפרשים מה גם שאם כך לא תירץ רבי משה הדרשן כלום.
- ואילו בא רבי משה הדרשן לפרש שפרה אדומה באה לכפר על העגל לשם מה הוצרך לכל האריכות תבוא אמה וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים