מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי מיללער » ג' אפריל 09, 2013 8:15 pm

איפה ניתן למצוא הסבר יפה וטעמא דמילתא של 'חזי לאחריני' למה יוחשב עירוב מועיל בדבר שבעל העירוב אסור לאוכלו משום שהוא חזי לאחרים? הרי היתר העירובי הוא עפ"י דברי הראשונים שדעתו של אדם הוא במקום מאכלו, ואיפה יוחשב דבר האסור לו כ'מאכלו'?

ואם נמצוא טעם לזה, למה לא יספיק הטעם להתיר לערב גם בדבר האסור לכל כמו טבל או הקדש שלא נפדו, משום דחזי לבן נח?

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 09, 2013 11:01 pm

את השאלה השניה נשאלתי בשיעור, ועניתי שגוי אינו בבחינת חבירו ולכן אינו מועיל, ולכאורה לגבי ישראל אחר- עצם זה שניתן להאכיל לאחר זה מאפשר לבעל העירוב להיות בגדר בעל-בית שם, המארח מישהו אחר, וזה עצמו מגדרי דירה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי מיללער » ה' אפריל 11, 2013 9:34 pm

בברכה המשולשת כתב:את השאלה השניה נשאלתי בשיעור, ועניתי שגוי אינו בבחינת חבירו ולכן אינו מועיל, ולכאורה לגבי ישראל אחר- עצם זה שניתן להאכיל לאחר זה מאפשר לבעל העירוב להיות בגדר בעל-בית שם, המארח מישהו אחר, וזה עצמו מגדרי דירה.

סברא נאה, אבל אין זה משמעות לשונו של רשיה"ק תחלת הפרק "וטעמא דעירוב, משום דדעתו ודירתו במקום מזונותיו הוא" היינו שאנו מחשבים את המקום בה נמצא מזונותיו כעיקר דירתו על אף שלא היה שם בפועל כשקידש היום, האם שייך סברא כזו כשיש לו מזון שאינו יכול לאכול?

ואיידי דאיירינן בזה, בדפים האחרונים אנו לומדין על מי 'שמקום שביתתו' הוא 'שלא במקום עירובו' (לדוגמא ל"ב ע"ב שנתן עירובי באילן למעלה מעשרה ונתכוין לשבות למטה מעשרה, וכן הרבה ציורים), איפה זה שהעירוב במקום אחד ומתכוין לשבות במקום אחר, האם אין אנו אומרין שמקום שביתתו הוא בע"כ במקום עירובו כי שם הוא מקום מזונותיו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 14, 2013 9:26 am

בודאי שפשטות הסברא היא שעיקר מקומו זה מקום מזונותיו, ושמזונותיו זה מזונות הראויים לו- דווקא, אלא שהואיל ובגמרא יש הרבה אופנים שאינם כן, ע"כ אמרתי את הסברא לעיל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי מיללער » ב' אפריל 15, 2013 5:40 pm

בברכה המשולשת כתב:את השאלה השניה נשאלתי בשיעור, ועניתי שגוי אינו בבחינת חבירו ולכן אינו מועיל, ולכאורה לגבי ישראל אחר- עצם זה שניתן להאכיל לאחר זה מאפשר לבעל העירוב להיות בגדר בעל-בית שם, המארח מישהו אחר, וזה עצמו מגדרי דירה.


אתמול מצאתי שהגאון מרחשת מתקשה בזה, ומתרץ בדומה למעלתו, ובלשונו "שצריכים אנו שהעירוב יהי' ראוי למי שישנו בתורת עירוב" עכ"ל, והבנתי שזו סברא כמו שנכרי אינו יכול להיות שליח בגט לפי שאינו בתורת גיטין וקידושין.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=70

והנה ידוע שיש מחלוקת הראשונים בענין עירוב תחומין בפת (לאפוקי מערב ברגליו) אם זה מהני רק לדידן דקיי"ל תחומים דרבנן והם אמרו והם אמרו (כן פסק הטור או"ח סי' ת"ח) או שזה מהני אפי' לשיטת ר"ע ור"מ דתחומים (אלפיים אמה) הוא דאורייתא (שיטת הרמב"ן)

וחשבתי שבזה תלוי מחלוקת הת"ק וסמוכוס במתני' שלסומכוס בעי' דוקא סעודה הראויה להמערב ומשו"ז אין מערבין לישראל בתרומה דלא סגי בחזי לאחריני, ודוקא לנזיר ביין משום שאפשר לאיתשיל וחזי אף לדידי, שידוע שסומכוס תלמידו של ר' מאיר הוא (עי' מס' קידושין פרק האיש מקדש) ור"מ פסק תחומין דאורייתא (בפירקין), ומתקשה הרמב"ן איפה עקרו חכמים האיסור תחומין בתיקון העירוב, ותי' כי חז"ל נקטו לאמת שדעתו של אדם במקום מזונותיו, אבל לזה צריך דוקא סעודה הראויה לו ולא מהני חזי לאחריני, משא"כ הת"ק פוסק שתחומין דרבנן, והיתר העירוב הוא קולא שהקילו חכמים בבחינת הם אמרו והם אמרו, לזה הקילו אפי' עם סעודה דחזי לאחרים.

-
ידיד נפש, ק-ל מסתתר וכו' כבוד הרב ברכה משולשת מכובד בבברהמ"ז, אה עכשיו אני רואה שאין לנו מזומן

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' פברואר 14, 2017 1:13 am

אצטרף באיחור רב לזימון, כנראה הוא פלוג' ברא' שיש שמשמע מהם שהטעם של חזי לאחריני משום שראוי להזמין, ויש שסוברים דאי ראוי לאחרים הוי גם כראוי לדידיה ורק אריא דאיסורא רכיב עליה, [ולפי זה נפל בבירא הפלפול של הרב מילר].

וליתר הבהרה אצרף כאן מאמר מפריי בעניין זה


אבןטובה

Re: עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' פברואר 14, 2017 2:12 am

הואיל אי מקלעי ליה אורחים חזי ליה פסחים מו:

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי מיללער » ג' פברואר 14, 2017 3:37 am

אבןטובה כתב:הואיל אי מקלעי ליה אורחים חזי ליה פסחים מו:

הואיל ומיקלעי אורחים הוי אוכל נפש, מה לזה עם עירוב?

אבןטובה

Re: עירובין כו: - מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה - טעם הדבר

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' פברואר 14, 2017 4:00 am

מ"מ לכם ולא לעכו"ם
וכיון דחזי לאורחים ישראל מקרי חזי ליה


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים